Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
jorgan

varför sprayhood?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Kollar nu efter en större båt efter att ha haft H-båt ett par år. Det som slår mig är att nästan samtliga båtar i större storlekar har sprayhood. Förstår inte riktigt varför. Att det läar och tar bort stänk förstår jag kan vara skönt om man är ute på långsegling, men behövs det verkligen under några sommarveckor i skärgården? För mig är det att känna elementen mot ansiktet en del av seglingsupplevelsen. Dessutom föreställer jag mig att sprayhooden stör sikten och således minskar upplevelsen yttterligare.

Självfallet anser man olika i sådana här spörsmål. Tycker bara det är märkligt att nära nog alla större båtar kör med sprayhood. Någon dimension jag har missat? Är det bara jag som tycker så här?

 

 

 



Senast ändrad av jorgan | 24 september 2009 | 15:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, alla älskar inte att få stänk i nyllet.
Du har förstått poängen med sprayhooden, lägg till att den är nedfällbar så man kan välja själv om man vill ha vinden i ansiktet eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom är det nästan omöjligt att hålla torrt i salongen utan sprayhood. Regnet kommer in varje gång man går ut och in i båten. Vi har ingen... men skall beställa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen av båtarna jag har ägt eller seglat regelbundet på har eller har haft sprayhood. Men transportsegling i strilande regn och motvind blir betydligt drägligare om man kan krypa in under skydd.

Jag skulle ju i alla fall inte se det som en nackdel om en båt har sprayhood.

Enda gången jag varit med om att en sprayhood verkligen skymt sikten är på en Najad där jag med mina ståtliga 170cm var tvungen att stå på tofterna i sittbrunn för att se över rutan och sprayhooden. Det var riktigt irriterande när det var trångt eller vid manövrar i hamn...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå! Jag har inte heller förstått poängen med sprayhood. Eller jo, jag förstår den, men den passar inte mig. Vi hade en fällbar variant på vår båt och tog bort den samt alla skenor och krokar som hörde till och spacklade igen alla hål. Sen köpte vi oss varsinn flytoverall för ruskvädret :-)

Även på dess längsta seglats, Sundsvall - Stockholm, tidvis i ösregn har jag inte saknat den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprayhooden ger ju både lite skydd mot väder och vind mot de som sitter i sittbrunn. Dessutom skyddar den ju nedgången till ruffen både under gång och vid stillaliggande.

Då jag hade segelbåt så uppskattade jag sprayhooden och skulle inte vilja vara utan om det fanns praktisk möjlighet att ha en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dej till 1000.

Vad trevligt med en som anammar både segel och motor. Haver ett flertal flytetyg, åker året o dygnet runt i hela Europa. Sprayhood är en praktisk detalj, saknar den på min segelbåt men den kanske kommer.

http://www.123minsida.se/LasseLundell



Senast ändrad av Lasse-L | 24 september 2009 | 20:39

post-571-1394236103,6551_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motvind till havs!

Vem kan tycka att sprayhooden är överflödig då? Det blir rätt stor mängd vatten man ska ta in över sittbrunnen då. Jag brukar sitta under huvan och låta automaten styra.

Inomskärs kan den nog vara mer ivägen. Men när det blir lite svalare ger den skönt lä. Lika i hamn blir det drägligare i sittbrunnen. Vi lägger oss alltid med nosen mot vinden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Med en shipman 28 förstår jag att man inte behöver nån sprayhood, det går ju inte så snabbt....

Skämtåsido, förstår man inte poängen med en sprayhood så är man ju lyckligt ovetande. Vi fäller ner våran vid vackert väder eller kappsegling. Vid hårt väder är det ju skönt för ex vis barnen att kura ihop under eller för rorsman att ta en fika under vid ombyte. På små båtar är den ju mer ivägen och trängre än på en större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Efter en god natt i båten ska du ut, du vet inte att det har
regnat under natten, drar tillbaka luckan. DÅ får du ytterligare
ett bra argument för att ha SH. Det är otroligt vad mycket
vatten som kan ligga kvar uppe på luckan. Morgonduschen
föredrar jag att utföra lite mer planerat.

Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en större båt har man nog även större ambitioner när det gäller att utnyttja den än några soliga sommarveckor.

När vi har bråkvädersseglingar brukar vi vara i sittbrunn båda två. Frivakten som då kan lägga sig och sova ett par timmar på bridgedäck under sprayhooden i skydd för regn och sjöar. Dessutom är det skönt att i värme och regnväder kunna ha ruffluckorna öppna utan att det regnar in.

Ligger man på svaj kan man få torrt i halv sittbrunnen fast det regnar om man har en tilräckligt stor sprayhood. Då kan man sitta ute och titta på det vackra runtomkring istället för att stänga in sig i ruffen.

I en större segelbåt ser du inte ut om du inte står upp - du måste sitta ute för att kunna njuta av omgivningarna.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att vara utan varken sprayhood eller sittbrunnstält.

Sedan har vi bara sprayhooden uppe om det är stänksjö, regn eller väldigt kallt när vi seglar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå långsam? Min Shipman glider fram som en haj genom vattnet...

Vi har faktiskt saknat tak just när det kommer till att ligga still vid regn. Men vi köpte en vit presenning på Clas Ohlson för 80 kr som vi spänner över bommen. Vi firade midsommar under denna presenning i ösregnet. Fungerade ganska bra men fult är det! En mer proffsig variant av denna ska jag försöka ordna.

Förra hösten hade vi inga flytoveraller och vi har inte fått användning av dem ännu i år, det har varit så fantastiskt fint väder. Vi har bokat segling nästa, nästanästa, nästnästnästa och nästnästnästnästa helg och förhoppningsvis får vi regn någon av helgerna Glad

 

post-27718-1394236114,9564_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan sprayhood blir det ju som någon sa, aldrig riktigt torrt i båten när det regnar in varenda gång man ska öppna luckorna.  Men jag tar det ett steg till, varför är så få segelbåtar utrustade med sittbrunnskapell? En större motorbåt går väl knappast att sälja utan ett kapell, men segelbåtar går tydligen.  Att sitta i en torr sittbrunn i ösregnet och äta middag är trevligt med utsikten genom stora fönster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

På en del båtar, bla maxi 77 lutar skottet så mycket så även om takluckan är igenskjuten så regnar det in om iläggs-skivorna är bortplockade. Så man måste ha en liten sprayhood uppe nästan för jämnan.

Seglade förra sommaren, kryss och regn, visst, regnstället på och mössan ner över öronen och kapuchongen knuten under hakan, men visst 17 önskade jag mig en sh då.

Den friska vinden i ansiktet är roligt en stund när det är varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att motivera för tjejen varför sprayhooden skall bort. Om du hittar något bra sett får du gärna säga det, så slipper jag montera på den efter varje kappsegling :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har heller aldrig haft någon båt med spray hood och komme rinte ha det på nästa heller...

MEN visst är det praktiskt i hamn MEN satsa hellre på ett riktigt bra sittbrunnskapell.

Då vi hyrt båt några gånger fälls det alltid ned för att i hamn fällas upp igen.

Så visst är det praktiskt men oftast i vägen och alltid väldigt fult...

Ha det / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt kapell och sprayhood är från 2008 så det dröjer väl ett tag, men så här vill jag ha det när SH en gång ger upp.

 

post-13907-1394236116,1897_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trivs också bäst i öppen sittbrunn. Har ett tak över bommen som tar regnet över luckan i hamn (samt över sittbrunnen).

Men det är väl en smaksak. Jag gillar inte inglasade balkonger heller.

Niklas

Hafsorkestern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sittbrunnskapell ingår väl sprayhood? Att fästas i.

Det ger även ett bra skydd för instrument vid regnväder.

Dessutom använde våran dotter platsen under som sovställe, då etapperna blev lite längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätter upp sprayhooden efter sjösättning, tar ner den vid upptagning. Hade fundering om att ta ner den vid kappsegling.

När vi vid ett tillfälle gick för motor parallellt med en likadan båt, båda för motor och exakt lika fort, efter flera distans skilde det inte en decimeter, då tänkte jag att nu fäller jag ner SH och kör ifrån dom. Men icke, det gjorde ingen som helst skillnad, så nu fäller jag aldrig ner den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sittbrunnskapell ingår väl sprayhood? Att fästas i.

Inte nödvändigt...
Gärna sittbrunstält men helst inte sprayhood... / H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...