Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
FjordPelle

Tyg eller galon?

Rekommendera Poster

Är ny båtägare till en DC21, där jag tänkte sy om all klädsel. I ruffen blir det något möbeltyg eller liknande, men ute i det öppna (med eller utan ståkapellet) är jag däremot lite funderande.

Både galon/konstläder eller tyg har väl sina för och nackdelar. Att sitta i kortbyxor en varm sommardag på galon är väl inte det skönaste, samtidigt som det är enormt lättskött. Tyget är väl här raka motsatsen i bägge hänseendena, men har väl också en kortare livslänngd att ta hänsyn till.

Vad har ni andra valt? Och varför?

(Inser att frågan är lika svår att ställa som att fråga vilket idrottslag som är det bästa.... men det kan ändå vara kul att hör hur ni andra har resonerat.) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyg är skönare men slits hårdare av sol och salt,. Nackdelen med galon är ju en ganska hög klibbfaktor när det är varmt, annars är den ju smidig att tvätta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade inte valt det ena eller andra utan helt enkelt sytt upp i tyg och gjort överdragsklädsel i något oömmare material ex galon eller något annat vattenavstötande material.

Och varför då? Jo, som du själv skriver så är galon och andra vattenavstötande material inte så trevliga att sitta på under dagarna man under vintern drömmer om. Men som i verkligheten bara uppenbarar sig några få gånger om året men som sagt, man överlever en hel vinter på dessa positiva minnen. Flört/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag klädde för några år sedan om de yttre dynorna min dåvarande Flipper 700. Stod då och vägde mellan lösa (tyg)dynor ovanpå skivor av durkplywood, eller att som tidigare ha galon/konstläder häftade mot plywood.

Valde slutligen att behålla ursprungskonstruktionen, men bytte galonet mot konstläder. Avgörande var att man kliver på soffan för att komma i och ur båten.

Jag valde ett ganska grovpräglat konstläder av den typ som man ofta ser på soffor i offentliga miljöer. Valde också en mörkblå färg som skulle tåla lite skit, trots att jag blev avrådd till det pga att mörka dynor kan bli väldigt varma när solen ligger på. I efterhand blev jag väldigt nöjd över resultatet. Enda nackdelen var att det grova materialet var ganska jobbigt att hantera i symaskinen.

Upplever man att det blir för kladdigt kan man såklart  lägga på en filt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett material som heter AQUA och ser ut som tyg men man använder detta istället för

galon.

När det kommer vatten på det så blir det små kulor som studsar bort. Detta är väldigt lätt att sköta

och väldigt skönt att sitta på.

Titta in på Yvonnessytjanst.se

bobban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många olika kvaliteter när det gäller konstläder, allt ifrån den sort som kan kännas både klibbigt och varmt, men även sånt som har högre kvalitet och känns som näst intill riktigt skinn. Gå in på www.brodernajorgensen.se samt sök även på Corium Boltaflex från Johansson Design. De här konstlädren används av möbelindustrin i offentliga lokaler, resturanger och på sjukhus. Priserna ligger strax under vanligt möbeltyg av bra kvalitet, dvs 300-500 kr/m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd sunbrella (mjukgjord kapellväv) Sitter i de flesta styrpulpetare och DC båtar från nordiska tillverare idag. Mjukt, lättskött och slitstarkt så tror jag du blir nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...