Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
faber

Cutlass 27 som långfärdsbåt

Rekommendera Poster

Hejhej!

Vad tror ni om en Cutlass 27 som långfärdsbåt? Nån som har länkar till långseglingar med en?

Långkölen är ju i bly och väger 50 % av båtens vikt, alltså mer än allegro 27, l28 osv. Lloyd-skrov har den också.

En sak som oroar är öppningen som rorkulten sticker ut genom. Här måste det kunna komma in mycket vatten som dessutom kan rinna rakt ner via motorn in i ruffen! Hur har folk här löst det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju mindre risk med ett utanpåliggande roder. Angående innanpåliggande roder så får man passa sig lite för glapp etc.

Vad är det som tilltalar er mest? Att guppa omkring i tropikerna eller det äventyrliga? Om det är tropikerna som lockar så rekomenderar jag er att köpa en båt i karibien. Är det den äventyrliga delen så är det väl lite slagkraftigare att man korsat atlanten t.ex.

Personligen tycker jag så här i efterhand (efter vår stilla havssegling) att det mer att härlig segling i tropikerna lockar.

Kika in billiga båtar på t.ex: http://www.guatemalariodulce.com/

Guatemala (Rio Dulce) är ju ett kanonställa att börja sin seglats. Rio Dulce omringat av regnskog med ett fantastiskt djurliv. Hör aporna vråla när du sitter i båten. Inte särskilt långt ner till Panamas San Blas (troligtvis den finaste delen i karibien, oexploaterat med kunaindianer).

Bara ett tips :)

/Andreas

www.7hav.se

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är ju vanlig för längre seglatser i England - så varför inte. Det är ju en tung, långkölad traditionell båt som naturligtvis blir rätt trög i lättare vindar men beter sig bra i hårt väder
Rorkultsproblemet känner jag inte till, är slitsen verkligen öppen nedåt? Mycket märligt.

Googlar man får man massor av svar från England, bl. a en blogg - det kanske är läge att försöka få kontakt med någon ägare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min cutlass, som såldes strax innan sommaren, hade de satt en knut och lett hjärtstocken så att rodret istället dök upp på det lilla akterdäcket, akter om luckan. Det var bra av flera skäl, bl.a. att du kan lyfta undan rodret för att få det mer ur vägen i sittbrunnen, autopiloten hamnade inte heller inne i sittbrunnen och hålet du nämner sattes igen.

Jag tycker cutlass är en utmärkt långfärdsbåt, mycket kvalitet, och billigare än svenska favoriter som Allegro och L28 t.ex. Det enda som bekymrade mig lite, men hade behövt utforskas mer, var krängning i medsjö. Hon är ju stabil med sin djupa tunga köl men jag fick svårt i medsjö vilket gjorde det kämpigt för autopiloten och svårt att då laga mat t.ex. Dock var det inte så långt ut till havs och större dyningar kanske inte alls ställer till med samma broblem.

Kan säga att jag saknar henne trots min nya båts förträffliga sidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju vettigt. Jag tror inte att vi kommer ha tid att genomföra det dock så vi får väl plasta igen vägen mellan motorrummet och utrymmet under akterluckan. Det blir ju ändå jävligt mycket vatten kvar där som tynger ner aktern, så en länspump måste installeras. Helt bra blir det ju ändå inte.

Vad är det för problem du har haft i medsjö? Utveckla gärna!

Vi har lite problem med rösthärnen som behöver bytas. De har tidigare suttit så att det blir en dålig vinkel på dragningen i vanten i förhållande till skrovet. De har liksom blivit bända mot skrovet istället för rakt dragna uppåt. Är det något du upplevt?

 

Mvh Hugo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående medsjö, på renare svenska: Hon gungade i sidled mer än önskvärt, kan ha att göra med smäckert skrov/smal vattenlinje. På andra bogar gör kölen henne stabil och på kryss klyver hon sjön härligt, men när gropig sjö kom in från aktern pendlade hon i sidled. Men som sagt är det nog inte samma sak med större sjö, längre ut till havs och möjligen är det något som bättre seglare än mig kan trimma bort på vettigt sätt.

Jag hade inga problem med röstjärn, båten är ju förstärkt på alla ledder... Min var årsmodell -74 kanske såg annorlunda ut på tidigare modeller.

Hålet för rodret kan ni ju sätta någon form av skärm över så att det inte regnar eller stänker in så mycket. Med tanke på att de flesta Cutlassar behållt den konstruktionen ni har tror jag inte att det är någon egentlig fara. Vattnet rinner ju ned i kölfickan, som är djup, och där skall ni ändå ha en länspump. Finns nog andra delar som kan vara viktigare att lägga energi/tid/pengar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båten pendlar i medsjö och plattläns är nog rätt vanligt. Vi har samma problem på länsen och är tvungna att lägga oss på slör istället. Skrovet är brett, 3,15m så det är nog inte bredden som spelar roll.

På kryss och halvvind stabiliserar seglen båten men på undanvindar, särskilt länsen får man ingen hjälp av seglen. Snarare kan plattlänsen göra att seglen kan få båten att pendla. Tillsammans med orolig sjö kan det bli omöjligt för en autopilot att styra.

Tror inte att Cutlassen skulle vara särskilt dåligt val map pendling.

Jag har inte seglat nån båt som har varit bra i detta avseende. Tycker alla båtar är lika dåliga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problematiken med röstjärnen - kan det vara så enkelt att det saknas toggles så att vantskruvarna bara är rörliga i långskeppsriktningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt, jag får gå och kika. En annan grej med röstjärnen är att de bara sitter med vanliga mutterbrickor genom däcket, det är det enda som håller fast dem. Inga stänger neråt eller så. De har kanske tänkt att däcket är starkt nog för att det är så kraftigt byggt eller något. Är det någon som har haft problem med det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns toggles på röstjärnen. Antagligen är det bara gammalt.

Vi ska nog byta ut röstjärnen vad det verkar. Det finns en chans att vi skiter i det, förra ägaren åkte över till baltikum, tyskland och polen med de som finns nu och han överlevde ju.

Ang öppningen från akterstuvet till ruffen så har jag listat ut att det är som det är för att motorn ska få luft. Det var inte så ett så farligt stort hål som det först verkade heller så i värsta fall skulle nog vattnet bara strila ner under motorn till kölsvinet.

Det verkar som att det ändå är en väldigt bra båt vi köpt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...