Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Linusb

bygga styrpulpet. HJÄLP.

Rekommendera Poster

Tjenare!

Ska bygga styrpulpet i min gammla crescent 434, Själva plast delen som ratt och eventuellt gasreglaget ska fästas i. Problemet är bara att jag inte vill ha någon ful fyrkantig låda med ratt=) no offence. har hittat en modell som jag tror skulle vara riktigt snygg, Bifogar en bild. Har tänkt mycke på hur man skulle kunna bygga något i stil med denna, Just själva gjutformen med invändig gjutning kan man nog glömma, För mycke böjar å krökar för det. Men va tror ni om att ta markfrigg (även kallat blåbärsskivor) å limma ihopp till en stor kloss. Sen karva å fila ut den formen man vill ha å sedan plasta men fibermatta. Formen på den klarar jag nog av då jag har jobbat som modellbyggare, Men det är mer om frigolit pallar att bli polyester eller epoxy behandlat utan att rammla ihopp. Vad tror ni? Skriv gärna en rad om vad ni tror om detta bygge!

post-10012001-1394236104,1808_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smälter inte frigoliten när du plastar den?

Annan ide 'är att göra en modell i trä, eller klä frigolitmodellen du gjort med fleece tyg (IKEA säljer fleece filtar just nu för 12 kr styck). Sen plastar du fleecen. Du behöver alltså inge glasfiber utan armeringen sköter fleecen. Spänner du tyget kan du få snygga böjar och former helt naturligt också.

Det är mycket tacksamt sätt att plasta på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tippset. Det var en väldigt bra ide, Har gjutit en bas låda till en kompis en gång då använde jag den prinsipen. Kan nog funka bra här också. Har funderingar om jag kanske ska linda ett par varv med gladpack runt friggformen innan polyester behandlingen. Då borde ju inte friggen smälta. Någon som har gjort något liknande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du skall lägga ner en hel del arbete och material så använd riktiga grejor !!!!!

Varför i hela fridens namn skulle man använda en fleecefilt som armering. Om du vill ha styrka i ditt bygge så använd glasfibermatta för andamålet. Styrkan får du av att det är långa starka fiber med olika riktningar i strukturen.

Per

Senast ändrad av oceanis | 26 september 2009 | 13:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo förvisso, Men jag tror på fleecefilt just för att man kan spänna upp den lite som man vill innan man plastar, Alla som bygger billjud använder just fleecefilt när dom gjuter formsydda baslådor. Så det blir ju styft å starkt som attans. Sen kan jag ju även lägga på några lager glasfiberväv utanpå det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vette fasen men länken du skrev funkade inte på min dator. den vill öppna det med wordpad. Vad göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min pappa byggde om en 3 meters roddbåt i plast. Båten breddades till 1,65 baktill med hjälp av vanlig vit frigolit som limmades fast på båten i trappsteg innan glasfiber och plast lades på.

Båten vann inga skönhetspris med fungerade med en 33 hp Johnson och var osänkbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar det så funkar det. Men la han polyester direkt på friggen. Skulle underlätt betydligt om det visar sig att det fungerar. Är det någon som har nått tipps på hur man kan behandla friggen innan man lägger polyester annars? Var ju inne på plast typ gladpack. men det funkar ju bara på alla utåtbyggnader! TIPPS!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte köpa en divinycellskiva och limma ihop till en klump.

Tål ju all sorts plastning och mer tacksam att forma.

Dyr kanske, men vadå.

sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är precis som du säger. Ska inhandla att par sådana. Är det sånna skivor man lägger i våtrumsgolv? blå? Såg att det fanns någon svindyr skiva på byggmax typ 1000kr skivan, måste vara en sån va?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade helt fel i mitt förra inlägg om att byggmax sålde divinycellskiva. Vet någon vart man kan få tag i detta märkliga material? Har kollat på dom större byggvaruhusen men som vanligt ingen värkar ha. Vad används den främst till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Googla, hittade tre ställen, GBG malmö och ett till på första söket.

Ska inte vara golv materiel utan båttilbehörs divinycell.

sten

Senast ändrad av minbuss | 28 september 2009 | 22:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack. Det finns ju inte en chans i helvetet att jag åker/beställer så långt bort. Kommer kosta multum innan det är framme vid mig. Jag sattsar helt enkelt på blå/rosa vanlig golv isolering. Fattar inte att det ska vara så svårt å få tag i grejor, Samma skit med marinplyfa. Det kan ju omöjligt bara vara göteborgare som byter durk i båten. STÖRT!! Men men nu kör jag med något annat så får det väll ruttna om 10 år då.. Tack alla som tog er tid att svara på denna tråd. Lägger upp en bild på pulpeten när den är klar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

blå och rosa skivor tåler inte styren utan smälter så det är inte att rekomendera. Då måste du grunda med epoxi innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men va tror du om att linda in skiten i glapack innanGlad Eller smälter det av värmen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...