Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
DrChaos

vp diselmotorer?

Rekommendera Poster

Funderar fortfarande på valet bensin disel och på diselsidan känner jag mig väldigt osäker.

Om man köper en begangnad disel vad ska man renovera innan man stoppar ner motor i båten? Vad gör man för helrenovering av diselmotorer? vad kostar det?

Tittar på aqad40a, aqad40b och aqad41 är det någon som vet några för eller nackdelar med dessa motorer förutom effekten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du klarar dig med 150-170 hk så kan ju även en 31-a eller kad 32-a vara ett alternativ då dom väger ca. 100 kg mindre än dom 6-cylindriga 41-orna.

Personligen hade jag nog hoppat över 40a och 40b samt även 41A, och tittat på 41B/P alt 31 B/P, då dessa ger ett bättre vikt/effekt-förhållande (mot 40 motorerna) och är direktinsprutade.

Men det beror ju också lite på vad du har tänkt dig för budget på motorn.

Vad gäller vad som görs vid en helrenovering och vad det kostar överlåter jag åt andra som är mer kunniga än jag att dryfta.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

helrenovering och helrenovering.

Man renoverar det som behövs. Visst kan man byta kolvar, kolvringar, cylinderfoder, plana, fräsa, byta alla packningar osv.

Normalt skulle jag dock säga kolvringar, slipa cylinder, plana topp och byta diverse packningar. Sen kanske olika pumpar ska renoveras, spridare ska provtryckas.

Allt från 4000-100 000

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...