Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Hasse37

Båt för 6 pers. Utan salongen!

Rekommendera Poster

Tjena.

Jag har en Ohlson 8:8 idag, och en familj bestående av 6 personer. P.g.a att det är trångt vill jag ha större båt, så stor att jag inte måste ha familjemedlemmar sovande i salongen, dvs typ en bavaria 34/3 eller något liknande, med tre två bäddshytter eller så. Men vad finns det för andra båtar att välja på? Äldre båtar som Hallberg Rassy, Najad osv blir ju enorma innan man får tre kabiner, så jag antar att det bara är modernare båtar att välja på? Tar tacksamt emot tips, idéer och förslag!

Mvh Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är nog så att 3 kabinersbåtar är vanligare nu än förr, men det finns en del äldre konstruktioner, Maxi 999 Omega 36, Scanner 345, Mamba/Compis 36, Arcona 36. Dessa finns i 3 kabinsutförande på en del exemplar.

Seglarhälsningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alternativet är att göra sittbrunnen mer lik en salong. Min familjekonstellation består sedan nyligen av sex personer, så vi skaffade en RW 32:a, motorseglare där då sittbrunnen är under tak/kapell och rymligare än en seglare i samma storlek. Då gör det inte så mycket att salongsbord och soffor emellanåt är utbäddade för måltider m.m. intas ändå i sittbrunnen oavsett väder. Sedan har den då akterruff och förpik, för att förtydliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

jag har samma uppfatning som DehlerMats. Det finns äldre båtar som har tre kabiner. Har själv haft en tre kabiners Arcona 36, en snabb, välbyggd segelbåt och mycket trevlig segelbåt.  Det finns två riggversioner, partial och masthead. Den med partialrigg har backstag.

Mvh,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diva 38   (www.fabav.se)

Där kan du inte bädda i salongen tack vare fomen på soffan. Inte heller är bordet nerfällbart.
Du har en akterkabin med en dubbelsäng, 1 akterkabin med våningssäng och en förpik med 2 bäddar.

Sittbrunnen är även den rymlig, vilket krävs när man är 6 pers. ombord. Sittbrunnen är dessutom i två avdelningar där den aktre är reserverad för rorsman, med alla tampar, instrument och ratt.

En mycket trevlig båt att segla. Blev Årets Båt 2000 och borde gå att få tag på begagnade numera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många förslag vill du har?
Vad prioriterar du?

X-119 IMX 38 Wasa 38 Sigma 38 Wasa 410 X-402 Arcona 38 Contrast 400 X-35 Seaquest RP36 HP 1030 Axion 33.5 Diva 35 Wasa 370 Mamba 36 Mamba 370 CR 371 Matcher 37 Compis 345 Jeanneau Selection 37 Wasa 360 Luffe 40 II Ravage 36 Banner 41 Sport Ravage 36 Cruiser Omega 36 SwedeStar 370 Faurby 363 Hansson 31 Dynamic 4000 First 33.7 Sweline 36 Dufour 34 Sun Fast 35 Salona 37 X-99 X-3/4 First 36.7 Sun Fast 36 Finngulf 37 Diva 36E Hanse 371 Performance 35 X-102 X-37 First 35s5 Feeling 1090 Scanner 38 Sun Fast 37 First 38s5 Dehler 36 Scanner 391 Bavaria 38 Match Excel 400 Arcona 36 CR 360 Elan 37 Pronavia 38 Mani 34 X-372 Arcona 400 Wasa 40R Val 35 Bavaria 36 Sweden Yacht 390 Diva 399

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...