gragru 0 Postad 24 September , 2009 Vi har nyligen köpt en Uttern 495 HT (juli 09) med en 40 Hk Yamaha utombordare från 86. Den var oservad, och hade inte använts förra året. Den har dock gått som ett spjut i en dryg månad, och startar utan problem. För ett par veckor sedan märkte vi dock att den började hacka på höga varv. Vi lämnade då in den på en marina, för service. De återkom dock och sa att motorn skramlar och det var ingen idé att göra service. Vi kan för vårt liv inte höra något skrammel, och hemresan från marinan gick bra, men vi körde bara 3 knop. Är det någon som råkat ut för liknade problem, och vågar gissa om en service är bortkastade pengar? Själv gissar jag på vatten i förgasaren, dåliga tändstift och smutsiga filter. Vi har också blivit erbjudna att köpa en begagnad motor, en Mariner 40 hk från 91, som enligt ägaren max körts 10 timmar, och sedan stått på land. Vad skulle man uppskattningsvis betala för en sådan motor? Oerhört tacksam för alla svar och tips vi kan få, vi är nybörjare, som det kanske märks! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 24 September , 2009 Kan svara bara på mina erfarenheter från 30 hk Yamaha modell 91. Om den hackar (mear du att varvtalsbegränsning aktiveras) så kan det beror på: 1. Överhettad motor, kolla termostaten eler att kylkanalerna inte är igensatta 2. Skitig oljefilte, rengör det Sen kan du också byta tändstift själv. Angående Mariner: En motor som stått stilla i 18 år mår kanske inte så jättebra, risk för rost i cylindrarna, mm.... Du borde inte betala mer än skrotvärde, om du inte själv är duktig på att meka md motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 24 September , 2009 Service? Vad är det? Kan ju vara så att den inte får tillräckligt med bränsle. Alltså gå igenom allt som har med det att göra; tank (sil), slang, blåsa, filter, blänslemembran och förgasare. Byt stift, kostar inte många kronor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser