Kango 1 Postad 21 September , 2009 Har en joda 24 på gång, men vet ej vad man bör se upp med. Har stått i ett båthus i tre år. Kapellet har lite mögelfläckar, övrigt allmänt skitig. Ca pris 80 000-90 000kr. Vore tacksam för råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 22 September , 2009 Hej! Ja, det viktigaste -som jag ser det- är att kolla motorn, att den är helt ok så du inte får någon obehaglig överraskning där... se´ n måste du oxå kolla in hur plasten ser ut... framför allt i botten, så att inte det uppstått osmos (plastpest) eller annat. Plastpesten kan du upptäcka om det är liksom blåsor i plasten... om du gör hål på dem, och det kommer en stickand, lite ättiksliknande lukt - osmos... Kolla in hur det ser ut med plasten i rundningar och hörn, köl... ja, sådana saker... Hur ser kapellet ut, du får räkna med att ett nytt kapell kostar i runda slängar 12000 - 2000:-, så det är en sak som måste dras av från priset... likadant med dynor inne i båten... runt 10000 - 15000:- där oxå... Kolla genomförningar så att de verkar täta o s v Som du ser, så är det en del saker att kolla upp... jag har bara tagit upp några saker... Men det som jag tycker är viktigast: Om du själv inte är motorkunnig, ta med dig någon som är det... En ny (eller begagnad för dem delen) är inte billig... Man behöver också kolla hur axel mm ser ut... Med tanke på det du skrivit, så kan man -eller åtminstone jag- utgå från att det jag nämnt ovan, att båt och motor inte varit speciellt välskött och i ganska dåligt skick med mycket gör det själv, för att få den i bra skick... utifrån det hade jag utgått från pris 80000:- och gått neråt... 90000:- är alldeles för högt med tanke på det du möjligen får köpa nytt själv för att den skall bli en bra båt igen... För Joda 24 är en bra och trevlig båt, när den är i gott skick och fungerar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kango 1 Postad 22 September , 2009 Hej! Tack för svaret. Det var lite som jag trodde. Vet ej än åldern på motor (ägarn är bortrest) men det är en volvo penta ca 30-40hk, har jag för mig att han sa. (Se bild). Ser lite skabbig ut. Saknas även kylskåp, inte billigt har jag sett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 September , 2009 Hej Motorn på bilden är en MD3 av äldre modell 25 till 35 hk. Ser på din bild att spridarna har blivit målade är dom renoverade eller bara målade? Slangen till vevhusventilationen saknas, och den är sjövattenkyld? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kango 1 Postad 23 September , 2009 Tack för ännu ett svar. Den är sjövattenkyld. Ska gå i Hjälmaren, så det är väl inget vidare. Övrigt, hur länge håller en MD3? Och hur mycke ska man pruta ner priset för att den har en sådan motor. Annars är det en hel del tim jobb på snipan. En annan sak jag såg..... Inredningen har släpt runt fönstrena. Är det svårt/kostsamt att byta. Väldigt tacksam för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 23 September , 2009 Rutramar broder rutramar, Kolla att dom inte läcker, i och med att den står inne kan det vara lite knepigt, men kolla så att de inte är spruckna och om det är spår efter vatten som runnit på insidan. Att kylskåp saknas är nog ingne större fråga, en modern kylbox som går på 12-volt el är inte så dyr, och funkar ganska bra om du bara är ute några dagar i stöten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kango 1 Postad 1 Oktober , 2009 Hurra! Nu är provturen klar, den började med en pinne i en av cylindrarna krökte sig. (Ni hör vilken motor nybörjare jag är) Men meken som skulle kolla motorn först hemtade en ny, och sen gick han som en klocka. Det var väldigt kul! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kango 1 Postad 20 Oktober , 2009 Nu har jag köpt Joda 24. Behöver inte fixa något till sommar -10. Men kunde inte låta bli. Fick inte igång wallas 1700 värmaren. Så den rev jag ut. Då blev en heldel andra saker synliga he he. Tog bort vattentanken, vattenpumpen, handfatet mm. Frugan blev inte glad. Hadde låvat att inte riva för mycke, men det är ju så himla kul. Ska nog gå på inredning i ruffen. Den börjar bli sliten. Vi får se vad det blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 20 Oktober , 2009 Man får gratulera... och välkommen till det galna båtfolket Joda 24 är en trevlig båt, hoppas ni får måååånga roliga säsonger med henne...! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 21 Oktober , 2009 synd att du rev ut wallasen den är trevlig även mitt i sommaren när daggen faller, Du kan tästa och hålla dunken över värmaren och och vända den så att bränslet rinner ner i värmaren, När de väl kommer in bränsle i systemet så suger den själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kango 1 Postad 21 Oktober , 2009 Tack för intresset. Fick igång vindrutetorkarn. Ska prova med wallasen. Har problem med vattenpumpen. Den låter men det kommer ej något vatten. Kan det var lika dant. Att den behöver hjälp med vatten i slangen och i pumpen? Men vad händer om trycket faller under nästa vinter? Eller är den helt enkelt slut? Som alltid tacksam för alla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 22 Oktober , 2009 Samma där. Är en impeller som driver runt, häll vatten i röret samtidigt som du kör pumpen... den skall dock inte gå torr... då kan du själv gå på pumpen ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kango 1 Postad 12 November , 2009 Vad är bäst? En kran med strömbrytare eller en med tryck kran? Funderar på att installera en tryckstyrdpump. Med möjlighet att installera handfat med kran på toan. Är det någon som har några ideer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 12 November , 2009 Sätt in en pentrypump med tryckströmbrytare, smidigt och bra att det kommer vatten så fort du öppnar kranen. Glöm bara inte att sätta en brytare lätt åtkomligt så du kan stänga av pumpen snabbt om du skulle få ett läckage melan pumpen och kranen- inte så kul att få hela vattentankens innehåll ut i båten-. Skulle nog fundera på att investera i ett kolfilter också- smidigt att kunna använda vattnet i tanken som dricksvatten utan att det smakar umba- kan också vara en bra ide att rengöra vattentanken när du ändå håller på med vattensysyemet. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser