Traktorn 0 Postad 24 September , 2009 Tjo! För några veckor sedan köpte jag en äldre gammal Mercury 9,8 hästars utombordare. Den startade fint, gick bra & hade bra tomgång i början. Men för varje gång jag använt den har den blivit jävligare & starta. Den brummar igång ganska fort men sen lägger den av igen lika fort. Efter några försök gick den igång riktigt i början, men det krävdes fler försök för varje gång jag använt den och nu så vägrar den helt, eller ja den brummar fortfarande igång 1-2 sekunder men dör sen & jag får inte igång den mer än så. Har plockat bort förgasaren & undersökt blåst ren den men de gjorde ingen skillnad. Kopplat förbi det inbyggda soppafiltret eller vad det är också, blev ingen skillnad då heller. Vad kan det vara för fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 2 Oktober , 2009 Hej! Kolla bränslepumpen, det sitter ett gummimembran som går sönder efter ett antal år. Du kan prova genom att ställa tanken lite högre än motorn. Då behövs inte pumpen. Funkar motorn då är det en indikation på pumpfel. Funkar den inte då kanske du har skit i filtret i tanken, kolla det. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lingbay 1 Postad 11 Oktober , 2009 Hade exakt samma problem med samma motor, en 9,8 -89. Lämnade in den till verkstad. De bytte solenoiden! Nu går den som en klocka! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser