albin1996 0 Postad 22 September , 2009 När vet man att det är dags att byta bälgar,finns det en ungefärlig tidsgräns 1-3år ? Har en mercruiser 4.3 liters V6 205Hk från 1994 med alpha one drev. . Vet ej när dom var bytta senast men dom ser fina ut. Undrar även tidsgränsen för limpor och knän på ett ungefär. Båten har bara gått i sötvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 September , 2009 Bälgar...jag skulle vrida och vända på dem och leta efter fina sprickor i gummit som är början på större problem. Penta säger 2 år mellan byten, men de vill å andra sidan sälja reservdelar. Jag tycker också det är skillnad på avgasbälgen, där det ändå står vatten, och knutbälgen där det ABSOLUT inte får komma in ens en vattendroppe. Knutbälgen byter jag då och då på minsta sprick-indikering, avgasbälgen kollar jag och tänker väl byta när den ser för risig ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 22 September , 2009 Enligt auktoriserad servicefirma var 5:e år på bälgar till Mercruiser med Alpha One gen2 Håller troligen längre men var tiden de fått av generalagenten. Hål i avgasbälgen gör inget direkt. Hål i drivaxelbälgen ger senare haveri i stödlager och knutar (jag vet dyrt) Hål i växelvajerbälgen ger vattenfylld båt (vill aldrig vara med om det) mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albin1996 0 Postad 22 September , 2009 Tack så mycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser