Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Racemus

Hur mycket vågar jag hissa motorn??

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en båt där jag har höjt motorn så pass mycket att när jag met med en planka jemms med boten så är vattenintaget precis under boten.

Då är min fråga: hur mycket vågar jag hissa motorn utan att den får för lite kylarvatten??

Sen är jag intresserad om någon säljer/vill bli av med gamla chrysler motorer (från 75hp och uppot)

Jag är mycket intresserad av att höra vad ni tycker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan nog hissa ytterligare en bit för vattnet har inte en rak lilnje jäms botten när man kör. Bäst är att skaffa en vattentrycksmätare för att ha koll på kylningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej tack ska tänka på det i vår. Men hur/var kopplar jag in en vattentrycksmättare??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tror inte det finns något ställe att sätta en tryckmätare på.

Däremot finns det alltid en skvallerstråle, en del av kylvattnet som sprutar ut genom ett mindre hål. Syftet med denna stråle är att man lätt skall kunna se att kylningen funkar. Höj och kör och titta på skvallerstrålen. Kommer vatten är det ju OK, kommer inget stanna omedelbart!

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter bra men hinner man se om det inte kommer vatten, man tittar ju inte bakåt hela tiden?

Det bästa vore nog att ha noscone då kan man vara säker på att den alltid får vatten. Men problemet är att jag vet inte om det finns någon som passar på chrysler mototorer. Annars skule man ha chryslers racingväxelhus men jag har inte hittat någonstans där någon säljer det.

Mvh Racemus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...