zippit 0 Postad 21 September , 2009 Jag är rookie på det här med båtsemester men det har alltid varit en dröm som jag nu har tänkt förverkliga. Jag har fru och 2 barn 6 och 3 år gamla. Har sett att man kan få Bayliner 2455 för rimliga pengar ca 150 - 170 tusen. Och i dom annonser jag läst så står det att dessa skall vara väldigt rymliga. Jag begriper själv inte ens hur man skall komma in i båten. Någon som har några åsikter om denna båt eller ev vet nån bättre båt till dessa pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 21 September , 2009 Oj. svårt. Man bör nog inte köpa en 2455 för de pengarna om man är rookie eller inte kan meka själv (det framgick ju inte). Men priset lockar naturligtvis. Vi pratar om årsmodell -89 och däromkring. Inte Bayliners finaste årgångar tyvärr. Det kan finnas måånga småfel som du som rookie inte kan se. Allt från skrovfel till motorfel och elfel eller korroderad bensintank (aluminium...). Men hittar du ett fint exemplar så är det en ganska rymlig båt med helt ok prestanda. Ungarna kommer att älska midcabinen. Du kör den på dryga 1,5 l/nm. Försök ta hjälp av någon kunnig. Mitt tips är att försöka hitta en båt med VolvoPenta SX-drev istället för Cobra. Motorerna är alltid Cheva (5.7) eller Ford (5,8) och de har tillverkats i hundratusentals ex, så det borde inte ställa till några stora problem. Men Cobra-drevens växlingsmekanik och dess kringustning har den del att önska. Så VP-SX. Mitt tips. Vår förra båt var en 2455 -89. Hemsidan finns kvar. www.billig.se/2455 Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 21 September , 2009 Hej! Jag har en 2155 -88 med OMC V8 och cobradrev, och jag är nöjd så här långt. Backar alltid in om möjlighet finns, då är det hur smidigt som helst att ta sig i och ur båten. Lite bökigare blir det att ta sig in genom framrutan om man inte har stege. 2 barn sover lätt i midcabin, och 2 vuxan sover mycketbra i fören. Sedan är det nogmed båtar som med bilar, finns alltid 2 läger. Men givetvis har dcet mycket att göramed hur båt och motor är skött. Lycka till! /rool Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 21 September , 2009 I många 2455or av årsmodeller 88-90 så har man ofta åtgärdat dom värsta missarna som man fick med på köpet när man köpte båten ny. Flera har även bytt drivlina men ofta så får man vad man betalar för. Så kika inte på dom billigaste exen på blocket. Jag skulle även rekomendera dig att kika på 2655 av samma årsmodell så den är mycket rymligare (nästan en ½ meter bredare) och självklart något längre. Större båt behöver inte betyda högra förbrukning. Om ni endå vill ha en båt kring 24fot så skulle jag klart kasta ett öga på bla. Sea Ray 250 sorrento. Klart bättre kvalité rakt igenom. Men tyvärr har inte den L-soffan som Bayliner å t ex Four winns Vista har. Men den har lite bättre akter och en soffa vid förarplatsen. Tycke å smak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 22 September , 2009 Kloka synpunkter Pirayan och rool! Alla cobra strular inte.. Så jag kanske ska förtydliga vad jag menar när jag rekommenderar SX-drevet. Om du har Cobra-drev så finns det en anordning som bryter tändningen när du lägger ur växeln eftersom vridet i en V8 är så stort att växeln inte går ur annars. Heter ESA (Electronic Shift Assist). Denna består av en mängd delar och även en del elektronik som kan strula ganska ordentligt. OM den inte fungerar som den ska så kan du köra sönder drevet på nolltid eller så kan du ha problem med att motorn dör när du växlar. Det hade vi... Inte kul när du ska lägga till. Med ett SX-drev försvinner den problematiken helt. Dvs färre saker som kan strula. Du har också en enorm serviceorganisation i Sverige att anlita. Så här skriver Drevia om det:http://www.drevia.se/cobra.html Samma info från Penta här:http://www.marinepartsexpress.com/SX_Cobra.pdf Ett SX-drev passar alltså direkt på en Cobra-sköld (delen som sitter på båten), vilket kommer sig av att VP köpte in sig i OMC en gång i tiden. Jag såg fyra 2455 på Blocket med SX-drev:http://www.blocket.se/stockholm?q=2455 OCH SX&cg=1060&w=3&st=s&st=u&ps=&pe=&c=&ca=11&md=th Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tokfort 0 Postad 22 September , 2009 Hej Som relativs nybliven ägare av en 2655'a från -92 kan jag säga att de pengarna du nämner räcker. Det gäller att hitta rätt båt i rätt tid. Jag kikade på många 2455, 2655 innan jag handlade och man kan säga att kvaliten varierar! Var kräsen, det finns välhållna och uppiffade exemplar! I min båt sitter det en Mercruiser 5.0 med Alpha gen 2 drev. Funkar bra...än iaf Det är lite klurigt att komma i båten om man ligger med fören mot bryggan. O andra sidan så finns det scandeck om än de är smala...men mina barn, 6 och 9 klättrar glatt och utan problem på dem. Sen har jag satt utvikbara fotsteg i ingången till ruffen vilket underlättar i och urstigning genom rutan. Har även satt extra stag som håller rutramen då man gärna håller i sig lite där. Men som föregående skribent skrev, man backar till/ligger bresida om möjlighet finns. Ett alternativ jag hade var Flipper 620, men då får 2 sova under kapellet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zippit 0 Postad 22 September , 2009 Ok tack så mycket det verkar ju vara bättre med penta drev. Kollade även upp 26 fotaren och det verkade ju kanon förutom att det blev ganska mycket dyrare. En annan sak som slog mig när jag såg mått och vikt på båtten. Hur f-n får man hem den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 September , 2009 Normalt sätt transporterar man båtar på sjön, sen är det ju avhängigt till hur långt ifrån hemmet man köper en båt, är det långt så kan man ringa ett åkeri som utför sådana tjänster, kolla på eniro så finns det ett antal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 22 September , 2009 Jag har en 2355 och i den har vi ofta varit två barn och två vuxna som sovit. Att ta sig in i båten från fören är bökigt, de flesta amerikanska båtar ska backas in och då är det mycket bekvämt att stiga ombord. Min är från 95 och har en Mercruiser V6, 4.3L och ett Alpha One drev. Det har varit en driftsäker kombination under de 7 åren jag haft den. 80-talare har, som sagts ovan, ganska dåligt rykte med all rätt. De tillverkades under Yuppietiden och företaget öste ut båtar på löpande band. I början på 90-talet tog Brunswick koncernen över ägandet och fick ordning på kvalitén. Bra plats, snygg design och bra pris får man på köpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tokfort 0 Postad 23 September , 2009 Då jag hämtade min båt en bra bit bort valde jag att ta den på lastbilstrailer. Det kostade en slant men uj va smidigt de var! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 23 September , 2009 En liten varning om du börjar titta på andra modeller än 2455 -89. Modellbetckningarna är lite förvirrande. En 2655 från -89 är oftast en bred modell som påminner i storlek om dagens 2855, som har en dinett (matbord) i ruffen mellan toalett och förpiken. Den 2455 du tittar på heter 2655 något år senare och har då inbyggd badbrygga men är i övrigt i princip samma båt. Se http://www.billig.se/2455/images/tidning.gif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser