Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
thomas-marine

Vega med inombordare el. aktersnurra?

Rekommendera Poster

Efter mycket funderande hit och dit, har vi kommit fram till att det är en Albin Vega som passar oss bäst och är det vi vill ha. För max 50.000. Vad vi nu behöver hjälp med är, vad bör vi satsa på? En billigare fräsch vega med utombordare, eller satsa på vår övre gräns och gå på inombordare. Och bör vi välja diesel eller bensin? Tacksamma för era synpunkter, då 50.000 är mycket pengar för oss. MVH Thomas och Marine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordare ger mer ström och känns lättare att hantera än utombordare. Men eftersom Vega är en gammal båt då brukar även motorn vara lika gammal och därför riskerar man att få betala en dyr renovering om något händer.

Jag skulle föredra en inombordare ifall den var nyrenoverad eller utbytt till en mordernare motor. En utombordare är alltid lättare att reparera och blir det akut det så är det lätt att köpa en ny och hänga på.

Diesel är nog att föredra eftersom den drar lite bränsle, själv har jag en Yanmar 12 hästars diesel som jag tankar en gång per säsong. Dieseln är säkrare när dert gäller brand och ångor från bränslet.

/Micke W

 

 



Senast ändrad av lizardking | 20 september 2009 | 21:18



Senast ändrad av lizardking | 20 september 2009 | 21:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har varit diskussion om utombordare på vegan på vegaklubbens hemsida: www.vegaklubben.se

utombordare: lätt att backa och svänga och lätt att serva, - för mycket oljud(2-taktare), dessutom behöver du en långriggad modell.

inombordare: lite oljud och ger mer ström, - svår att serva och backa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni har en begränsad buffert för reparationer på båten så är utombordare att föredra enligt mitt tycke. Långa sträckor föredrar man ändå att segla - eller hur? Själv tycker jag att utombordare har sina fördelar om båten är tillräckligt liten för att kunna drivas någorlunda effektivt med det. En gammal båt behöver kanske ändå lite underhållshjälp så det bör finnas lite utrymme för det oavsett motortyp.

Vi hade utombordare på vår förra båt (en Maxi 77:a) och det var utmärkt enligt mitt eget tycke! (fast det gick inte jättebra att backa...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja Inombordare Dizel och försegel på rulle

det brukar bli mer motorgång än man tror på  ett år

finns alltid delar till penta att få tag i    har själv en MD6 från 74

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man får ut mer ström ur en inombordare är en sanning med modifikation. T ex var O21:an utrustad med dynastart, och den laddar typ 6A i bästa fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En inombordare! Absolut! Skulle jag svar i alla lägen....men i detta fall drar jag nog åt mig öronen lite. En båt för 50' med segel och inombordare - undrar vilka problem detta kan ge de närmaste åren. Jag skulle nog välja en med utombordare som kan bytas för ett helt annat pris om det skulle uppstå problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan ... ang det här med inom/utombordare. Skulle inombordaren visa sig rasa, bortom all pengamässigt rimlig räddning så är det ju inte värre än att man hänger på en utombordare då istället..? För att ställa resonemanget att det är billigare att byta ut en utombordare, lite på sin spets.

Själv gav jag 35K för min Maxi77, med MD6 inombordare och halvskapliga, men långt från nya, segel. Visst, jag räknade kallt med att reparationer kanske skulle bli nödvändiga och jag har bara haft den en säsong än så länge så det kanske kommer, men oavsett det är jag jäkligt glad för att jag har lite mer kraft att sätta emot när det går grov sjö och man inte har plats att kryssa sig ut från land. Rasar MD6an så hårt att det inte lönar sig att reparera.. ja då får jag tänka på en utombordare då, men inte föränn det är dags.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack KillerBoo! Ditt svar är egentligen helt logiskt och självklart! Och något åt det hållet min man hela tiden har hävdat. Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det lär knappast finnas några fördelar med utombordare. speciellt inte att backa med dom. det är nog  det sämsta med dom.

sen är dom stöldbegärliga, och håller verkligen inte lika länge som en inombordare.

och hur dom är att laga. tja  en 1cyl diesel inombordare lär ju inte vara svår mekad iaf.  det är ju mindre grejer på den än en utombordare. så det är nog hugget som stucket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte för ett antal år sen en vega med 10 hk utombordare och häckroder. Manöverbarheten var fantastisk sålänge man inte behövde backa med kraft. Båten var lätt i vattnet och kryssade som en dröm, tro det eller ej. Men...  vid ett tillfälle skulle vi gå söderut från sannäsfjorden och passera havstensund i rejäl kuling och det var rak motvind i sundet såklart. Snurran orkade inte! Vi kom ingenstans. Då försökte vi kryssa oss ut med hjälp av både segel och snurra men farten blev för låg så vi tappade roderverkan, det kändes för farligt så vi gav upp. Tre dagar senare minskade vinden och vi kunde fortsätta söderut.  Under vintern som följde satte vi in en 12 hk yanmar och därefter orkade båten alltid ta sig fram men seglingen blev betydligt tristare. Idag hade jag absolut valt en vega med utombordare före en 40 år gammal inombordare, men hittade jag en med en fräsh diesel så blir det den.



Senast ändrad av Lindroos | 25 september 2009 | 06:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en Vega med utombordare , och haft den nu för första sommaren.

En 10 hk .

Åkt Göta Kanal och var på Vättern som låg i helt stilje i flera dagar,vilket innebar mycket motorgång.Min erfarhet efter sommaren är att jag vill ha en inombordare.klart utombordaren får hänga kvar som reserv och i trånga hamnar där Vega kan vara lite svår att styra.

Men att backa , stanna, hålla båten still .saker man märkte i kanal/slussning åkning.Vilket var lite svårt.

Sen att gå länge med motor ,blir lite jobbigt i längden.De andra är att ladda battrier.vilket är lättare med inombordare.

Så själv letar jag efter en motor med, och läst lite inlägg om diesel el.bensin.Hade tänkt mig en Penta diesel men läst om Göta motorn oc andra dieslar. Göta motorn har låg vikt ,billig,lätt att laga samt dubbla vridmomentet än vad Penta har.Så mitt råd är att hitta nåt med inombordare ,ni ångrar är inte.

Någon annars som har eller vet mer omGöta motorer ?

Mvh

Peter o Marie / ManJana V9

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle framför allt valt en Vega med bra segel. Jag prioriterar bra segel före att det finns rullgenua. Jag skulle inte heller vara så rädd för en gammal inombordare. Det är trots allt ganska enkla motorer vi talar om och Vega-klubben är en sjö att ösa kunskap ur. Jag skulle dock välja en som är konverterad till sötvattenkylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...