Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
keihin

Tohatsu med korrosion efter första sommaren

Rekommendera Poster

Har haft min Tohatsu TLDI 115 sjösatt 3 månader i sommar. Motorn alltid nerfälld då jag varit rädd för att bli av med min Laser II-propeller. Jag bor i norra Västerbotten och havsvattnet här är så bräckt att det nästan går dricka.
När jag tog upp båten och plockade lös propellern såg det ut enligt bilden nedan. Anoderna är anfrätta men inte helt slut. Bilden är visad både för återförsäljare och importör och reklamation på lagerhållaren är godkänt (inga problem).

post-13986-1394236100,2267_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag plockade jag lös växelhuset för att åka och lämna in det, lagerhållaren skulle bytas på garantin. På denna bild ser ni upp i själva riggen, är det något att oroa sig för?

Återförsäljaren hävdar att det beror på den rostfria propellern, som ev. skulle krävt en jordbricka.

Jordbrickan är inget lokala verkstäder känner till, enl. Marinshopen är det inget man behöver.

Vad är rätt?

Edit: Motorn såg alltså precis ut som ny i våras, trots att den var demokörd förra sommaren av återförsäljaren, då med en rostfri propeller av annat märke (Turning Point TROR jag...)

Senast ändrad av keihin | 20 september 2009 | 17:04



Senast ändrad av keihin | 20 september 2009 | 17:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det svaret tillförde ju inte ett skvatt, wanmar.

Vad jag är ute efter att få veta är om det är onormal grad av korrosion även i riggen och om jag ska ligga på om att få reklamera där också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja man får vad man betalar för,vad skulle du säga om jag säger aluminiumligering av sämre kvalite?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer jag väl att få på moppo för mitt inlägg men jag står för varje stavelse.

 

Enligt min uppfattning är Tohatsu en bra bruksmotor. Att den här i Sverige nedvärderas beror på tidigare misstag i logistiken, det om detta.

 

När det gäller korrisionen hade jag aldrig accepterat den. Utan sett till att återförsäljaren/gereralagenten tagit tillbaks motorn. Du har köpt en ny motor med drev och dom sa/påpekade inte att en rf propelller kan ha orsaka ökade galvaniska strömmar. (Att jag själv skulle bytt ut zinken mot magnesium är en annan sak). Ge dig inte, lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

wanmar: då börjar det likna nånting! har du belägg för detta påstående? vadå lågpris förresten? listpriset är ju inte långt från varken e-tec eller optimax. jag bytte där jag fick bäst betalt för inbytet. (tohatsun kostar idag ca 106 tkr vilket är samma som 100års e-tec 115)

nitro: tack för detta.

vad jag tycker är lite konstigt är när ÅF säger att han körde den med en rf-prop men inte ådrog sig någon korrosion alls, lagerhållaren på bild 1 var verkligen i nyskick när jag monterade motorn på min båt. kan det vara olika kvalitéer av rostfritt som ger upphov till olika galvaniska strömmar?



Senast ändrad av keihin | 20 september 2009 | 21:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wanmar är till skillnad från dig, mig och Nitro proffesionell i sina uttalanden om motorer, gå igenom hans trådar så förstår du vad jag menar.  Själv är jag glad att en person som han ställer upp och berättar om saker han själv förlorar jobb på.  Men ändå en fundering kring dina skador, vad i består dina anoder?  Har du zink så skyddar det inte speciellt bra i bräckvatten, eller man kanske till och med ska prata om sötvatten i dina trakter.  Zink = saltvatten, aluminium (en speciell legering) i bräckvatten och magnesium i sötvatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Galvanisk korrosion kan uppstå där man har bryggrannar som har ett elfel på sin båt, där man kan få ett elläckage ut i vattnet runt omkring. Det angriper de oädla metaller som finns närmast.

Vanligast är det med varmvattensberedare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur proffsig man än är så hjälper det ju inte en annan när man lämnar ett oproffsigt svar...
Däremot detta med sämre alu-legering började låta intressant med en gång, berätta gärna mer!
Känner någon till fler fall av korrosion på just Tohatsu så är det intressant för mig att få veta!

Jag vet tyvärr inte vilket material det är i anoderna (finns det nåt enkelt sätt att kolla?). De är inte av vanlig aluminium iaf...
Det är de anoder som satt på motorn vid leverans.

Landström finns inte i vår lilla hamn och jag har svårt att tänka mig att M-Bustern till höger eller träekan till vänster har någon varmvattenberedare ombord :)
Men det är toppen med förslag, ös på bara!

Är bilden inifrån riggen ett normalt tillstånd för en motor i min ålder (årsm.2008) eller bör jag utöka reklamationen för att öht. ha någon rigg kvar om några år?



Senast ändrad av keihin | 21 september 2009 | 06:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som kopparpasta på axlen. Funkar kopparpasta ihop med aluminium?

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret men det är ingen kopparpasta, det är fett som blivit smutsigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oädla metaller (anoder, aktiva)
Magnesium Offeranoder av speciell aluminiumlegering
Zink
Galvaniserat järn
Aluminium och aluminiumlegeringar
Kadmium
Popnit av aluminium
Olegerat järn
Smitt stål
Gjutjärn
Rostfritt stål SIS 2302 (aktivt)
Tennlod 50/50
Rostfritt stål SIS 2333 (aktivt)
Rostfritt stål SIS 2343 (aktivt)
Bly
Tenn
Manganbrons
Mässing SIS 5150
Aluminiumbrons
Tombak (en sort mässing) SIS 5112
Koppar
Diverse koppar/nickellegeringar
Rödmetall (en sorts brons)
Nickel (passiverat)
Monelmetall
Rostfritt stål SIS 2343 (passiverat)
Silver
Guld
Platina
Ädla metaller (katoder, passiva).

Ju längre ifrån varandra i raderna ovan, desto högre materialvandring pga högre potential (spänningsskillnad). Som synes finns enm typ av rostfritt som är passiviserat så det liknar ädelmetall i spänningskedjan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den fina listan!

Men åter till redan uppkomna skador i riggen, normalt eller inte efter 3 månader i bräckt vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara nåt fel i båtens egna 12V-system? Så att det finns 2 st kontaktpunkter till vattnet med potentialskillnad sinsemellan. Kan ju ge omfattande läckströms-korrosion snabbt.

Tre kryssarklubbs-artiklar, där jag saxat följande intressanta samband ur den första:

Jämförd med galvanisk korrosion kan läckström orsaka stor skada på kortare tid eftersom den drivande potentialskillnaden i regel är mycket större. Varje amperetimme, Ah, av läckströmmen motsvarar ungefär 0,1 kubikcentimeter materialförlust.

 

Vilket material som avses, zink eller aluminium etc, framgår iofs inte klart. Men fort kan det gå, exempelvis 2 Ah/ dygn (= 83 mA läckström) ger tydligen på tre månader hela 18 kubikcentimeter.

http://www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/index_korr.htm

Skulle kollat detta noga innan den renoverade motorn används, alltså kopplat en amperemeter mellan den upphissade riggen och en nedsänkt jordplåt. Och fixat huvudbrytare om det saknas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Thomas!

Detta ska jag helt klart kolla.
Fick svaret av återförsäljaren idag ang. riggbilden ovan och han ansåg det inte vara någon onormal korrosion på denna, utan det blir växelhuset som repareras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Keihin,var inbytet också en Tohatsu? i så fall förstår jag varför du fick mer för inbytet,vissa återförsäljare byter inte in en Tohatsu .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte låta bli att yttra mig.

Vi som nått mogen ålder kommer ihåg när USA dominerade utbordarmarknaden, då kom det billig skit från Japan, vilka dominerar nu???

Man kanske ska vara ödmjuk i sina uttalande.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår verkligen inte hur de kan vara sandlådenivå på ett båtforum som detta hela tiden. Jag kan nästan med all säkerhet säga att snittåldern på medlemmarna är över 30 år. Ändå spårar inläggen ur med pajkastning och uttryck som mina grejer är bäst dina saker är skräp. Självklart har man förutfattade meningar om saker. Jag tex. är inte allt så förtjust i 80-tals bayliner men har bara kommit i kontakt med en bayliner från tidigt 90 tal. Så vad vet jag igentligen? Jag säger inte till Bayliner ägare att de köpt skräp bara för att jag tror de är så. Däremot skulle jag inte köpa en själv pga. rädsla. Men nu handlar det här inte om Bayliner utan Tohatsu som säkert är en bra motor och killen behöver tips och råd. Tycker vi ska hjälpa honom snarare än att säga hur dålig motor han köpt.

Tyvärr måste jag säga att jag aldrig skulle godtagit att motorn ser ut så efter så pass kort tid. Något är fel och du borde få det på garantin.

 

MVH

Kareem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anodernas material och kontakt elektriskt med underlaget skulle kunna innebära att aluminiumet offras istället. Rostfritt och aluminium är ingen bra kombination. Kan vara att en stor rostfri grej som en propeller ger större strömmarm än bara en rostfri propelleraxel. Jag har alltid förundrats över att mitt segelbåtsdrev aldrig visat upp några korrosionsskador.

Men visst äter det mycket zink. Jag har ändå bara axeln i rostfritt. Propellern är av brons och hade den varit av rostfritt kanske inte zinken räckt till. Det förbrukas nog några hekto zink varje sommar.

Du kanske ska ha magnesium i det söta bräckvattnet!

Rostfri propeller kanske också ska bytas till lämpligare material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt att Aluminium är rätt väg att gå i bräkt vatten. Även om de är svagt salt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett något enklare sätt att kontrollmäta ev läckström:

Ifall inga andra spänningskällor än det ordinarie batteriet finns, typ solpanel, landström eller backup-batterier etc, så måste ju strömmen komma från just detta batteriet.
Enklast är då att skruva bort polanslutningen från batteriet och koppla amperemetern i serie, alltså mellan pol och avtagen anslutning. Är strömmen där noll så är den också noll i den nedsänkta riggen. Denna mätmetod inkluderar ju även den osannolika möjligheten av att riggens lutning på nåt sätt påverkar det förmodade elfelet.

Men kanske är det trots allt bara vanlig galvanisk korrosion, trots det snabba förloppet och bräckta vattnet?

Även vattenströmning (enl art 3, i sajten ovan) verkar kunna påverka skyddseffekten. Gissar att zinkjonerna helt enkelt kan driva iväg med vattenströmmen och ((missa sitt mål)). I så fall ökar väl anodens zinkförbrukning utan förbättrat skydd, och man luras att tro att anoderna gjort sitt jobb.
Magnesium-anoder av motsvarande storlek/ytarea verkar iofs kunna ha hela 55% större jontransport, av spänningskedjans värden att döma. Kanske tillräckligt?

Räckvidden på skyddet är tydligen också förvånansvärt kort, enligt...

Citat ur art 3:
>Ofta finns zinkanoder inbyggda i motorns kylsystem, men en sådan anod har begränsad räckvidd och skyddar bara näraliggande ytor. Som exempel är den skyddade sträckan i ett rör ca 3x rördiametern från anoden räknat och det är ju inte alls vad användaren tror eller förväntar sig. De flesta tror att kylsystemet är skyddat.<

Ganska svårt att skydda, och dyrt att misslyckas, så jag hade nog i ditt läge gett upp om ingen batteri-läckström hittas, och hissat riggen trots stöldrisken. Kanske skaffat en propellermutter - givetvis av rätt metallkvalitet - som kräver specialverktyg, för att försvåra lite för de långfingrade.

Edit: Blev plötsligt osäker, spelar det egentligen nån roll vart jonerna tar vägen? Eller räcker det med att de inte tas från riggens aluminium? Varför är i så fall vattenströmmen betydelsefull? Oskyldig

Edit 2: Måhända hårklyverier men rätt skall väl ändå helst vara rätt.
(Källa: Kemi kursA av Anders Henriksson, Gleerups förlag.)

Zinkanodens varierande oxiderings-hastighet map vattenströmningen verkar bestå i jonkoncentration, alltså inte vart de tar vägen sen.
Oxideringen avtar då vattnets zinkjonkoncentration runt anoden ökar, jonerna börjar då reduceras till fast zink igen. Vid tillräcklig koncentration är nettot noll, oxidering och reducering tar ut varann.

Joner som driver iväg av vattenströmning sänker väl koncentrationen och ökar därmed oxidationen, något som är bra eftersom fler elektroner levereras - via den metalliska överledningen till katoden (propellern, riggen).
Elektronerna används där till att reducera mängden löst syre intill metallen - syrehalten påverkas väl f.ö. också av samma vattenström - och därmed skyddas metallen. Rost-skyddet består alltså av minskad syrehalt alldeles intill skyddsobjektet/ katoden. Såväl rostskyddets effektivitet som behovet av rostskydd verkar tydligen samvariera gynnsamt, på ett självreglerande sätt!? Och zinkkonsumtionen blir sen därefter.



Senast ändrad av Thomas-1 | 23 september 2009 | 15:09



Senast ändrad av Thomas-1 | 25 september 2009 | 17:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte skaffa en låsbar mutter och fälla upp riggen så att propeller inte är i vattnet. Funkar under den frostfria årstiden. I kalla förhållanden fortlöper kemiska reaktioner mycket långsammare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer ang skitsnacket. Tröttsamt...

 

...och jag hade aldrig accepterat att motorn ser ut som detta efter endast en sommar, jag hade reklamerat, oavsett om det gäller Yamaha eller Tohatsu.

Reklamerade t.ex min propeller efter en säsong, se tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=230705

 

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn ser ut så efter ett år, tror ni det då beror på otur eller olämpligt val av material och uppbyggnad av produkten?

Om vi nu utgår ifrån att otur inte räknas så kan fel bero på omedveten eller medveten konstruktion och materialval.

Antingen för att man inte genomfört labprover (kostsamt) eller för att man anser att det säkert funkar ändå och lite problem får kunden räkna med.

Angående så kallad Japanskit som åtminstone jag kallade leksaker från Japan som på 60 talet inte höll måtten så kan man INTE dra alla länder över en kam. Alltså betyder det inte att tillverkare som idag producerar skit kommer komma upp i nivå motsvarande Japan.

Japansk kvalitetsnivå och produktivitet kommer från sådan vi i väst kallare Lean Production och är knappast något som alla tillverkare automatiskt infinner sig i bara för man håller på ett tag.

Och ni alla som tror att Japan och t.ex. Kina mm är samma bara för de ligger i Asien har inte insett att det faktiskt är helt olika kulturer med helt olika värderingar.

Enda stor likheten är att deras kulturer är mycket gamla till skillnad från vår svenska mycket unga kultur.

/Roland

 



Senast ändrad av Ringhede | 23 september 2009 | 22:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju undra om du är den ende som fått korrosionsskador på din motor. Det kan ju knappast vara bara din motor som har nåt väldigt känsligt material i riggen.

Du har dessutom den i bräckt vatten och en enda säsong.

Efter 30 säsonger på västkusten skulle det väl inte finnas nåt kvar av nedre delen av riggen.

Har alla en rostfri propeller?

Jag undrar om en rostfri propeller kan göras med gummivulk som elektriskt helt isolerar prop. mot hylsan så man slipper galvaniska strömmen mellan prop. och rigg. Det kan vara så att man med en rostfri propeller behöver kompensera med motsvarande större magnesium eller zinkanoder på riggen.

Det är lätt att motståndsmäta på propellern för att se om det är kontakt mellan propeller och hylsa (navet).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...