Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
edvin333

ta bort rullbom

Rekommendera Poster

Försöker igen....

Jag har en monsun 31 med en seldenmast 178/115.

Orginal så sitter det ett rullbomsbeslag i gutjärn eller aluminum.

Beslaget skall bort av flera anledningar... hur skall jag göra..?? det kommer ju att bli ett stort hål på fram och baksidan av masten.

Kan jag göra något för att förstärka masten där hålet varit ?

Någon som har utsatt sig själv för något liknande ?

post-26559-1394236102,9945_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, hålet i masten har du ju redan.

Blir ju inte svagare bara för att du tar bort beslaget, sitter ju bara med 2 skruvar enligt bild.

Finns nog ingen snygg lösning, hade gjort en rostfri rund plåt och poppat/skruvat fast.

Bomfästet blir ju lite trixigare att täcka snyggt förståss.

sten

Senast ändrad av minbuss | 23 september 2009 | 20:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att du ska ha ett nytt fäste för bommen så gör något snyggt i rostfritt runt masten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På en aluminiummast ska du givetvis ha en aluminiumplåt.

Rostfritt äter på aluminiumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle provat att mejla bilderna till Seldén.
Vem vet, de kanske tom svarar och rentav har en bra lösning som återställer lite av den ursprungliga styrkan i maströret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Formen på det inrullade seglets kvarvarande yta blir oftast inte så bra, bommens effektiva rulldiameter ökar ju mer för- än akteröver, allteftersom fler varv tas in.

I bommens akterkant minskar ju bomlikets längd efterhand vid fler rullvarv, så den effektiva rulldiametern - beroende på nypårullat och i praktiken ofta skrynkligt segel - ökar därför inte lika snabbt där jämfört med området nära masten.

Denna succesiva segelyte-deformering, ju mer segelyta som revas, blir väl också alltmer inexakt och besvärande ju hårdare det blåser samtidigt som möjligheterna att arbeta på däck - med finlir som segelpackens fördelning längs bommen minskar.
Alltså i praktiken ofta en ytterst irriterande kombination av tilltagande skrynkel - läs inexakt deformation av kvarvarande segelyteform - i hårda vindar, detta alltså just då däcksarbetet är som svårast.

Men även om man faktiskt lyckats få bra fom på det revade seglet så omöjliggörs alltid användandet av kicktaljan, som - inte minst - minskar rullningen vid undanvind.

Just i hårdvind vill man väl ha extra bra segelform, kontroll och justeringsmöjligheter utan besvärande däckspromenader, det vill i varje fall jag ha.

Så jag är egentligen inte alls förvånad, rullreven har uppenbara brister - särskilt då den bäst behövs - jämfört med fasta (bind-)revlägen.

Det som däremot förvånar lite är den mastgenomgående konstruktionen ovan, skulle nog själv bli rätt rabiat irriterad enbart på dess låsning av bomhöjds-placeringen. Själv har jag skrotat mitt rullrev fastän veven satt i den fritt höjdrörliga bommens sida.
Frågeställarens bomhöjds-låsande konstruktion hade därför - för att uttrycka det milt - knappast passat mig alls. Men, men....?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tja... det var ju styrkan jag tänkte på... borde det inte vara starkare att ha något i hålet än att bara ha en täckplåt. kan iof höra med seldén... men min erfarenhet är att dom hatar kunder och alldrig svarar på mail :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man få masten starkare än tidigare får du svetsa igen hålet. Hittills har bevisligen masten klarat sig med hålet så den kanske klarar sig i framtiden också med bara en täckplåt. Något annat sätt att göra masten starkare än svetsning kunde vara limning av en aluminiumplåt. Eventuellt kompletterat med ett bandage av glas eller kolfiber.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...