Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
hawkeye6540

Glykol vid vinterkonservering

Rekommendera Poster

Hej. Jag är i färd med att vinterkonservera båten. Har fäskvattenkylt system. Jag gjorde detta även förra året på så vis att jag lossade sugslangen på drevet och lät den suga in glykolblandningen så pass länge att det kom ut genom avgasutblåset. Men jag tyckte det gick åt en väldans massa glykol? Hur mycket glykol bör man räkna med att det skall gå åt (glykolen är ganska dyr) och hur starkt måste frysskyddet vara? Jag har nu tagit till vara den glykol som den spottade ur sig i våras när jag provstartade motorn men den har ju blivit ganska utspädd av vattnet trots allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blandar 50/50, men är du osäker så köp en glykoltestare, kostar bara ett par tior på feltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykolen är dyr men viktig, den skyddar mot korrision och frysskador. Blandar du 50/50 brukar det stå att den klarar -37 grader. Och för ett tillräckligt korrisionsskydd har jag läst att det räcker med 30% glykol men då den åldras så rekommenderas 50/50. Är du osäker på om din gammla glykol håller måttet så köp ett test på biltema och kolla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju sällan det blir - 37 grader åtminstone om man bor i södra halvan av landet. Dessutom har du glykol i den färskvattenkylda delen av kylsystemet. Det mesta av sjövattensidan av kylsystemet rinner ju ut i sjön när du lyfter upp båten på land om man inte proppar ledningarna så att glykolen blir kvar som korrisionsskydd. Frågan är hur mycket korrisionsskydd som behövs på sjövattensidan? Båten ligger ju i sjön 5-6 månader om året, utsatt för saltvatten dygnet runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på allt vatten som redan står i motorn och späder glykolblandningen ytterliggare, jag tycker att säkraste sättet är att mäta fryspunkten på glykolblandningen som kommer ut med avgaserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...