Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Kulan80

Skillnad marimotor kontra bilmotor.

Rekommendera Poster

Hejsan,

Vid flera tillfällen har jag läst att det skall vara en ganska stor skillnad på en motor avsedd för marint bruk kontra en motor avsedd för bilar.

Lite mer spännande blir det när t.ex. VP använder chevrolets V8'or i grunden.
Jag har själv en AQ211, alltså en cheva 305 tillverkad efter -86 med dom mindre ändringar som då genomfördes. Pga. av förtändning, troligtvis pga. av en läckande ventil tackade denna för kaffet i början av denna säsongen.

Väntar nu på att borra upp cylinderloppen och har plockat ner motorn, intressant är att alla delarna i motorn är standarddelar från GM. Veven är gjuten, kammen har en duration motsvarande en pickup. Kolvarna är standard, kompression likaså osv osv.

Förgasaren är en rochester med ett ganska krångligt chokesystem som bättre lämpar sig i bilar avsedda för året-runt bruk.

Någon här som har monterat ner en V8 och upptäckt att delarna skiljer sig i en marinmotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Internt i motorn är det säkert ingen skillnad alls.

Det som skiljer sig är nog mera externt, typ kylning/avgas/*växellåda*.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst, du har vattenkylda limpor samt en ganska enkelt impellerhus monterat på vevaxelns remskiva. Utöver det är det självklart lite småsaker som gnissäker startmotor och generator. Luftburken måste också vara gnistsäker. Men i det stora hela har jag inte hittat något speciellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju företag som säljer renoverade V8-bilblock för en 30 kkr har jag sett på båtmässan, sedan får man flytta över limpor, generator, startmotor, förgasare och annat själv från gamla motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som skiljer en vp rak fyra från en bilmotor är att topplocket innehåller rostfria ventiler samt att det inte är monterat radialtätningar på ventilskaften för att ventilerna ska kunna rotera under gång. på en sjövattenkyld så är termostathuset anorlunda samt att termostaten har en lägre öppningstemperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå

Kompisens gamle impala 61:a behövde lite nya kusar under huven så han fick en 350 motor av en gubbe som han hade haft i sin tävlingsbåt. Va bara att hänga i bilen och brumma iväg, nästan iaf ;) men fint går den iaf nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det är enkelt !

för att marinmarknaden ska stå sig måste det ju va höööga priser, små självklare differanser förommer såklart, så som det nämts tidigare.  Annars är det rätt så standard, volvo penta som mestadels kör cheva, men också ford motorer, det ÄR alltså ingen pentamotor i grunden bara för att dom målar dom i sin färg.

Motor som motor, den ska ge en kraft som för båten i vald riktning, om den sitter i bil eller båt, vad är igentligen skilnaden ?  inte stor..

Sen kan man alltid söka upp vad man har för delar i motorn, på gjutnummer i block, toppar, vev m.m.

Och vad är sen orginal ?  tar vi cheva 350 eller fords motsvarighet så har vi ett spann på kanske 150-300 HK , beroende på vilken bil den satt i.  då är det mest skilnader på insugs sidan och compförhållande.  så att montera ett par 350 toppar på en 350 oavsett om allt är orginal kan få väldigt dyra haverier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad är nyheten?

Trodde de flesta visste att i de flesta bensinare så är 80-90% vanliga bildelar.

Så har nog de flesta gjort och t.ex. gamla Volvo B20 blev marinmodell med några mindre skillnader. Dock viktiga såsom kamaxel för för att placera vridmoment vid rätt varvtal för marint bruk.

//

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skev en lång utläggning om vad som skiljer bil kontra marinmotorn men den försvann...

Jag orkar inte skriva om allt igen men tro mej det är mer som skiljer än man tror.

Det går alldeles utmärkt att sätta en marinmotor i en bil men gör du tvärtom lovar jag dig att du rätt snart blir besviken.

T.ex det som skiljer på en B20 är bla toppen, kolvarna, vevstakarna, vevaxeln, kamaxeln, ventilerna, lyftarna och tändfördelaren samt ej att för glömma hela marinkonverteringen med insug, avgaslimpa, värmeväxlare och oljekylare. Visst kan du finna vissa av dessa delar i en bil t ex. toppen är samma som i B20E modellen fast med andra ventiler. Kammen är ett mellanting av K-kammen och R-kammen som är välkända trimkammar till B20:n

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

just i det här fallet var det v8 som var frågan, där skiljer det inte mer än vad det skiljer mellan bilar, förutom då gnistsäkrad el och kylning, de mindre volvomotorerna skiljer en del ja, marinvev = 2.5L m.m   lätt trimmade med bättre val av delar.

det jag menar är att en motor med samma spec (effekt) inte skiljer sig i grunden bara för att den sitter i en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En marinmotor har ett jobbigare liv i en båt, dvs allt blir varmare samt att du inte har fartvinden som kyler av tråg och motorblock, och därför är marinmotorer utrustade med oljekylare.

Pratade med en kille som har byggt mängder med rods/busbilar under 30 år tid som sa att marin V8 skall gå lite fetare, runt 20% större munstycken än bilbestyckningen för att kyla ventilerna (tydligen vanligt med ventilproblem på jänkesänkena i båt).

Volvo Penta motorer baserade på B21/B23 har givetvis oljekylare och värmeväxlare men internt sitter det EXAKT det prylar som sitter i bilmotorerna med ett undantag att marintopparna skall ha stellitbehandlade ventiler (står så i verkstadsmanualerna men man kan inte med ögat avgöra om det verkligen är stellitbehandlade ventiler som sitter där).

Av egen erfarenhet vet jag att de flesta kammar som sitter original i bilmotorerna fungerar alldeles utmärkt i båt.

Har sedan 2004 kört med mekaniskt insprut och elektronisk tändning i båt utan problem förutom just att skräp som redan finns i tanken dras in pga av det större flödet i instprutningsmatarpumpen men fångats av det grova förfiltret innan pumpen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

värme har alltid varit ett problem i båt, men främst för att insugsluften blir hetare än i bil, ånglås har många haft i båtar, där bensinen alltså förångas innan den når ner till cylindrarna, annars är det ju oftast för låg temp i en båtmotor som kyls av sjövatten, varm motor som det spolas kallt vatten genom, ojämn temp, bra kylvattensystem är en bra sak att ha, då man med rätt kylmedia kan ha 98 graders termostat, o se till att rikligt med frisk luft når insuget, vattenkylt insug kan man också åstadkomma.  en fetare blandning är ju ett sätt att motverka ånglås.

Som jag sagt, pratar generelt ..  volvo har helt klart pillat med sina pentamotorer som Rickardp säger, trimmar lite för att dom ska bli lite bättre helt enkelt.

Många järnspisar från staterna är helt enkelt moddade utvändigt för att passa båt, men är orginal invändigt på många, inte alla.  Och det finns inget som är enbart marint i grunden.

Räds inte för att lyfta på locken o se efter, finns allt att hämta från nåtet.  Ett annat tips om man vill pilla lite själv är att kolla efter tips som rör trucks and towing  eller 4x4 ,,  alltså, motorer byggda för vridmoment och låga varvtal.

Det roliga med jänk v8 är att det finns mycket delar, billigt, man kan göra rätt mycket själv utan att behöva vara proffs,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tråden är visserligen gammal men frågan är ständigt aktuell!

Jag ska precis själv byta motor i min Bayliner 2150 med en gammal omc 5.0, alltså en cheva smallblock 305 cui.

Ska stoppa i en cheva 350 då det är exakt samma block utvändigt endast borrningen skiljer. Detta gör att allting passar rakt av. Insug, limpor, drev, motorfästen mm.

 

Det som skiljer en marinmotor från en standard bilmotor är svårt att säga eftersom bilmotorerna finns i så många utföranden.

MEN det man kan titta på istället är hur marinmotorn är beskaffad.

 

  • Marinmotorn bygger på det så kallade TRUCK-blocket. partnummer t.ex. 300-05157A. Det innebär 4-bultade lageröverfall på vevaxeln till skillnad från personbilsmotorn med två-bultade. Brukar kallas 4-bultad vev. Detta ger ett lite stadigare block som tål högre lagerbelastningar under lång tid.

 

  • En kamaxel med duration för högre vridmoment vid lägre varvtal för att passa i en båt. Samma duration som i chevas truckar och Vans.

 

  • Rostrfria avgasventiler på grund av risken för backlash av saltvatten i avgassystemet. Ska normalt inte vara problem om man inte har inre läckage i manteln på limpor eller knän.

 

  • Speciell marinfördelare med tätningar för att bränsleångor inte ska kunna komma i kontakt med ev gnistor i brytarspetsarna.

 

  • Speciell marinförgasare med urluftningen från flöttörhus nerledda i förgasarens portar. (givetvis för att minska bränsleångor i motorrummet.)

That's about it!

 

Detta kan du sålunda använda i en båt.

  • Få tag på en motor från t.ex. en cheva van G20 eller motsvarande. Går att hitta på en skrot för ca 5000kr.( har fyrbultad vev och rätt duration på kamaxeln)

 

  • Köp en konverteringssats för brytarlöst system till båtens originalfördelaren. (kostar ca 500:- inkl frakt på ebay och är värd varenda krona. Inga gnistor i brytare som kan antända bränsleångor. Automatiskt rätt kamvinkel, inga brytaravstånd som ändras och måste justeras. inget vandrande tändläge mm.) Du kan givetvis använda bilmotorns fördelare men tänk på att du fortfarande gnistor från rotorn. Du kan som extra säkerhet lägga en silikonsträng mellan locket och fördelaren.
  • Ta bort TPI-insprutningen och sätt på en förgasare, t.ex Holley 750 eller Edelbrock 1405 600. Helst en marin men en bilförgasare funkar också om man sätter på slangar på urluftningen och leder ner in i luftfiltret. Man kan ju givetvis behålla originalförgasaren från båtmotorn om man har en sådan. OMC kör dock ofta med Rochester quadrajet. En jättebra förgasare då den lirar men ganska svår att skruva i och bestycka då den inte gör det. Det är också svårt att behålla TPI-insprutet då det är näst intill omöjligt att få dit lambdasonderna i torra avgaser.)

 

  • Släng ner den i båten och åk. Att du inte har rostfria avgasventiler kan du i princip skita i. De kommer inte rosta upp i första taget, om de någonsin gör det.

I sammanhanget kan jag också säga att jag en gång bytte motor i min dåvarande vattenskidbåt med en marin Olds 394 bigblock . Den rostade upp i blocket och jag köpte en dito ur en personbli och slängde i rakt av. Den hade bilfördelare, vanlig holley 760 bilförgasare. original kamaxel mm. den gick som en raket och var minst lika pigg som marinsnurran som satt där innan. Körde med den i 7 säsonger utan problem innan jag sålde den. Om jag sen hade tur som inte fick motorrumsexplosion eller om riskerna är överdrivna ska jag låta vara osagt. Den hade dock ett ganska högt och välventilerat motorrum. I min bayliner med nersänkt och ganska dålig ventilering kommer jag dock inte ta några risker utan kommer vidtaga onvanstående åtgärder.

 

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon...

Lycka till på böljan den blå!

 

 

Tomas

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av tomols07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...