Linusb 0 Postad 25 September , 2009 Tjenare! Ska bygga styrpulpet i min gammla crescent 434, Själva plast delen som ratt och eventuellt gasreglaget ska fästas i. Problemet är bara att jag inte vill ha någon ful fyrkantig låda med ratt=) no offence. har hittat en modell som jag tror skulle vara riktigt snygg, Bifogar en bild. Har tänkt mycke på hur man skulle kunna bygga något i stil med denna, Just själva gjutformen med invändig gjutning kan man nog glömma, För mycke böjar å krökar för det. Men va tror ni om att ta markfrigg (även kallat blåbärsskivor) å limma ihopp till en stor kloss. Sen karva å fila ut den formen man vill ha å sedan plasta men fibermatta. Formen på den klarar jag nog av då jag har jobbat som modellbyggare, Men det är mer om frigolit pallar att bli polyester eller epoxy behandlat utan att rammla ihopp. Vad tror ni? Skriv gärna en rad om vad ni tror om detta bygge! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas_sundberg 1 Postad 30 September , 2009 Hej Frigolit tål inte polyester eller rättare sagt, den tål inte lösningesmedlet i polyester - Styren. Den kommer att smälta. Så vitt jag vet tål frigolit inte ens vanligt kontaktlim. Om du skall göra som du säger måste du använda andra grejor. Dyvnicell, Bonocell Klegocell är några varumärken som du kan söka på. Några av dom finns hos vanliga båthandlare. Dock avsevärt dyrare än frigolit. Plywood /Trä blir nog billigare men gör den runda formen svårare (svårare men inte omöjligt!). Om man lägger ner så mycket tid på att skapa pluggen skulle jag gjutit en form över den och sen gjort pulpeten i formen. Går åt lite mer polyester förståss men bör ge ett bättre slutfinish Tänk på att material som fungera med poly kanske inte fungerar med Epoxy och vise versa. Epoxy är avsevärt dyrare men också starkare vilket kräver mindre material så slutprodukten behöver inte bli så mycket dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser