larban 68 Postad 24 September , 2009 Hej, Jag kommer under vintern att ta ur min inombords dieselmotor för översyn. I samband med det tänkta jag även göra iordning motorrum/ motorbädd. Jag har en idé att lägga mellan extra isolerande gummi mellan de befintliga motortassarna och motorbädden för att isolera bort skakljud, samt att kolla upp/isolera andra kontaktytor mellan motor/drev och skrovet. Finns det någon som gjort samma manöver med lyckat resultat? Hur gick du/ni då tillväga? Är det en bra idé överhuvudtaget? /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 September , 2009 Blir inte det tårta på tårta. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 25 September , 2009 Jo visst men jag tänker att ju mer tårta (gummi) mellan den vibrerande motorn och skrov, desto mindre ljud överförs till skrovet. Tänkte kolla idén här och se om nån annan gjort likadant eller på nåt annat sätt med lyckat resulat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 September , 2009 Kanske nya motortassar kan vara minst lika bra. Gamla kan nog bli hårda och dämpa dåligt. Nån som märkt skillnad på nya och gamla tassar vid byte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 September , 2009 Jag bytte tassar på en MD3, det blev en helt annan gång på båten. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 September , 2009 Har labbat en del med detta till min encylindriga 440 cc 6 hästare med maxvarv 1600 RPM. Har till slut fått bra dämpning plus en del erfarenheter. Rätt eller fel, de är.... Riktiga vulkade tassar är bäst, där alltså gummit sitter fast ordentligt i fästbultarnas stålplattor. Används lösa gummibitar gnags det istället raskt till pulver mot stålet, eftersom motorn får större rörlighet och gnagförmåga efterhand av slitaget. Har det väl börjat så går det lavinartat snabbt utför sen. Spill f.ö. aldrig olja eller spruta 5-56 på gummit, vulkningen kan släppa. Encylindriga och lågvarviga motorer vibrerar/skakar mest eftersom låga motorvarv är svårast att dämpa, det kräver extramjuka gummin med lång fjädringsväg har jag märkt. Irriterande resonanser, alltså specifika varvtal där vibrationerna istället ökar, kan bli resultatet vid felaktigt tassval. Ju mjukare gummi med tillräcklig fjädringsväg desto lägre resonansvarvtal, så vid riktigt mjuka kan resonansen hamna under eller nära tomgångsvarvet. Detta är målet, energin är måttlig vid så lågt varv och resonansen märks knappt i skrovet. Propelleraxelns flexibilitet är f.ö. ofta en praktisk gräns för hur mycket motorn får röra sig. Hamnar däremot resonansen vid lite högre varvtal rister hela båten och varvtalet bör undvikas, vilket ju är lite bökigt exempelvis vid hamnmanövrer. Teoretiskt så får man resonanser även vid jämna multiplar av grundresonansen, alltså om exempelvis motorn skakar extra vid 1000 RPM så gör den det också vid 2000 och 4000. Dessbättre är dessa dämpade och knappt märkbara repektive helt omärkbara i praktiken. Skulle hört mig för om vilka tassar som gäller för din motor, och om ev mjukare alternativ finns. Undvikit att laborera med lösa extragummin. Kontrollerat att motorbädden är ordentligt stadig utan minsta rörlighet där gnaglaviner kan starta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 27 September , 2009 Tackar för feedback på min fråga. Nya tassar verkar förstås bäst. Vet någon var man kan köpa dessa till bra pris? Ska kolla med Kunze men det kanske finns nåt annat ställe som har bättre utbud? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ullmerkott 0 Postad 27 September , 2009 En del Bilar har motorkuddar med någon form av hydralisk dämpning. Kanske något att kolla upp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser