Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
wohlfie

Golvet i öppen båt

Rekommendera Poster

Håller på renoverar båten o är på stället där jag ska bygga golvet.

Men idag när jag skulle börja så slog de mig hur vet jag att golvet blir rakt när båten står på en båt kärra.. gungar ju hejvilt:)

Så hur gör jag för o ställa båten rak var mäter man... tycker inte jag ser några raka linjer på båten direkt.. Ja menar inte så kul o plasta dit golvet o sen vid sjö sättning så är golvet år helvete fel.

Eller är det så att det är ögat o kunskap som sätts på prov vid detta?

någon som har tips?

Min tanke är o förstärka botten på båten genom o lägga fiber väv o sen plasta 1 lager på sen bygga upp små fina hörn bitar som golvet kan vila på o sen plasta över detta.

Mitt golv kommer bestå av plast skiva 0.2mm som jag lägger plast på sen för o få starkt.. samt även kunna bygga sitt platser.

Har även fundering på dessa flyttankar fanns 5 i båten.. är dett något man måste ha.. har det med båtens stabilesering? eller bara om båten blir vattenfyld?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det heter durk ;)

Durken på mindre båtar brukar slutta svagt bakåt vid stillaliggande. Då samlas allt regnvatten i aktern så det kan pumpas upp av en eventuell pump. Hur båten ligger i vattent beror självklart mycket på hur tung motorn är, bottenform osv.

Jag tror inte det finns nån regel för att lägga ny durk. Det är nog bara erfarenheter om båtars tyngdpunkt och bottenform som gäller... Sen går det ju att justera lite i efterhand med att flytta utrustning och så.

Flyttankarna har bara betydelse om båten vattenfylls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste du ha båten på kärran när du renoverar botten?

Lättaste är kanske att palla upp de bakre hörnen i våg och så långt fram under kölen som möjligt.

Samt stötta upp sidorna så att inte båten kan gunga sidledes.

Ska du bara ha en plastskiva som är 0,2mm tjock och plasta ovanpå denna, hur ska du få skivan rak när du plastar på den.

Räcker nog inte med små fina hörn.

sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej måste inte ha båten på kärren..   ska bygga någon form av upp pallning..

så ska se hur ja löser det..

funderar på använda gammla durk fästena där de satt förut då.. borde man ju få det skapligt bra..  som sakt går la säkert o fin fixa efter.

Ska du bara ha en plastskiva som är 0,2mm tjock och plasta ovanpå denna, hur ska du få skivan rak när du plastar på den.

Räcker nog inte med små fina hörn.

Jo tänkte göra små fina spår sen efter jag förstärkt botten..

så att durken passar bra.. sen plastar jag över de hela så blir starkare o stabilare  durk.

Senast ändrad av wohlfie | 23 september 2009 | 21:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde laser när jag byggde ny durk. Då behövde båten inte vara exakt i våg. Bara att mäta ut hörnen i aktern samt en punkt fram. Markera med penna var laserstrecket går och bygg in dina förstärkningar som durken vilar på. Var hur enkelt som helst.

Kolla gärna min tråd

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=249269

/ Micke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inte en MSN eller något.. du verkar vara den person som håller på med sånt här:)

mail kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...