Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Holliday

Bensintank.

Rekommendera Poster

Skall tømma tanken i båten och har några frågor om det. Vågar man slanga ur bensin før det blir ju relativt høgt fall på bensin ca 1,70 cm kan væl bli problem med statisk elekrisitet? Har sett att Biltema har elekriska bensinpumpar till bil men det kanske blir før mycket att pumpa ur ca 60-70 liter.Eller ær det någon annan som har bættre førslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att man kan jorda slangen och på så sätt undvika statisk elektricitet. Men varför tömma den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen stor risk du utsätter dig för.

Skulle kunna tänka mig att det är större risk när du tankar bilen. Bilen uppladdad och torra däck som inte leder ström. Dit med pistolventilen och poff!

Hur ofta händer det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall motera ny brænslemætare och vill inte jobba med den i båten. Tænkte fylla den med vatten nær jag skall montera den och vill inte søla med 180-190 liter vatten i båten. Men om man drar en ledning och jordar mellan tanken och jeepdunken så bør væl faran vara øver?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad ligger jordningen i att dra en kabel mellan tank och jeepdunk, förutsättningen är väl att tanken då är jordad, eller?

EDIT:(frågar för att jag inte vet, ingen provokation)

Senast ändrad av Westfjord26 | 22 september 2009 | 19:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ledaren mellan tank-kärl ger samma potential, t.ex 2000 V på båda (båten kanske är lite uppladdad).

Detta ger ingen gnista.

Men som du tänker, jorda tanken i marken. Dunken på marken är ju redan nollad i markjord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, då fattar jag, men inte räcker det som holliday skriver att tanken är jordad i batteriet? jorden ligger väl i marken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...