Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Doral

Kylning Mercruiser 5,7

Rekommendera Poster

Jag skulle vinterkonservera båten i helgen och upptäckte då att det inte rann vatten från avtappningskranen på motorblocket på styrbord sidan! När jag sedan skulle fylla motorn med vatten genom termostathuset hittade jag en ganska stor impeller bit i en av kylslangarna. När jag fyllt motorn med vatten så öppnade jag avtappningskranen igen för att se om vattnet rann ut, men det kom ingenting! Jag fruktar att motorblocket inte får något vatten. Jag har också märkt att temp.mätaren inte gått upp till normal temp i sommar.

Hur tar man reda på om motorblocket får vatten?

Vad är det för givare som sitter på avtappningskranen på styrbord sidan?

Finns det någon adapter man kan ansluta för att på avtappningskranen för att trycka in vatten den vägen?

Hur kan man kontrollera om det sitter något i vägen för vattenflödet till ena sidan av motorn?

Tips mottages tacksamt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går nästan aldrig att tappa ur kylvattnet genom att bara öppna avtappningskranarna. Man måste oftast rensa hålen från rost, med en skruvmejsel eller dylikt. Givaren som sitter på avtappningen är en knacksensor, som vid spikningar skickar signal till tändsysemet att sänka tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svaret, jag ska ner och gräva i hålet någon kväll. Fick även tips om att skaffa ett rensband så man kommer längre in i kanalerna. Det är väl ingen risk att man gör sönder något om man behöver ta i ordentligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du är ganska farligt ute här med konserveringen. Motorn skall först varmköras och sedan tappas helt på vatten. Därefter så tas en 50/50 blandning glykol/vatten och körs igenom motorn med muff och en hink med blandningen som gör att motorn spolas igenom ordentligt. Därefter tappas motorn igen, pluggarna sätts i och det är klart OBS att motorn måste vara varm med öppen termostat eller borttagen annars är det bara limporna som får glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker motorn efter jag tappat ut allt saltvatten för att skölja igenom den via sjövattenintaget vid drevet (utan termostat). Däremot tänkte jag fylla den med Glykol via temostathuset och därtill jörande slangar, så det även kommer ut till limporna. Jag tänkte heller inte tömma den på Glykolen jag hällt i, det måste väl vara bättre att ha den stående i motorn och limporna över vintern?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag har konserverat 100 tals motorer och vi tömmer alltid efter glykolfyllningen och hittills har aldrig någon motor frusit eller mått dåligt av det. Glykolen lägger sig som en film. Har du vätskan kvar riskerar du alltid att det är någon kylkanal som haft dålig genomströmning och fått fickor med rent vatten kvar och frysningen är ett faktum. Men det finns två skolor i detta, kvar eller inte. Jag tar alltid det säkra framför det osäkra så därför tömmer jag alltid efter. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyckats med att rensa hålet i avtappningskranen och vattnet rinner igenom utan problem. Tack för alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...