Linusb 0 Postad 22 September , 2009 Tjenare! håller på å renoverar min gamla crescent 434, Ska byta allt som är av trä i den tänkte jag. Har kollat runt på det mesta vad gäller material, Marinplyfa verkar vara det som gäller, men eftersom det är så sinnessjukt dyrt så tänkte jag använda vanlig plyfa. Tanken med Marinplyfa är ju att det ska stå emot vatten betydligt bättre än vanlig plywood, men jag hade tänkt å såga ut alla bitar i rätt storlek, sen helt enkelt plasta in dom! Vad tror ni om det? Funkar det lr kommer den lilla fukt som normalt sett alltid är i trä göra att såsmåningom det ruttnar? Jag skriver i det här forumet för att jag vill ha åsikter, så ni får gärna dissa hela konseptet men kom med en komentar varför! Det jag ska byta är sittlådans trä insida, och bottnen(som heter något annat) =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 23 September , 2009 Ska du göra på detta vis och få det att hålla måste du använda epoxi, som är vattentät vilket inte polyester är. Durken/botten måste du använda marinplyfa, dels för att det är fler lager med faner/styvare än vanlig plyfa. sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBengan 0 Postad 23 September , 2009 Det är säkert helt rätt att använda marinplyfa och epoxi för att få bästa resultat, men är det ekonomiskt lönsamt? Jag håller på med en totalrenovering av en Crescent 425:a och har använt snål-metoden med polyester och vanlig plyfa...Ändå har tusenlapparna flugit som duvor ur händerna på mig och jag har insett att man inte sparar så mycket pengar på att renovera själv som jag först trodde...Någon som har en annan uppfattning? / Bengan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linusb 0 Postad 24 September , 2009 Jaha, va tråkigt då. Men det är väll sant. Lika bra att göra det ordentligt på en gång. Är det specialbeställning på marinplyfa som gäller eller, Har kollat runt kring västerås trakten där jag bor men ingen värkar ha, Å knappt vet dom vad jag pratar om. =9 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas_sundberg 1 Postad 30 September , 2009 Hej, Marin ply är ett samlingsnamn på plywood som är WBP limmad, dvs. tål en viss mäng fukt och vatten MEN ingen plywood tål vatten en längre tid oavsett pris. Köp du billig plywood men då måste den förseglas med epoxy och det är inte så billigt. Visst kostar det att renovera, men knappas mycket jämfört med att köpa nytt, vad får man ge för en ny styrpulpet båt som du har, 100.000 och det är ju inte vad du laggt ut på renoveringen PLUS det roliga att göra jobbet. Har precis blivi klar med min total renovering av en 35 år gammal segelbåt. Jo det har kostat men tillfredsällelsen är stor! Mitt tips är att använda vedertagna marin produkter när det gäller färg och kem. Plywood kan du nog köpa var som. Epoxy köper du billigt på Nils Malmgern eller ännu billigare på Kompositfabriken (sök på Google) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 30 September , 2009 Kan upplysa dig om att det inte är marinplyfa utan björkplyfa från fabrik i dessa båtar. Därför ruttnar det och kommer även att göra om du inte lägger marinplyfa. Har varit på Cresent fabriken i Polen ett antal gånger så därför vet jag detta. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linusb 0 Postad 25 Oktober , 2009 Tack för Hjälpen! Lessade lite på allt med plyfa, och köppte mig en stor skiva Aluminium durkplåt i stället, Ska såga ut den i helgen, Vad tror NI? Bästa sätt å såga aluminium? Sticksåg, Vinkelslip, eldriven plåtsax? Skivan är 3 mm tjock! Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 25 Oktober , 2009 Har tidigare sågat med en pendelsticksåg. Funkade rätt bra men man behöver hörselskydd. Då var det 3mm aluminium mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser