Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
keihin

Tohatsu med korrosion efter första sommaren

Rekommendera Poster

Jag har en rostfri propp utan gummihubb och slltså direktkontakt med axeln. Dessutom är drevet under sommaren helt nedsänkt i saltvatten (västkusten) och inga synliga skador efter nu 7 år.

Bakom propellern sitter en offeranod för att ta hand om korrosionsproblem.

Men så är det ett kvalitetsdrev från Mercrusier som är byggt för sådanna förhållanden.

Fundering om motorn i denna tråd är byggd för motsvarande förhållanden.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang man får vad man betalr för m.m.

I tråden

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=6073 skriver Stortriss_Pelle:

Lite info om Tohatsu.

Tohatsu är väldens största tillverkare av utombordare.
Tohatsufabriken ägs av Nissan Corp. Det är mycket snack om vart olika motorer tillverkas etc. Faktum är att det skiljer mycker från år till år.
Sammarbetet mellan Tohatsu, Yamaha Och Mercury kan närmast beskrivas som Johnsson/Evinrudes sammarbete. Tänkvärt är att i Japan & Korea är Tohatsu ett dyrare märke än Mercury och Yamaha. Vad man gjort är att dumpa priserna för att komma in på den europeiska markanden. Tohatsu har ett stort kunnande när det gäller att utveckal fina 2-taktare. 4-takts motorerna är inte i närheten.

Det stämmer säkert, har sett samma info på fleara andra ställen, typ här:

Tohatsu or Nissan: Is there any difference?
Tohatsu is the maker of all Nissan outboards. They are identical with the exception of brand label (decals). Nissans are typically slightly higher in price as a result of the premium branding. There is no difference in features, specifications, or warranty. The only difference is the decals.

Does Tohatsu make Nissan and Mercury outboards?
Yes. Tohatsu makes ALL Nissan outboards and Mercury outboards below 40hp. We do not sell Mercury outboards as Tohatsu and Nissan are considerably less expensive than the Mercury label.
http://www.onlineoutboards.com/Help.html?Question=Nissan-vs-Tohatsu

Senast ändrad av Gunnar_ | 24 september 2009 | 20:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tohatsu världen största tillverkare av utombordsmotorer????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte, men om det stämmer (  http://www.internetoutboards.com) att:

ALLA Nissan
ALLA Mercury  30 HK och mindre 
ALLA Tohatsu

ÄR tillverkade av Tohatsu, så kanske är det så ?

Jag vet att Brunswick Corp (som äger Mercury) sedan februari 1988  har ett joint venture ihop med  Tohatsu Corp = Tohatsu Marine Corporation.

Skulle int förvåna mig ett dugg om Mercury:s siffror inkluderar alla motorer faktiskt tillverkade av Tohatsu men  under märket Mercury.. 

Senast ändrad av Gunnar_ | 24 september 2009 | 21:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blanda inte in Yamaha i Tohatsu. Jag vet att säljare av Tohatsu på Båtmässan i Älvsjö inte kunde sälja motorer på det egna namnet utan sa att Yamaha och Tohatsu var samma motorer. Kunderna kom frågande till Yamahamontern och undrade om det var sant. Är det så illa att man inte kan sälja på eget namn utan måsta använda Yamahas? Yamaha och Tohatsu har inget gemensamt och skiljer sig rejält åt när det gäller kvalité och konstruktion.

Tohatsu världens största motortillverkare. Inte heller det är sant. Varför måste Tohatsu använda sig av falska uppgifter för att sälja motorer? Konstigt.

Yamaha och Mercury är de största enl fakta som presenteras i branchen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

smygändrade lite i mitt inlägg ovan angående zinkanodens beroende av vattenströmningen. (Edit 2)

I och för sig ganska perifert för sakfrågan, men kanske inte lika lika perifert som bolagsdiskussionen som pågår...?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra Thomas-1.

Kan förklara att riggen på vårt S-drev inte påverkas av den rostfria axeln.

Mellan axeln och aluminiumen sitter en jätteanod. Axeln sticker ut genom anoden. Ingen direkt väg finns mellan axeln och aluminiumet. Detta skyddar aluminiumet effektivt. Nån vattenströmning att tala om sker inte mellan rostfri axel/aluminium.

Skulle också kunna förklara att den pyttiga zinkanoden i värmeväxlaren kan skydda. Inte när motorn är igång (strömning) men det är ju inte huvuddelen av tiden. När saltvattnet stannat upp skyddar den.

Har jag fattat rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till trådskaparen: förlåt mig för fortsatt off-topic Kyss

sea-ray_230, jag tror att meningen du reagerar på är från det av mig citerade inlägget av Stortriss_Pelle:

Sammarbetet mellan Tohatsu, Yamaha Och Mercury kan närmast beskrivas som Johnsson/Evinrudes sammarbete

Nu tror jag han egentligen menar att en stor del av Mercury:s motorer är /(var? ) egentligen tlillverkade av antingen Tohatsu eller Yamaha, inte att Tohatsu tillverkar Yamaha eller tvärtom.

Det stämmer ju också med vad som sägs i artikeln:
Who makes what for whom?(Propulsion Report) publicerad i Trailer Boats, February 2006 (sidan28).

2006 model Mercury four strokes from 2.5 through 30 HP are built by Tohatsu.

Before Yamaha entered the U.S. market, Mercury's Mariner line was built by Yamaha.

Last year (2005), Mercury four stroke powerheads from 25 through 225 HP (except the Verados) were built by Yamaha. Several of those models used Mercury drive legs, electronics and EFI systems (replacing carbs Yamaha used in similar sized engines).

In 2006 models, Mercury four stroke powerheads from 40 to 225 HP (except the Verados) are built by Yamaha.

Källa: http://www.rbbi.com/links/outboard.htm

Drar man bort allt som tillverkats av antingen Yamaha eller Tohatsu..hur mycket av  Mercury:s siffror blir då kvar som äkta Mercury-tillverkat ?

Jjag vet inte, jag är bara en *vanlig svensson* utan anknytning till *branschen* mer än att jag har båt, typ. Oskyldig

Tillbaks till tråden..

Tohatsu tillverkar uppenbarligen en hel del motorer, vissa säljs också under andra (välrenomerade) namn typ Mercury & Nissan.

Att dom per design skulle vara extra korrosionsbenägna (speciellt i lätt-bräck-vatten) tycker inte jag verkar särskilt troligt, då jag antar att merparten av produktionen säljs/används i betydligt värre/saltare miljöer än Svenska vatten.

Kan det vara så enkelt att just denna motor haft en dålig/skadad lack (tät, oskadad färg är vad jag begriper en effektiv barriär mot galvanisk ström) ?

Senast ändrad av Gunnar_ | 25 september 2009 | 20:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blanda inte in tohatsu o yamaha för de har INGENTING MED VARANN ATT GÖRA.däremot så har mercury o tohatsu sammarbete deras fyrtaktare  upp till 30 hp är tohatsu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja...inte lätt att veta, var finns forumets proffs-kemister när man behöver dem!? Skrattande

Börjar tvivla lite även på zinkjons-koncentrationen som förklaring till vattenströmmens betydelse.

Min tanke var att oxidationen av offerzink-anoden ökar och därmed också den negativa laddningen inuti anod/katod-metallerna. Ger antagligen ökat rostskydd, men strömmande vatten har väl ofta högre syrehalt så behovet av rostskydd ökar också. Anodens zinkförbrukning och rostskyddet och rostskyddsbehovet verkar alltså öka, frågan är bara ifall skyddet ökar mer än behovet?

Skall man tro sajten nedan så har ökar faktiskt oxidationen av zinken vid strömningshastigheter över 0,5 m/s (1 knop). Citat:

>Vätskans strömningshastighet och temperatur har också stor betydelse. En strömningshastighet över 0,5 m/s hindrar bildningen av skyddsskikt på zinkytan och korrosionen ökar.<

http://www.vadstenazinken.se/v1/tips/korrosion.asp

Hittade också en mastig men matnyttig PDF-uppsats. Innehållsbeskrivning och hämtmöjlighet finns på:

http://www.uppsatser.se/uppsats/02849c8f51

Just när jag hade skrotat idén med att jonernas drift/vandring med strömmen mot katoden har betydelse för skyddets funktion, så verkar den dyka upp igen? Tungan   (Citat 3.2.5. sid 10:)

>Detta gör att materialval blir extra viktigt i t ex sjövattenkistor och rör där sjövatten färdas och man ska tillse att två metaller aldrig har elektrisk kontakt. Om detta inte går att undvika ska det byggas så att strömningsriktningen är så att vattnet passerar den oädla metallen först och inte tvärt om.<

Nåväl...strömningen är kanske på det hela taget ändå lite off topic?
Inte lätt det här, men korrosion är ju vanligt på båtar och kan bli dyrt så kanske är det mödan värt att lära sig lite mer...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det ju egentligen inte rost (korrosion på stål) det handlar om utan om aluminiumlegeringens försvinnande.

Där blir det väl inte oxidation (rost) utan materialvandring. Så låg vattenströmning ökar väl anodens skydd.

Ett utdrag ur zinkavhandlingen:

Varmförzinkat stål i kontakt med aluminium och rostfritt stål ger ingen allvarligare korrosion i luft. I vatten bör de dock inte stå i ledande förbindelse med varandra. Av stor betydelse för galvanisk korrosion är förhållandet mellan anod- och katodyta.

Stor rostfri propeller eller rigg, eller?

Känns som rostfri propeller borde isoleras elektriskt från riggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, klart logiskt tycker jag. Är den sk jordbrickan kanske rentav samma sak som Ringhede kallar gummihubb? Alltså isolering av propellern från axeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fundering

Var finns offeranoden på motorn överst i inlägget?

Säljaren påpekade att det kanske behövts en kordbricka då man anväder rostfri propeller.

Kolla vad det står i bruksanvisningen om offeranoder.

Offeranoder brukar vara med olika material broende på Saltvatten, bräckvatten eller sötvatten. Alltså inte samma med sötvatten som saltvatten.

Exempelvis Volvo Penta föreskriver offeranod av  zink till salvatten, aluminium för bräckvatten och magnesium för sötvatten.

http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/faq/FAQ_corrosion_1.htm

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla glada!!

Jag kanske skriver lite offtopic men jag tycker att det är synd att Tohatsu alltid skall baktalas. Och att folk tror att det är någon kinesisk skit..

Det har ju varit lite tjafs i trådaen om var de byggs och jag kan bara tala om att på min motor ( en Tohatsu MSF25 -08 samma som Mercury 25hk four stroke) står det i alla fal klart och tydligt MADE IN JAPAN..

Enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Tohatsu (ja jag vet att det kanske inte är den tillförlitligaste informationen) är Tohatsu världens näst största tillverkare av utombordsmotorer.

För de som tvivlar på tohatsu kan ni läsa tästet av 25-30hk i den norska tidningen Båtmagasinet nr.4/2007

http://www.tohatsu.se/fileadmin/tohatsu.se/media/Båtliv test 20-30.pdf

(och jaa den är länkad från Tohatsus hemsida... men jag tror inte att de har mutat tidningen...)

Och ett till test från vi båtägare..

http://www.tohatsu.se/fileadmin/tohatsu.se/images/Tester/10 HK test Tohatsu vinner small.pdf

Skulle bara villa säga att jag hade inte accsepterat korrosionen riggen stå på dig jämt emot åf.

Lycka till

Stortrisssen

Senast ändrad av stortrissen | 29 september 2009 | 15:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...