rool 3 Postad 23 September , 2009 Jag har en fundering över om jag kan ha kapellet kvar på båten över vintern, eller om jag bör ta av det? Givetvis står båten under täckställning. Tacksam för tips/råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 23 September , 2009 Hej. Jag tar alltid bort all inredning som dynor, stolar mm som kan binda fukt. Kapellet bör du ta av helt och om möjligt förvara i varmförråd. Självklart tål det att sitta kvar men livslängden blir kortare och det kan även mögla fast det är impregnerat. Öppna även alla ventiler, stuvfack mm och se till att täckställningen inte ligger tätt mot båten, viktigt med ventilation. Vill även tillägga att min står inne i kallgarage så jag slipper snö. Mvh Johan Senast ändrad av Passo | 24 september 2009 | 08:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tokfort 0 Postad 24 September , 2009 Som passo skrev så tar även jag ur all inredning som går. Men sen gör jag tvärt om vad gäller täckning. In med 2 torrbollar sen på med en press så tätt det går. Sen har jag en press på ställning över som tar snön. Inga mögelproblem hittills. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 24 September , 2009 Tack för inläggen grabbar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 September , 2009 Och jag har kapellet på under vintern,dynorna kvar men ställda på högkant alla skåp og luckor öppna. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 24 September , 2009 Kalle, och kapellet har klarat sig bra under dessa år? Har nämligen oxå tänkt tanken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 September , 2009 Här är religionerna olika. :-) Jag gör: - Kapell av och i torrt källarförråd. - Stänger igen alla luckor till ruffen men öppnar alla innerluckor - I ruffen en stor hemgjord torrboll av en 15 l hink plus durkslag med kalciumklorid. - Pressening på däckställning med öppet i kortsidorna för genomluftning - en extra dubbel pressening just över kabinen där man inte vill har kondensdropp. EDIT kl 20.35: - tar ut alla dynor, mattor och annat organiskt som kan mögla. Granngården tar ca 100 kr för en 25 kg säck kalciumklorid som nu är inne på sin tredje säsong och fortfarande tung att lyfta. :-) Senast ändrad av Anders_St | 24 september 2009 | 20:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 September , 2009 Jag gör precis som inlägget ovan, men jag tar ut dynorna och sätter en torrboll i motorrummet också, tror i och för sig att kapellet klarar sig ganska länge även om det skulle vara på under vintern, men å andra sidan är det så jakla dyrt, så kan man få nått år extra så är det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 24 September , 2009 Jag har kapellet kvar, så jag slipper ha grannens katt i båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 September , 2009 Ja det är just för grannens katt jag har kapellet på,Innan tog jag av det men sedan jag dammsugit katthår i flera timmar utan att få rent har kapellet varit på og stängt. Faen vad en katt kan håra på en vinter. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 24 September , 2009 Skjut den jäveln!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 24 September , 2009 Katten är ingen jävel, och han har samma rätt att leva som du!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 24 September , 2009 Tveksamt om du tycker det då den pissat nästa gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 24 September , 2009 Pissat var då? Inte i båten för jag har ju kapellet på. Jag tycker det är mycket värre med lukten av människopiss i stan en söndagsmorgon, än lite kattpiss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 September , 2009 Tveksamt måste jag säga. Lukten går aldrig ur. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 25 September , 2009 Tack!NI verkar vara vettiga grabbar;) kanske ni kort kan gemig lite tips vad gäller vinterkonservering av min inombordare. Jag är ingen pedant, vill endast göra det nödvändiga! Jag tror jag harfärskvattenkylning!? för jag harglykolblandning i en behållare, kan det stämma? Oljebyte m.m? Tacksam för några ernkla tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 September , 2009 Det med oljebyte eller ej har det varit en lång tråd på nyligen...jag kör motorn varm innan upptagning och byter olja och filter, kör sedan 5Nm till vinteruppläggningnen, när båten är uppe kör jag igenom först färskvatten sedan 50%-ig glykolblandning. Dock så förespråkar många att man skall byta bränslefilter, det gör inte jag med tanke på att det har en kapacitet på flera tusen liter och jag förbrukar ca:300 liter på en säsong, kolla dock så att det inte finns vatten i behållaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 September , 2009 Viktigast är att dränera allt sjövatten,kolla fryspunkten på kylvattnet i motorn,dom flesta byter olja og filter. Dom flesta kör glykolvatten genom motorns sjövattensystem verkar det som. Frostskydd i toan har jag för jag kan inte få den helt fri från vatten. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 25 September , 2009 Har tur som har ett gammalt kapell som jag sätter på, och givetvis en press över. Grannens katt är även i min båt! Torrbollar i större format gör att jag kan ha dynor i ruff kvar men ställer dom på högkant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser