Jernevid 1 Postad 20 September , 2009 Hej, på en av sommarens sista turer fick jag trots sjökort, gps och ekolod på sten. Dryga 10 knop gör att det smäller rejält. Fråga: Som ni ser på bilden fick förutom proppen även fenan i botten på drevet ta stryk. Vad ska jag göra. Skifte av proppeller är klart, men hur gör jag med de andra skadorna tycker ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jernevid 1 Postad 20 September , 2009 Kanske skall tillägga att det rör sig om en inombordare med Alpha One. Jag upplever förutom de synliga skadorna att det inte heller går att tilta upp motorn så som det gick tidigare. Någon som har erfarenhet av det efter grundstötning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 20 September , 2009 Ser inte så farligt ut och går att fixa till rätt så billigt, min tidigare båt gick på grund och såg ut som din fast värre! Total kostnad ca 6.000 SEK inkl ny propp. Drevet har en säkerhetsfunktion som gör att drevet hoppar upp vid grundstötning för att minska skadorna. Prata med en Mekaniker och se hur du kopplar på spärren igen, det är antagligen därför du inte kan tilta normalt efter grundstötningen. Rent kosmetiskt är det inga problem att få din fena som ny igen, alusvetsning, slipning och lackering så är den som ny. Proppen köper du ny, om du inte vill lämna in den till typ någon som kan propellerrenoveringar. De kan göra under har jag sett på bilder, till en rimlig peng. De tål mycket de dära dreven. men skulle ändå provtrycka och mäta proppaxeln. Rekommenderar att du kontaktar en Marina som fixar och kontrollerar drevet. Antar att du har en försäkring och beroende på din självriskt så kanske det inte lönar sig att använda den. För mig gjorde det inte det. Har du långt till en serviceverkstad så plockar du bort drevet rätt enkelt själv och åker dit med det, så har de vintern på sig att fixa till det. Lycka till nu. Mvh KrisitanPS: Det var inte jag som körde båten eller ens var med vid min grundstötning som gick betydligt snabbare än 10 knop. Så slipper jag få detta i ansiktet i framtiden här på forumet. Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 20 september 2009 | 17:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser