Gäst Frankie Postad 5 Augusti , 2004 Undrar om det finns någon duktig proppmänniska på sajten. Har ett knivigt problem som jag inte får rätsida på. Har en ChrisCraft Scorpion 230 med en Cheva 350 och mercruiser drev. Tycker inte att jag får ut full effekt eller fart ur båten. Motorn är nyrenoverad och så är drevet. Det sitter en stålpropp på drevet som är 21 tum*14. Båten planar ut vid 17-20 knop och 3500 varv. Ökar man kraften till 4500 varv kommer man som bäst upp i 27 knop. Båten varvar ut maximalt, så det känns som om proppen borde vara större. Dessutom skall maxhastigheten ligga på ca 35-40 knop. Samtidigt har jag kompisar med större båtar och större motorer som kör på en 17 tummare och samma stigning. Känns konstigt? Någon som har bra tips eller råd? :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 6 Augusti , 2004 Hej Frankie. Jag känner igjen problemet, har själv kollat lite olika proppar på min båt. Drev o motor ska va i bra trimm, då drevet e gjenomgånget o kollat av verkstad, motorn har nya kolvringar o kalas kompresion. Har provat Alu propp, Rostfri propp samt ställbara propulse, Min erfarenhet e att rostfria proppar e överreklamerade, alu e tillräkligt bra, men propulse en besvikelse, då tittade jag bara på toppfarten på båten (uppmätt med GPS) Fick knappt 23 knop med propulse. 25 knop med alu, och 25,5 knop med stålpropp. Tilläggas ska göras att båten ska gå 30-32 knop. Altså, tebaks till ruta ett. Då propp byten inte gav särskilda utslag ska jag kolla motorn för evetuella effektförluster. Om du ligger för högt i varv på motorn, kan det hjälpa något att gå upp i storlek, men tror inte det ger några mirakeln. :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Frankie Postad 19 Augusti , 2004 Nu har jag pratat med en proppmänniska och det verkar som om stigningen =14bör ökas samtidigt som man behåller eller minskar storleken =21. Stålbladspropparna kan vara lite mariga att ha att göra med men storleken mellan 17-21 gör som mest ett par procent på farten. Stigningen är viktigare uppenbarligen. Återkommer då jag testat med nya värden så ni kan dela med er av kunskapen Blev helt avrådd att använda propulse. Den ansågs för mjuk av denna expert för den här kombinationen av båt och motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 20 Augusti , 2004 Är du säker på att din propp verkligen är 21 i diameter och 14 i stigning? Det är väl vad siljaline kör på ungefär :-D Tvärt om låter rimligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 20 Augusti , 2004 Jo, (21x14) 14 tums stigning och 21 diameter på en propeller ger nog konstiga egenskaper åt en båt med V8:a :-D Tror nog att du har 14x21, dvs. 14 diameter och 21 stigning. Med 14x21 propeller på 4500rpm och en gissad (är ingen expert på mercruiser drev) utväxling på 1,7:1, så kommer du upp till en toppfart på 45,7kn TEORETISK, och om båten faktist bara kommer till 27kn, har du ett slir på mer än 40%, som är KATASTROFALT för en propeller och drevet (= STOR kavitation). Men om propellern är 21x14 som du säger, och 4500rpm ger 27kn, med 1,7:1 utväxling, kommer vi till en toppfart på 30,5kn TEORETISK, och om båten går 27kn, har du 11% slir, som låter bättre. Ta reda på din propellers riktiga dimension, och utväxlingen på drevet, så ska vi nog reda ut problemet. Kompisen min hade en 2000kg båt med en 5,0L cheva och VP280 drev, med 1,78:1 utväxling, och en 14x21 propeller där på. Gick 40kn!!! Och då hade han 10% slir. Tror din chris craft 230 och motorn fyller ganska bra samma dimensioner, utom vikten, som säkert är 2500kg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinmeken 0 Postad 28 Oktober , 2004 En ändring i stigning ger c:a 250 varv En ändring i diameter ger c:a 500 varv på ett ungefär! Detta gäller vid toppvarv och normal belastning Tänk på att helgpackning och semesterpackning är två skilda saker som ger olika belastning. Detta gäller bara om man ej har ett mäktigt effektöverskott så man kan tvinga upp varvet på kraft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spidibot 0 Postad 29 Oktober , 2004 Det max. varv som fabrikanten angiver, skal og må overholdes. Når du skriver Cheva, er det så en bilmotor som er lagt i båden eller en marinemotor..? De er ikke identiske... Dine max. varv angives til et område, fx. opgiver Mercruiser 4600-5000 for alle 350'er. Når alt fungerer optimalt (drev og skrov er rent og i orden, al unødig vægt er taget bort fra båden, propellen er uskadet, trim er perfekt m.m.) skal din motor nå det specificerede varv-område ved FULD GAS og normal last. Går du 1 tomme ned i stigning kommer du 200 varv op. Og vice-versa. Stål kan være løsningen når alu ikke løser problemet, men ikke betr. varv. En helt ny Chris Craft 1998 230 Sport Deck med Merc 5,7 liter 250 hk går 40-42 knob, målt med radar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser