Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Stan

0,2 Promille

Rekommendera Poster

Hmm är tveksam till förslaget, och får hålla med brodur här. Dessa nya lagar och regler som kommer och går bygger ju på att alla är guds bästa barn. Man har tappat fokus på vesäntliga, viktiga frågor och slösar mängder med pengar på dåliga eller ogenomförbara förslag..

Jag har för länge sedan slutat tro på vårat rättssystem, dom jagar hederligt folk som försöker tjäna sitt levebröd och släpper stor skurkarna för att dom har för vassa advokater, skumma kontakter osv. Det är lättare att sätta åt någon som är svag från ifrån början så äre bara..

Sedan så har vi landets missnöje Nr:1 Kbv dessa verkar ju leva för å sätta åt svensson och gör allt för att berättiga sin egen tveksamma existens. Tja ni kan ju kolla länken under och sedan själva avgöra om ni skulle vilja bli stoppade av någon av dessa herrar.. Personligen tycker jag att dom borde överväga annat arbete som inte är så ansvarsfullt. Typ sortera skosulor på någon fabrik..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5813668.ab

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför blanda in en cyckel i resonemanget, jag kan tolka ditt inlägg som om det vore okej att köra bil med mer än 0,2 promille om man håller sig på 70 väg också....med en gammal folka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis min tanke...hon menar säkert att dom skall få böter för fjollaktigt beteende om dom fortfarande dricker öl kl 10 på förmiddagen, hur kunde hon se att det var just starköl? var hon med på båten kanske?Oskyldigeller är som alla andra folkpartister, drar alla över en kam och tror det värsta om alla så staten måste skapa regler för allt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tyvär gäller det inte bara folkpartister. om det vore så ekelt kunde man ju bara rösta på nått annat parti. Politiker har ingen verklighetsuppfattning i sådana frågor utan fattar beslut endast efter vad dom själva tycker samt medias bild av det hela. Kommer ihåg ett exempel för ett par år sedan när man skulle införa körkort på fyrhjulingar för att det stog i tidningarna att dödsolyckorna hade ökat med 100 procent. det det handlade om igentligen var att ena året var det en som körde ihjäl sig och året efter var det två. Har inget förtroende för politiker i dessa typer av frågor alls. oavsett om dom är röda gröna eller blå.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall inte tolka, du skall läsa. Tolka får du göra med någon annans inlägg.

Själv tolkar jag ditt inlägg som att en motorbåt i 40 knop inte ställer till med mer skada vid en kollission än en segelbåt i 4 knop.

Cykeln ja...  Jag ställde en fråga. Hade du svar på den eller ville du bara gnälla lite och försöka göra bort dig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte Westfjord2 har gjort bort sig ett smack med det inlägget. Jag är själv lite frågande till varför en segelbåt på 7ton ska ha andra regler än en 4-meters styris med en 9,9 på akterspegeln. Eller för den delen, en 40-fots targa i 40 knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På cykel är reglerna mer luddiga, om jag förstått rätt. Där är gränsen satt till att man skall kunna framföra sin cykel på ett säkert sätt. Detta är svårt för vissa även i nyktert tillstånd =)

Vad jag menar med att göra bort sig är att, på något sätt i mitt inlägg tro att jag skulle mena att det är OK att köra bil på 70 väg i en folka med mer än 0,2 promille bara för att jag anser det vara skillnad beroende på hastighet på sjön. Om du verkligen på alvar tror att det är så jag menar så måste du haft väldigt mycket otur när du tönkte. Om du inte tror det så gjorde du dig bara dummare än vad du är. I båda fallen måste jag säga att det är korkat gjort. I båda fallen ser man bara dum ut och det tror jag inte att du är. =)

För att klargöra min åsikt i det hela så är det för mig självklart att det skall finnas en gräns för alkohol på sjön. Jag har mött fulla stockholmare på vättern i 40 fots fartmonster som frågat efter vägen och varit flera timmar ur kurs. Den killen höll på att meja ner min segelbåt med fara för liv som följd.

Det som händer när man dricker alkohol är att omdöme och reaktionsförmåga försämras. Framförallt reaktionsförmågan spelar en vesentligt större roll i 40 knop än i 5, vilket får mig att tycka att det vist är skillnad. Jag har dock inte en lösning på hur man rent juridiskt skulle skilja dessa åt men för att jämföra än en gång med trafiken; Kör man rattfull med 0,8 promille på natten när det är lite trafik, man kör långsamt och en kortare sträcka, får man ett lägre straff än samma promillehalt i tätare trafik, längre sträcka eller högre hastighet. Samma skillnad kan appliceras på sjöreglerna.

Som cykel kan jämföras roddbåt. Själv är jag inte rädd att möta en roddfyllerist på sjön annat än för roddarens egna skull, han utsätter knappast inte någon annan för fara om han inte börjar använda sina åror som vapen (Läs ovan om omdömmesbrist =))

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant att rektionsförmågan är viktig i 40 knop. Också sant att den påverkas vid små alkoholintag. Men rektionen är inte lika viktig på en båt som i en bil. På vägen så är det ofta man behöver ta viktiga beslut på en bråkdel av en sekund. Därför är gränsen så låg som 0,2 promille. Det är inte ofta man behöver ta dessa snabba beslut på sjön, varken på snabba eller långsamma båtar. Därför har omdömmet en större betydelse än rektionsförmågan, på sjön.

 

Om omdömmet hos en seglare ligger i en tom ölflaska så är den båtföraren precis lika farlig som alla andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För eller emot kan vi diskutera i all oändlighet. Fakta är dock att håller man sig borta från de kända vattenhålen längs kusterna och inte kör för fort på 7 knops ställen etc. så har man i praktiken friheten att själv välja om man vill ta en öl eller två. Så kommer det att förbli för polisen kommer knappast få de ökade resurser som skulle behövas för att upprätthålla denna lag på ett någotsånär anständigt sätt. Kan låta provocerande men så är det. Själv är jag som tidigare skrivits emot denna lag och kommer fortsätta som alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske fel jämförele t.o.m.

Ta personbil och lastbil istället. Och det finns både små motorbåtar och jätte stora segelbåtar. Alltså: samma regler för båda. Ang själva gränsen: 0.2 för bilen är väl akzepterat av allmänheten (förutom av de som struntar i allt). Så varför inte på sjön? En öl per timme är väll lagom eller? Det är ju inte så att man är alltid ensam. Att köra (vad som helst) och dricka hör inte tillsammans.

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med olika nivåer menar jag inte automatiskt att det är motorbåt och segelbåt som skall skiljas åt, det var bara ett exempel, det finns ju flera fartyg än dessa två. Roddbåt, kanot, gummijolle o s v...

Badring, får man simma runt i den när man druckit? =)

Vilken nivå som skall gälla låter jag vara osagt men självklart är det inte OK med berusade skeppare som är en fara för andra. Vissa flytetyg är dock farligare än andra och jag tror nog att dessa skillnader är större på sjön än på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan behövas bästa tankeskärpa även på sjön.

Liksom biföraren normalt bara har att styra och bromsa och hålla sig efter vägen kan plötsliga situationer uppstå på landbacken liksom på sjön.

Under färden på sjön kan hända att det t.ex blåser upp och navigationen kräver största koncentration när sikten försvinner. Risken med snabbare båtar är att man överskattar sin förmåga och kör för fort.

Även i långsamma båtar blir det svårare vid precisionsmanövrer där det kan bli förödande med t.ex fart framåt istället för back som hände mig en gång efter bara en starköl.

Rätt stora repor efter skrovsidan efter en betongkaj då vinden låg hårt på mot land. Jag skulle lägga båten bredsides kajen vilket gick bra tills jag drog framåt istället för back för att få ner farten till stillastående. Det blev nån knop framåt och fendarna flög upp och båtens skrovsida gick in i betongen.

Jag tror inte att jag tagit fel på fram och back om jag varit helt skärpt. Men lite sömnig av ölen räckte för att göra misstaget.

Om man nu behöver flytta på båten för att ankaret släppt och båten driver är det väl rätt självklart att man måste få göra det istället för att låta båten sjunka när den slås sönder mot klipporna. Det blir likadant idag när man flyttar båten till bättre plats med 1 promille i kroppen. Har aldrig hört talas om nån som skakat galler pga det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så de som bara når upp till 20 knop i sina båtar, ska de få ha 0,4 promille i blodet då?

 

Ska jag bli överkörd av någon dåre som kommer ångande i 40 knop bryr jag mig nog inte så mycket om han är nykter eller inte. Är jag däremot själv onykter så gör det i alla fall mindre ont.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cool Förtäring av vin och spirituosa må icke utan vederbörande chefs medgivande ske annor-städes än utanför båtens skrov,endast i land. Ingen får utan fartygschefens medgivande om-bord inneha öl,vin,spirituosa eller annat berusningsmedel. Detta gäller större fartyg!

Håller helt med att promillen skall sänkas,det borde vara på sin plats att varje fordonsförare fick böter och fängelse,på land eller vatten.I stället för att som nu bara plocka in risktagaren borde de bortföra fordonet från denna.

Med sjömanskap menas egentligen alla de kunskaper och egenskaper som samverkar till att göra en person lämplig som sjöman...i mera inskränkt bemärkelse lämplig att äga,sköta och föra en båt.

Alkohol har INTE på Sjön Att göra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkohol har i allra högsta grad på sjön att göra.  Men man behöver inte köra båt efter att ha nyttjat den.   Gemene man i Sverige måste ha siffror att luta sig mot för att begripa, jag tänker på 1 respektive 0,2‰, när det i själva verket är så att nuvarande lagstiftning är hårdare än den kommande som folk tror är hårdare.  Orsakar du en olycka av något slag med 0,1‰ med kommande lagstiftning kan du säkert åtalas för något, men inte för fylla, det kan du idag.  Sen behöver man inte oroa sig för extremfall såsom att någon har råkat ut för en olycka och måste transporteras i land av en berusad förare eller att man måste lägga om båten för att vädret hastigt ändrats, nöd går ALLTID före lag, även i Sverige.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir svårt,men nu törs man ju faan inte hjälpa något Nyktert Stolpskott Cool Ps, får väl köpa en Alcomätare



Senast ändrad av sativa | 30 september 2009 | 11:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, de flesta i denna tråd missar ju det väsentliga.

Som är: Har vi ett stort problem med sjöfyller i idag? Är problemet så stort att vi måste ändra i nuvarande lagstiftning för att komma till rätta med problemet?

Om svaret på den första frågan är JA, så skulle jag vänligt vilja be de som är FÖR en sänkt promillegräns att visa lite statistik och fakta om alla dessa olyckor som tydligen händer till sjöss beroende på fylleri. Eftersom vi tydligen ska kriminalisera hundratusentals i övrigt skötsamma båtmänniskor, så är det väl rätt rimligt?

Om svaret på den andra frågan också är JA, så ber jag er lagändringsivrare att läsa sjölagen, paragrafen som rör fylleri. Exakt VAD i den hindrar att man åtalar en person med, låt oss säga, 0,5 promille? Eller 0,3 promille för den delen.

I det nya sköna Sverige verkar en del människor tro att man kan lösa allt genom att kriminalisera dess medborgare.

Det är fel väg att gå, anser jag. Lägg resurserna där de ger effekt istället, och det är INTE genom att införa lagar som ändå aldrig kommer att efterlevas. (minns Gå-mot -röd-gubbe-Lagen)

 



Senast ändrad av labbibia | 01 oktober 2009 | 20:18

post-22515-1394236113,7577_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se du? Man blir av med körkortet. Man skall aldrig åka med alkohol i blodet ( men man får skriva  inlägg med alkohol i blodet smiley)

ärligt talat , en öl eller et glas vibnn är väl ok men behövs det mer?  Och exemplet att man måste flytta båten pga dåligt väder är väl mycket konstruerat, om det är allvar hjälper ju polisen KBV till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0,2 promille som denna tråd heter bord nog kanske gälla hos fler.

Helt klart är att omdömet påverkas av alkohol. Vissa anser att detta vid rimligt alkoholintag ändå inte utgör en fara.

Men det finns andra tillfällen då det kanske inte är så lämpligt med minsta påverkan av omdömet.

Då våra politiker reser med flyg står staten för alkoholen. Då våra politiker reser gör man det ofta under tiden man arbetar. Ofta förbereds beslut och inriktningsbeslut fattas då man tillsammans flyger. 

Hur lämpligt är det då att man druckit alkohol?

Hur lämpligt är det sedan att staten bjuder på detta?

Tänk vilka risker att man fattar felaktiga beslut?

Drack på flyget – för 65 000 kr

Källa

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15342393.ab

Anser man att jag inte kan fatta rätt beslut när jag kör båt efter 3 öl ska man absolut inte jobba som politiker efter 3 öl.

Till råga på allt får du och jag vara med och betala notan. \no\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/thumbs_down.gif\ title=\no\ width=\20\ />

Missunnar dem inte alkohol men de får precis som jag betala den själv och aldrig dricka när man jobbar.\no\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/thumbs_down.gif\ title=\no\ width=\20\ />

Skiten på Tillväxtverket verkar bara var toppen på isberget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket svammel, crabfish. Det du skriver har inget med ämnet att göra. Det enda du gör är att visa ditt politikerhat, åter igen. Finns säkert bättre forum för det, istället för att spama med alla 0,2-trådar. Ja, det var fel att använda skattemedel på det sättet. Men det har INGENTING med alkohollagstiftningen på sjön att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för ditt svar Peter_K bra att du är aktiv när det gäller alkoholens användande i Sverigeyes

Kanske du är politiker eftersom du stör dig på när jag kritiserar deras förehavanden.

De som fattar beslut i Sverige ska vara nyktra när de gör det. Anser även du det ska vara så Peter_K?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Harry. Jag är inte politiker. Jag är en helt vanlig person som har svårt med folk som generaliserar och talar om hur en viss grupp människor är. Oavsett om det är baserat på folks yrken, sexuella läggning, kön eller för att de har en viss hudfärg. På nästa fråga, om man ska fatta beslut nykter är det självklart att man ska göra det. Och det gäller även som politiker eller ansvarig för att framföra en båt där man tar beslut hela tiden. Nu tror jag iofs inte att speciellt många viktiga beslut fattades på flygplanet av politikerna i din länk, men det är självklart osmakligt att man super upp dina och mina skattepengar. Men det har ingenting med alkohollagstiftningen på sjön att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...