Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
rool

Kapell på över vintern?

Rekommendera Poster

Jag  har en fundering över om jag kan ha kapellet kvar på båten över vintern, eller om jag bör ta av det? Givetvis står båten under täckställning.

Tacksam för tips/råd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag tar alltid bort all inredning som dynor, stolar mm som kan binda fukt. Kapellet bör du ta av helt och om möjligt förvara i varmförråd. Självklart tål det att sitta kvar men livslängden blir kortare och det kan även mögla fast det är impregnerat. Öppna även alla ventiler, stuvfack mm och se till att täckställningen inte ligger tätt mot båten, viktigt med ventilation. Vill även tillägga att min står inne i kallgarage så jag slipper snö.
Mvh Johan

 



Senast ändrad av Passo | 24 september 2009 | 08:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som passo skrev så tar även jag ur all inredning som går.
Men sen gör jag tvärt om vad gäller täckning. In med 2 torrbollar sen på med en press så tätt det går. Sen har jag en press på ställning över som tar snön. Inga mögelproblem hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag har kapellet på under vintern,dynorna kvar men ställda på högkant alla skåp og luckor öppna.

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalle, och kapellet har klarat sig bra under dessa år? Har nämligen oxå tänkt tanken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är religionerna olika. :-)

Jag gör:
- Kapell av och i torrt källarförråd.
- Stänger igen alla luckor till ruffen men öppnar alla innerluckor
- I ruffen en stor hemgjord torrboll av en 15 l hink plus durkslag med kalciumklorid.
- Pressening på däckställning med öppet i kortsidorna för genomluftning
- en extra dubbel pressening just över kabinen där man inte vill har kondensdropp.

EDIT kl 20.35: - tar ut alla dynor, mattor och annat organiskt som kan mögla.

Granngården tar ca 100 kr för en 25 kg säck kalciumklorid som nu är inne på sin tredje säsong och fortfarande tung att lyfta. :-)

 



Senast ändrad av Anders_St | 24 september 2009 | 20:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör precis som inlägget ovan, men jag tar ut dynorna och sätter en torrboll i motorrummet också, tror i och för sig att kapellet klarar sig ganska länge även om det skulle vara på under vintern, men å andra sidan är det så jakla dyrt, så kan man få nått år extra så är det bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är just för grannens katt jag har kapellet på,Innan tog jag av det men sedan jag dammsugit katthår i flera timmar utan att få rent har kapellet varit på og stängt.

Faen vad en katt kan håra på en vinter.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om du tycker det då den pissat nästa gång Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pissat var då?
Inte i båten för jag har ju kapellet på.

Jag tycker det är mycket värre med lukten av människopiss i stan en söndagsmorgon, än lite kattpiss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!NI verkar vara vettiga grabbar;) kanske ni kort kan gemig lite tips vad gäller vinterkonservering av min inombordare. Jag är ingen pedant, vill endast göra det nödvändiga! Jag tror jag harfärskvattenkylning!? för jag harglykolblandning i en behållare, kan det stämma? Oljebyte m.m?

Tacksam för några ernkla tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det med oljebyte eller ej har det varit en lång tråd på nyligen...jag kör motorn varm innan upptagning och byter olja och filter, kör sedan 5Nm till vinteruppläggningnen, när båten är uppe kör jag igenom först färskvatten sedan 50%-ig glykolblandning. Dock så förespråkar många att man skall byta bränslefilter, det gör inte jag med tanke på att det har en kapacitet på flera tusen liter och jag förbrukar ca:300 liter på en säsong, kolla dock så att det inte finns vatten i behållaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigast är att dränera allt sjövatten,kolla fryspunkten på kylvattnet i motorn,dom flesta byter olja og filter.

Dom flesta kör glykolvatten genom motorns sjövattensystem verkar det som.

Frostskydd i toan har jag för jag kan inte få den helt fri från vatten.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tur som har ett gammalt kapell som jag sätter på, och givetvis en press över. Grannens katt är även i min båt! Torrbollar i större format gör att jag kan ha dynor i ruff kvar men ställer dom på högkant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...