niknylun 0 Postad 22 September , 2009 Hej! Jag är en ny seglar vän som för tillfället inte äger en egen segelbåt utan hyr från den lokala segelföreningen. Problemet med detta är att de båtar som jag får hyra ligger i en hamn som vinden ofta blåser rakt mot. Alltså när 6 båtar ligger med aktern mot vinden och den enda vägen ut ur hamnen är att köra dict bidevind, är det över huvudtaget möjligt att kryssa ut med enbart förseglet uppe? Jag har nämligen haft problem med att få upp storseglet tillräckligt snabbt då det fastnar i masten, och under den tiden som jag och mina gastar jobbar med att få upp storseglet har båten glidit mot de andra båtarna och mot land. Båten är av märket J-22 och det finns ingen motor, frågan är alltså om det går att köra direkt med focken för att komma igång smidigt. Tack för er hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 22 September , 2009 jadu kan bli lite knepigt ibland. har själv haft en j18 utan motor. jag hade aldrig problem att komma ut eftersom jag kom rätt ut på sjön utan båtar ivägen. om din är som min var så blir det svårt att kryssa ut om du inte hinner få upp bra fart så du kan hysta över den snabbt vid slagen för annars trycks du bara bakåt eller åt sidan. jag bräckte över min för att den skulle tvingas över lite snabbare men oftas var det ett steg framåt o två bakåt. men med lite nerver och tillräckligt hård vind går det kanske.eller sätt ett par åror på med årklykor.användes mycket förr. annars är d en bra investering att köpa nån billig snurra eller hyr större båt. eller dra ut dej och sätt fören i akterpålen så du kan sätta upp storen o putta sen ut dej o segla iväg. tjosanhejsan har seglat en sk55 utan motor i in på en svår plats en hel sommar på 2 man så allt går Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 23 September , 2009 Tveksamt. Problemet med att kryssa med enbart focken är att du måste få upp en del fart innan en våldsam fallgirighet kan övervinnas. Så - finns det plats att falla mycket från det ögonblicket du fått upp focken och börjat segla? Finns det plats kanske det går, med reservation för at jag inte känner båtens egenskaper. Jag har ingen aning om hur hamnen ser ut, men finns det ingenstans man kan förhala sig, denna gamla numera nästan bortglömda konst, och i lugn och ro hissa storsglet? En boj är ju idealet men en bryggnock kan ibland duga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niknylun 0 Postad 23 September , 2009 Jag har bifogat en snabb ritning av hamnen. Det svarta är land Det gula är vass det bruna bryggan Grönt segelbåtarna (skall egentligen vara 6 stycken) De blåa pilarna varifrån vinden kommer och den röda pilen vart jag behöver komma. Som ni ser så är det i princip omöjligt att göra ett slag före jag är förbi den sista båten och då behövs det inte längre. tack för era svar Redigering. De blå pilarna syns en aning dåligt men de kommer från det övre högra hörnet rakt mot bryggan. Kan det vara möjligt i detta fall att skota in storen helt medan jag är i land och dra upp den då för att sedan backa ut? Senast ändrad av niknylun | 23 september 2009 | 11:44 Senast ändrad av niknylun | 23 september 2009 | 11:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 23 September , 2009 Hej - det finns flera möjligheter. Paddla ut till fritt vatten, dra båten fram utanför de andra båtarna till bryggans slut, lägg till på andra sidan bryggan istället (om möjligt), bli bogserad av annan båt med motor, etc. Om det inte finns någon paddel skulle jag nog prova att dra båten fram mot bryggans ände innan seglen sätts (båtshake kanske finns?). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 23 September , 2009 Hej! Fören i vindögat, då är det lugnt att hiss vilka segel du önskar. Kanske är aktern förtöjd i en boj och du kan vända båten med förtampen i bojen? Flytta innanför innersta båten och förtöj i dens boj mens seglen hissas (om vinden ligger rätt) Flytta båten andra sidan bryggan (tamp på brygghörnet) och hissa seglen, eller varför inte alltid förtöja den sidan om vinden normalt kommer de blå pilarna. Gjorde själv denna manöver i slussen på Orust i somras (Gunnars), med ganska hård vind i aktern. Vi vände båten genom att dra aktertampen (som satt i boj) till fören, hissa storseglet och sedan dra fart ut och falla av till halvvind. Gick perfekt. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niknylun 0 Postad 24 September , 2009 Tack för era råd. Ska testa nästa gång jag far ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser