Ockelbo_DC21 0 Postad 21 September , 2009 Hej I våras köpte vi vår första båt, en Ockelbo DC21. Vi älskar den. Trots att den levt sitt egna lilla liv under vår första säsong som ägare av henne. Hon har pumpat in vatten i stället för ut, hon har varit het som bara den. Efter många utbytta delar och skyhöga räkningar så tuffar hon nu på rätt så bra. Snart är det dags för höst. Men några helger till blir det nog innan hon ska upp på land. Nu infinner sig en riktigt obehaglig fråga, hur överlever man vintern i väntan på våren? Är man helt och hållet hänvisad till läsande av tillbehörskataloger när saknaden och ångesten blir som störst? Har ni en särskild terapipost i er båtbudget? Ångest redan innan båten är uppe på land, den här vintern kommer att bli tuff. Ha en skön höst, i helgen har de lovat kanonväder! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 21 September , 2009 Det är enkelt att överleva vintern. Jag kör hela året runt. Segelbåten mastade jag i feb. Båtar skall användas inte stå på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 21 September , 2009 Våren börjar i februari. Då är det dags att masta på. Fick ta snipan för att bryta mej in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 21 September , 2009 skön inställning att ha båten i året runt. Skulle gärna också ha det om möjligheten fanns. Måste bara fråga hur löser du det med kylsystemet under minusgrader, värmefilt? eller fyller du på med glykol efter varje tur. Jag brukar vara i båten så ofta jag kan under vintern, finns alltid nåt att göra, värmefläkt is the shit. Men visst det skadar inte att köpa lite saker då och då. Man blir gladare av materiella saker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 21 September , 2009 Efter varje tur kör jag ur sjövattnet ur värmeväxlaren och avgasrör, 1-2 Liter glykolblandning fylls på i sjövattenfiltret, bottenkranen öppnas ett ögonblick så att kranen och slangen fylls med glykolbl. kranen stängs därefter. motorn startas och körs några sekunder för att suga i sej resten av glykolblandningen, Sjövattenfiltrets lock skruvas dit. För nästa tur, i den vackra vinterlandskapet, öpnnas bottenkranen och allt är klart. konserveringen tat ca 3 min. Ingen värme ombord, litar inte på att strömmen alltid är tillgänglig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 231 Postad 21 September , 2009 Vintern är ju jättekul att ha båt - man mekar, slipar, filar, lackar, tillverkar grejor i källaren, kopplar osv. Och drömmer om vart man ska åka under sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 21 September , 2009 Lösningen mot båtabstinens på vintern stavas båtunderhåll och isjakt! http://www.isabella-iceboat.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 21 September , 2009 Precis som Lasse-L har jag båten i 24/7-365, har haft det så i 3 år nu. Jag gör dock ingenting med den överhuvud taget. Jag har en Glembring diselkamin med vattenburen värme som får gå när det är minusgrader. Eftersom jag inte har landström så blir det att köra cirkulationsspumpen på batterierna. Så där blev det till att fixa varvatalskontroll (drog ner strömförbrukningen till under hälften) så nu kan jag köra pumpen på batterierna i vart fall 6 veckor i sträck innan jag behöver ladda. Som kallast i vintas (där båten ligger) var det väl runt -17 grader, som längst var det under 0:an i typ 3 veckor i sträck. Kostade en slant (diesel) men det kostar mer att ligga på land. Blev lite isbrytning 22 februari när jag skulle till Rörö för tankning... Ligga i utan att göra något alls är dock inget jag rekomenderar.. när jag har värmaren avstängd ( plusgrader) blir det järnkoll på väderleksrapporten == måste jag till båten och slå på värmen tro... I vinter blir det nog Lasse:s metod för nervernas skull (om båten ligger i, har jag tur ligger den på varv för blästring-målning när vintern rasr som värst) Senast ändrad av Gunnar_ | 21 september 2009 | 21:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 3 Oktober , 2009 Man kan åka skidor men förhoppningsvis dröjer det ett tag till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Esteve 0 Postad 3 Oktober , 2009 Sälj båten och jaga en ny under vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 4 Oktober , 2009 Håller med Peter K, efter en aktiv säsong så påbörjas nu vintersäsongen. Jag her redan en lista på grejer som skall vara klara till sjösättningen, dock inga fel utan bara uppgraderingar. Dock liger jag i konstant fas av båtbyte och håller på att köplså med en Storebroägare nu. Vi får väl se om det blir uppgradering av hela båten i år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
whatzup 0 Postad 4 Oktober , 2009 Som inte helt för erfaren. Har haft båt sen dec 08. tycker jag att den kan liga i hela året. hade den uppe i sommaras för almänt underhål och målning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 4 Oktober , 2009 Lite förberedande pyssel är det även om man som jag tänker ligga kvar i sjön. Idag har jag tömt vattentanken och beredaren och istället ställt in en tioliters vattendunk med kran. Toalettsystemet är konserverat och genomföringarna till toavatten in och sketvatten ut är glykolade och stängda, så nu får man knyta knut eller använda potta. Men genomföringen till motorkylningen får vänta, än är det säkert en bra bit mer än två månader kvar av härliga turer innan isen lägger sig om den nu gör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niffe 0 Postad 5 Oktober , 2009 Jag har haft båt i drygt 30 år och känner att varje årstid är vår bästa tid är nu. Häll upp en god whisky, tänd en brasa och mys med din partner samtidigt som vinden viner runt husknuten. Det är runt februari-mars som du börjar få den riktiga ångesten, inte nu.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gragru 0 Postad 6 Oktober , 2009 Alla sköna projekt man kan genomföra under vintern håller mig i alla fall uppe. LED-lampor att installera, putsa och feja i båten ser jag fram emot. Men jag håller med, abstinensen har redan innfunnit sig, och båten ska inte upp förrän till helgen. Ett nördigt tips är att köpa en båtsimulator till datorn, kolla på http://www.shipsim.com/. Kostar 170 kr, och är faktiskt ganska kul, och relativt välgjort. Jag ska köra ålandsfärja i New York i vinter. Med grafikkort från Nvidia och röd-gröna brillor så blir det t o m i 3D. Senast ändrad av gragru | 06 oktober 2009 | 02:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Oktober , 2009 Den första förutsättningen för att klara vintern är - långkalsonger. Fick åka och köpa ett par i Lördags. Har varit och hjälper svärsonen med utomhusjobb över helgen och hade inte den ringasste tanke på att vintern skulle slå till, varför jag inte packat ner dylika. Vinerhalvåret är ju den tid på året som man tid att ägna sig åt båten. På sommarn är det så mycket annat som påkallar ens uppmärksamhet. Dessutom är det skettjockt med båtar som är ute. Som det står i visan; Du försvinner liksom sanden, som vi silar genom handen. Sommar, sommar sommar, som en dröm du bleknar bort, Du är alltför, alltför kort. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 6 Oktober , 2009 Tog upp båten idag. Årets sorgligaste dag.....årets roligaste är sjösättningen. Jag lindrar vintern utan båt genom att prenumerera på 3 st båttidningar som ger skön stämning och så brukar jag åka och greja lite på båten och ta en fika... Fick en riktigt solig och fin resa idag...skön avslutning. Och faktiskt skönt att veta att hon har det bra nu då höststormarna drog in med full kraft i helgen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 7 Oktober , 2009 Vi är ett gäng som hyr 500kvm varm garage som vi har båtarna i så då finns alltid möjligheten å pyssla me båten å torrköra lite när suget blir för stort Minskar ju abstinensen lite å sen e de rätt skönt å bara sitta där och filosofera och planera den kommande säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zippit 0 Postad 7 Oktober , 2009 Jag ger båtfirman 5000 spänn sen ställer jag den i garaget. Kanon att plocka fram en fördig servad båt på vårkanten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 8 Oktober , 2009 Grattis till en läcker båt ;-) Släng in några bilder. Jag läser massa båttidningar för att bli av med abstinensen. Sen funderar jag ut massa ändringar jag ska göra under vintern. Blir hälften av är det skitbra. Tog upp båten idag, och sista turen var verkligen med en tår i ögat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 8 Oktober , 2009 Inga problem! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 8 Oktober , 2009 Man kan segla i sydligare vatten. Bild: Grekland, mitten November, under transportsegling Pireus- Koper >600 Nm http://www.123minsida.se/LasseLundell/12773932 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo_DC21 0 Postad 9 Oktober , 2009 Så här var det på Bullerö i somras, i helgen blir det antagligen Bullerö för sista gången den här säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
catinca 0 Postad 10 Oktober , 2009 Naturligtvis så har man båten i året runt det är ju där hon ska vara fast tyvärr blir det inte så många turer som man vill Pga vädret. Ha en fortsatt skön höst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo_DC21 0 Postad 11 Oktober , 2009 Jaha, då var sista turen för den här säsongen över. Lite vemodigt. Fanstasiskt väder bjöd skärgården oss på. Började regna precis när vi la till i Saltis för sista gången i år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo_DC21 0 Postad 11 Oktober , 2009 Bullerö i solnedgång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 11 Oktober , 2009 Ramundberget i lördags. Kanonväder men inga båtar. Bara fruset vatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo_DC21 0 Postad 12 Oktober , 2009 Som gravt vattenberoende så är det en stor tröst att skidsäsongen alldeles strax börjar för oss. Ramundberget... låter kanon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joachim1 0 Postad 12 Oktober , 2009 Jag är motornörd, brukar hänga på youtube och kolla på folk som kör med sina båtar. Yamaha V8 utombordare är en favorit att kolla på. /Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 12 Oktober , 2009 De öppnar 15 okt och är nog bland de första. Längdåkare var igång mellan Bruksvallarna och Ramundberget. I Funäsdalen gick snökanonerna endast i övre delen så där dröjer det nog ett tag till. Vi brukar åka i Björnrike och där dröjer det nog tills efter 15 nov innan liftarna är igång. Lite vatten iaf på bild från Funäsdalen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser