Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
frpp

Bästa skrovet - mindre sportbåt 70-talare

Rekommendera Poster

Hej,

Sugen på att köpa en billig men schysst sportbåt som tar 4-5 pers, kring 4,5 m lång och som funkar fint till lite vattensport och lite utflykter. Gillar utseendet på en del av de äldre (60-70-talare) båtarna och det är en sån jag vill ha men den ska gå riktigt fint i vattnet och inte bara när det är spegelblankt, några förslag?

// Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Weedo, Finnsport 500 (finns 2 olika skrov), Shakespeer är klassiker som dök upp i mitt huvud. Selco gillar jag starkt men är lite platta i botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även finnsport 420 går fantastiskt fint i sjön. lite ful hög orginalruta men jag hade en som jag gjorde en lite mer strömlinjeformad ruta på och den vart ganska snygg.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för förslagen. Inser dock att jag inte är ute efter en så spetsig och snabb sportbåt (kanske inte skulle ha skrivit sportbåt ens?) utan en mer åt glidarhållet eller hur jag ska beskriva det.

Bakgrunden är att en bekant köpte en ny båt som går väldigt dåligt i vattnet (blir dyblöt direkt när det är lite vågigt), en Höga Rodd. Grannen har en Yamarine och det är som natt och dag. Den tabben vill man ju inte göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok,

Vad sägs om denhär rånäsbåten då. Kan det vara nått? inte så spetsig ca 4-4,5m lång. går som ett lok.

Den kan bli dinGlad

/Daniel

post-10007246-1394236101,5175_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Hej, det finns en Glastron på blocket just nu för 12000:- ser riktigt trevlig ut, jag hade själv en Glastron v 162 futura när den var ny -79. vilka minnen man har med den båten :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag minns många sportbåtar från 60-talet men har dålig koll på hur de gick i sjön.

Viktigast att de gick fort och kunde dra vattenskidor.

Båten som ingav respekt då pga sina sjöegenskaper var ingen sportbåt utan urmodern till HT båten. Fjordlingen har vass botten med inbyggd stabilator och finns i olika storlekar med utom eller inombordare. Presenterades första gången 1963. Fjords logga satt på de jag minns men andra har också byggt den.

Sevärd film med Fjordling 17 HT

http://www.zatzy.com/andreas/Shootout_2008_teaser.mov

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fjordling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utseendemässsigt åt det hållet, helt klart, bara en vindruta och öppen. Inget köp nu under hösten dock.

Fjordlingen som jag också fick som tips om gick som ett as (men skrovet var ju inte i vattnetFlört).

// Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...