Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
maceoparker

Språkvård, någon???

Rekommendera Poster

Följande är nog den typ av inlägg som de flesta, eller åtminstone väldigt många, stör sig enormt på... Jag är väl en tönt, men i så fall må det vara hänt!

När jag läst i forumen här på maringuiden har en sak slagit mig och faktiskt gjort mig litet illa berörd. Människor som uppenbarligen har nog stabil ekonomi för att ha råd med båtar i flerhundratusenkronorsklassen besitter samtidigt en (skriftlig) språkförmåga i paritet med normala mellanstadieelever. Någonting inom mig får mig att må riktigt dåligt av detta. Som sagt - att jag alls reagerar så är väl ett tecken på att jag är en tönt eller kanske till och med har någon form av odiagnostiserad bokstavsproblematik. Jag är väl avundsjuk också - jag har gått ur grundskolan och gymnasiet med relativt hyfsade betyg och till och med läst på universitetet, och ändå har jag en inkomst (lärare) som gör ett båtköp på över 100 000 kr till en stor affär för mig. Andra kan knappt stava, men skrattar åt båtköp under 300 000 kr... Kunskap värderas helt enkelt inte alltid, och jag är inte så naiv att jag trott att det finns ett nödvändigt samband mellan utbildningsnivå och inkomst (då hade jag inte valt att bli lärare), men icke desto mindre är det mycket frustrerande. Hur som helst känner jag mig tvungen att skriva dessa rader, om inte annat bara för att få dem ur mig... Inlägget kanske strider mot nätetiketten, och i så fall ber jag om ursäkt, men det är inte riktat mot någon specifik enskild individ utan mot en utbredd tendens...

Finns det någon - överhuvudtaget någon enda medlem här förutom jag som håller med mig eller åtminstone förstår mig?

/Språkpolisen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har noterat samma sak men bryr mig inte, det är ett båtforum, jag förstår de flesta inläggen trots både sär skrivningar och fälstavningar =)

Man får lära sig leva med att alla inte ställer samma krav och lägger samma energi på sina inlägg. I bland har man bråttom, då blir det inte så välformulerat.

Sedan kan man ju fundera på om det är utbildningsnivån som avgör hur bra man är på att komunicera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du nu vet att dom flesta stör sig på sådana inlägg, varför skriver du då ett? För att provocera? För att framstå som bättre än andra?

Anser du dig själv vara bra på att kommunicera? Jag har nu läst hela ditt första inlägg/tråd. Förra gången orkade jag inte igenom ens halva, och kom aldrig fram till frågan. Jag är förmodligen inte ensam om det då du inte fått några svar, trots att inlägget har visats över 100 ggr. Det är ordbajseri av sällan skådat slag!

Om du använde din energi och kreativitet till något som gagnar dig själv, skulle du också kunna få råd med en trehundratusenkronorsbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hallå där, visst kan det vara så att man ibland funderar lite eller rättare sagt reagerar över hur det stavas i vissa inlägg, men därifrån till att peka ut en massa medlemmar på ett forum om båtliv tycker jag att det är ett ljusår, men inlägget är ju mest baserat på ditt i dina ögon misslyckade yrkesval och dina egna tillkortakommanden. Om du nu är så utbildad och påläst som du skriver så är du i vilket fall inte begåvad med en särskilt stor erfarenhet om hur livet och samhället fungerar med tanke på att du har gått med öppna ögon i ett yrkesval. Sen skulle jag vilja att du länkar till någon tråd där det skrattas år båtköp som du skriver under 300.000, har inte uppfattat det i en enda tråd under mina snart 3 år här. Här finns båtägare med båtar från ett par tusenlappar till flera miljoner.......skäms på dig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he...jag visste väl att reaktionerna inte skulle vänta på sig! :D

Jovisst la jag in detta delvis för att provocera, vilket kanske är barnsligt, men oxå i samband med en enorm frustration över att jag i min enfald trott att det skulle kunna vara möjligt att köpa en bra, stabil styrpulpetbåt för under 100 000:-, vilket visat sig vara i princip omöjligt om båten inte är 20 år gammal... :P

Senare hittar jag denna site och börjar leta runt efter andra i min situation för att få tips och råd, bara för att slås av hur extremt många det är som med sådan självklarhet slänger upp förslag på båtar tre gånger så dyra, som om det vore en fis i rymden att slänga ut 300 000:- Detta är förstås min tolkning av det hela...men det var den känslan jag fick när jag letade runt, vilket ytterligare ökade min frustration. Vidare har jag säkert, som sagt, någon slags odiagnostiserad problematik eftersom jag reagerar så starkt på vissa typer av taffligt språk! Det är ett handikapp jag dras med, detta skall erkännas! Jag vet att det egentligen inte spelar någon som helst roll på ett forum som detta!

Så - jag var/är frustrerad över hur j-a dyrt det skall vara att ha en liten hyfsad plastbalja, samtidigt som jag roas lite av att anmärka på språk eftersom det är så tabu... :S Larvigt - ja, jag vet! Jag är som sagt inte så naiv att jag tror att teoretisk utbildning=pengar! Och jag ser egentligen inte ner på någon annan mer än vad jag ser ner på mig själv titt som tätt, som någon insiktsfullt antydde! Många av mina yttranden var tjuriga, oberättigade och orättvisa och det vet jag oxå! Jag var bara tvungen att spy ur mig lite frustration och gjorde det på detta sätt.

Får nog skapa en ny profil under ett annat namn, för nu är väl lynchmobben snart efter mig här... ;S  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta inte illa upp, men det finns folk som har som yrke att ta hand om sådana problem som du har, tänkte skriva profession, men vet inte om det stavas med 2 s eller 2 f, men jag tjänar runt 2 adjunktlöner om året, är inte särskilt högutbildad, civilare visserligen, men idag slåss man i yrkeslivet med sådana som förutom det har en ekonomiexamen i bagaget. Jag tror absolut att det finns sådana varelser som har skrivit trådar som du har reagerat överSkrikandes.

Senast ändrad av Westfjord26 | 22 september 2009 | 20:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju bara konstatera att personen var inloggad 22/9 för att svara/försvara sitt inlägg, sen skiter han i debatten han har startat, typiskt lärare...gömmer sig så fort det kommer fram någon med andra tankar, tror fan att dom flesta tycker dom är bortskämda med sommarlov och alldeles för höga löner...stavas alldeles med 2 l eller 1 l ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst KriK

De hade la prov den här veckan eller studiedag eller nåt sånt änna!

/KriK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Ja Westis..å typiskt oss att haka på och svara...

så jag svarar inte..

Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Så rätt så...

I synnerhet över sig självt.

Det är därför jag inte svarar.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst KriK

Då svarar inte jag heller!

/KriK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ditt problem verkar faktiskt mest bestå i att du är en så kallad Messerschmidt

Är det verkligen så viktigt hur folk stavar?

Jag menar, Gunde Svahn ex, testade ju att köra med en stav. Gick jättebra.

post-22515-1394236111,1485_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

I andras ögon finns kanske ett annat problem att hänga upp sig på,  utsagan kunde då framtällts på följande sätt:

När jag läst i forumen här på maringuiden har en sak slagit mig och faktiskt gjort mig litet illa berörd. Människor som uppenbarligen har nog stabil ekonomi för att ha råd med båtar i flerhundratusenkronorsklassen besitter samtidigt fummlighet med tummen centralt placerad mitt i handen och ett praktiskt kunnande i paritet med normala mellanstadieelever. Någonting inom mig får mig att må riktigt dåligt av detta.

Som sagt - att jag alls reagerar så är väl ett tecken på att jag är en praktiker kanske till och med har någon form av odiagnostiserad bokstavsproblematik. Jag är väl avundsjuk också - jag har gått ur grundskolan och gymnasiet med relativt hyfsade betyg och till och med läst på universitetet, som gör ett båtköp på över 100 000 kr till en stor affär för mig. Andra kan knappt skruva, men skrattar åt båtköp under 300 000 kr... Praktik kunnande och omsorg  värderas helt enkelt inte. 

Er alltid så ödmjuke Nikitalord

Senast ändrad av nikitalord | 27 september 2009 | 17:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst KriK

Lugn och fin!

Snart finns det inte många praktiker kvar i den här världen, så din tid kommer!

Om några år framöver kommer alla vara högutbildade och arbeta med utveckling och media osv.

Du kommer att vara eftertraktad och den som kan köpa dyraste båten!

/KriK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den upprörda debatten fortsätter, ser jag... :D

Jag har ju redan i princip erkänt att jag egentligen inte försvarar mina uttalanden och att jag vet att det egentligen är larv! (Samtidigt ÄR det alltjämt något lite beklämmande med hur illa språket behandlas ibland. Men det har ju förstås liten eller ingen relevans på ett forum som detta, så skit samma!) Jag skrev ju inlägget i regressiv, avundsjuk frustration har jag ju sagt, samt för att provocera, vilket jag uppenbarligen lyckades med! Förlåt, förlåt, förlåt! Släpp det!!!

Dock har inlägget givit upphov till en ganska så lustig kvasidiskussion som är roande i sig! :)

Vidare, för att avslöja en hemlis...jag ÄR inte lärare! Jag är utbildad till det men har aldrig jobbat som det, utan sysslar istället med något helt annat som dock ger ungefär samma pengar... Men det är väldigt intressant att se hur fördomar om lärare som grupp börjar kastas fram utifrån uttalanden från en enda person som påstår sig vara lärare på ett båtforum.

Någon antydde att lärare skulle vara överbetalda??? Ursäkta mig, men det är nog det absurdaste uttalande jag hört på länge! Mina småidiotiska yttranden bleknar i jämförelse.

Utan att vara lärare själv vill jag, som bekant till många lärare och som före detta elev i skolan (vilket vi nog är nästan allihop) påstå att det är ett av de hedervärdaste och sannolikt mest psykiskt påfrestande yrken som finns! Påsklov, sommarlov m.m. - visst - men de har 45-timmarsvecka och lön i nivå med undersköterskor, trots att utbildningsnivå och ansvar för andra människors liv kan jämföras med läkares, som har dubbelt så hög, skattefinansierad, lön. (För att förtydliga: läkare har ansvar för människors mer omedelbara liv och hälsa här och nu, men lärare har ansvar för hur deras elevers framtida liv och hälsa skall komma att se ut, vilket enligt min mening är precis lika viktigt.)

De allt ökande kompetenskrav som börjar ställas på lärare är vansinniga. De skall bl.a. undervisa klasser med 30 elever, samtidigt som de förväntas behandla varje enskild elev helt unikt och individanpassa undervisningen för var och en, men ändå undervisa alla på en och samma gång. De har inte sällan till uppgift att uppfostra eleverna paralellt med att de skall se till att ungarna tillägnar sig konkreta kunskaper, hur omotiverade dessa än är. Det finns en alltmer utbredd syn i de politiskt korrekta kretsarna att om en elev får underkänt så är det i första hand lärarens fel, oavsett omständigheterna. Det ses helt enkelt som en del av lärarens förväntade kompetens att bara se till att bedriva verksamheten på ett så dynamiskt sätt att alla - såväl plugghästen som den konstanta skolkaren - når godkäntmålen. Klarar inte läraren detta är det ett tecken på inkompetens/tjänsteförsummande etc - you name it! Elevens fel är det i alla fall aldrig...ungefär så går diskussionen.

Vansinne! Läraren skall alltså helst vara en superintelligent muterad bläckfisk med sextio armar, tio munnar och minst lika många fristående hjärnor, sprudlande av inspiration och kreativitet, respektingivande som ett bergsmassiv och samtidigt förstående, tröstande och tålmodig som en ängel, samt gärna ganska rolig emellanåt. Läraren skall forma våra framtida samhällsmedborgare så att de blir glada, empatiska, kunniga, kompetenta, strävsamma och demokratiska. Och allt detta för en månadslön på mellan 20-25 000.

Lärare överbetalda?? Nja, knappast.

Nu drev jag iväg en del...men detta är ett ämne jag brinner för på riktigt, till skillnad från ordbajseriet jag inledde hela denna tråd med...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst KriK

Hallå eller!

Du vet la om att du har loggat in på maringuiden.............änna!

Båtar och sånt!

/KriK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, faktiskt inte. Såhär ser verkligheten mer och mer ut vad gäller kraven på våra lärare - höjda krav som inte motsvaras av höjda löner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du maceoparker, du vet väl att när man tar på sig rollen som språkpolis så får man aldrig göra egna fel?

Nu får du minsann gå tillbaka till skolbänken och lära dig stava till Parallell :---)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maceo Parker é en fantastisk musiker.
maceoparker har usel ordekonomi, jag läser det du skriver.
Har du fått till det, skaffat båt ?
/Jugge

(tusan stavrade fel !)

Senast ändrad av JuggeM | 07 oktober 2009 | 00:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man jämför sig med andra är det lätt hänt att man ser vad de har, men inte vad de inte har. Killen med 300 000 kr-båten kanske inte har bil, märkeskläder, har aldrig varit på Kanarieöarna. Men där sitter du i din Jagga och Armanikostym och är avundsjuk för att du inet har råd med likadana båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker inte heller svara. Men om jag skulle svarat, skulle jag gjort tummen upp åt alla som orkat läsa allt språkpolisen skrivit. Dessutom är det som sagt bra att själv idka språkvård om man ska försöka provocera andra. Något med bjälkar och ögon tror jag mig minnas från skolans religionundervisning. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att jag har missat denna tråden :)

Jag är nog rätt lyckligt lottad som haft råd med relativt dyra båtar. Men så har jag ju heller aldrig slösat några pengar på en högskoleutbildning och saknar följdaktligen studielån Tungan

Sen handlar det väl, som någon skrev, om att prioritera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mitt fall så kan inte min chef stava för fem öre, han särskriver tex offertunderlag =P lite kul att man får rätta honom i många avseenden eftersom han ofta tror han e så duktig i allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...