flipperflashmarre 0 Postad 20 September , 2009 Har planer på att flytta batteriet från ett stuvutrymme till motorrummet men kom att tänka på detta med knallgas. Någon som har synpunkter på detta eller goda råd?Skulle behöva utrymmet som batterit sitter i till annat.Båten en Flipper Flash med en VP aq 131.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 September , 2009 Ingen bra idé, enligt sid 18 batteri: http://www.modernaforsakringar.se/files/X32uLXee.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperflashmarre 0 Postad 20 September , 2009 Kanon svar på tal.batteriet hamnar INTE i motorrummet.. Tackar för tipset!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 23 September , 2009 Hur kommer det sig då att 11 av 10 US båtar har en knippe batterier, elverk och ofta dubbla bensin vinkel 8:or prydligt monterat i ett stiligt motorrum....och detta i landet där man stämmer nån för att de serverat för varmt kaffe !!! Bara en liten fundering...... Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 23 September , 2009 Ja...ser du....det beror på att de inte har det vi har. Nämligen: Överbeskyddarverket. Det är viktigt med knallgasfaran, i synnerhet nu när vi har batterier som inte går att öppna och fylla på vätska längre. Dubbelt säkert. Det är bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn Postad 23 September , 2009 Har aldrig tänkt på det förut, men i bilen har vi ju ofta batteriet i motorrummet. Antar att luftomväxlingen är större i en bil än i en båt, eller finns andra förklaringar. Bara undrar inget annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 23 September , 2009 Naturligtvis kan du montera batterierna i ditt motorrum, inga problem. Det är något överdrivet att det skall vara så farligt med batterier ombord och i motorrum. Det kommer inte att samlas gas i sådana koncentrationer att det bildas knallgas dvs 2 delar vätgas och 1 del syrgas. Vätgasen har smitit ut ur motorrummet innan en blandning som kan kallas knallgas har bildats. Den plats där det kan komma upp till dessa koncentrationer är inuti cellen precis i utrymmet ovanför syra nivån eftersom det i den kemiska processen bildas både vätgas och syrgas. Det är därför som det kan explodera om man lyser med en tändsticka i batteriet eller man får kortslutning mellan två poler genom att man tappar ett verktyg på batteriet samtidigt som proppen till en cell skulle vara av. Som ett exempel kan också nämnas att bensinånga har 25 gånger högre explosionskraft än vätgas och detta hanterar man ganska slarvigt ibland ombord. Likaså är vätgas helt giftfri. Så min övertygelse är att du kan bortse från mängden knallgas som bildas så länge du inte har gnistbildning eller öppen låga precis invid en öppen cell. Och det värsta som isåfall kan hända är att batteriet spricker. Mängden gas/knallgas skall normalt inte vara stor vid laddning eftersom moderna laddare ser till att du inte överladdar pss sker i laddningsregulatorn på generatorn. Du skall överladda med hög ström för att få betydande gasning i batteriet. Ett batteri i vila ger ingen nämvard gasning och inget som kan bilda knallgas i ett motorrum. Sen är det så att ett motorrum är nog det mest välventilerade utrymmet i båten för motorn drar i sig stora mängder luft från motorrummet till förbränningen så det är välventilerat i allra högsta grad där inne. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 September , 2009 Håller med om gasrisken är liten. Dels laddas batteriet mest när motorn är igång och då luftas motorrummet effektivt av insugsluften till motorn. Dels är det startbatteriet du monterar där och det tar inte emot nån större ström då det ju alltid är fulladdat. En batteriladdare går som regel ner i spänning också för att inte gasa mer än vad som behövs för att uppnå full laddning. Gasningen blir alltså inget som bör ställa till trassel. Däremot kan det finnas andra skäl, t.ex att ett lossnat batteri kan ställa till mer oreda i ett motorrum än i ett stuvfack. Större risk för kortslutning t.ex. Men det går att ordna bergsäker fastsättning och isolerade polskor mm som gör att man kan montera batteriet i motorrummet utan att säkerheten äventyras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 September , 2009 Tack Per, för den övertygande argumenteringen! Håller med. Sajtens text används av flera försäkringsbolag som vägledning för tveksamma och meksugna båtägare. Desto viktigare att den innehåller relevant och praktiskt användbar information, kan tyckas. Texten i dess nuvarande form verkar, kanske inte helt oväntat, vara mest inriktat på att frita bolagen från eventuella ersättningskrav? Om kraven är realistiska eller inte blir ju gudbevars båtägarens problem. Hur eventuella avvikelser från sajtens idealinstallation bedöms, om exempelvis ersättningen vid en olycka kanske sänks framgår inte, annat än möjligen vagt i sajtens ordval? Det enda man som båtägare har att gå på är ju just ordvalet, i det aktuella batteri-fallet är det alltså inte bara olämpligt utan till och med mycket olämpligt ? Alltså en solklar överdrift med just ordvalet mycket olämpligt, något som bolagen borde veta eftersom de väl sitter inne med den bästa olycksstatistiken. Antagligen finns en ganska konsekvent rättspraxis förutom bolagens finstilta villkor, men vem läser sånt? Och även ifall man faktiskt gör det så blir det ju nästan oöverstigligt svårt att jämföra installations-alternativen med sina egna praktiska möjligheter. Så, en bättre sajt från försäkringsbranchen med klickbara underavdelningar med argument, statistik och exempel etc, vore inte dumt. Skulle rentav på sikt spara såväl liv som utgifter för bolagen? Även denna sajt, med lösryckta instruktioner för säkerhets-båtbesiktningsmän, saknar också nyanser. Kanske finns iofs nånstans en kompletterande instruktion för helhetsintryckets poängsättning? Helt ointressant är den väl ändå inte, läst med flera nypor salt? http://www.skbf.org/Besiktning/Besktning.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 23 September , 2009 Risken för knallgas-explosion är som påpekats inte något du behöver vara särskilt orolig för, men det finns ju andra orsaker till att undvika placering i motorrummet. Det finns ju en överhängande risk att batteriet värms av strålningsvärme från motorn, ju varmare batteri desto lägre gasningsspänning. Om ladd-källan (generatorn eller vad det vara må) inte mäter batteritempen kan det nog gasa rätt friskt om batteriet har betydligt högre temperatur än nominella 20-25 grader där gasningsspäningen ligger runt 14,3- 14,4V. Har man öppna batterier blir det till att kontrollera/fylla på vatten ofta (precis som om båten kördes i *tropikerna*). Har man underhållsfritt får man nog köpa nytt batteri oftare än annars. Sen blir ju livslängden på batteriet väsentligt förkortat (tumregeln är halveras vid varje 10-grader över 20 grader) om det regelmässigt utsätts för förhöjd omgivningstemperatur. Så visst finns det anledning till att man inte ska placera batterier i motorrummet om det kan undvikas. Senast ändrad av Gunnar_ | 23 september 2009 | 20:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 24 September , 2009 Allt är relativt och jag vet inte vad du menar med rätt friskt men tveksamt om man kan få batteriet att koka. Om det skulle koka så kanske man kan tala om rätt friskt. Ett batteri klarar ganska höga temperaturer utan att för den delen börja koka. Jämför alla bilar som kör omkring i tex ökenområden i en temp av 45-50 grader. En ökad risk för gasning finns, det är riktigt. Men om vi tittar på frågeställarens fråga så handlar den mer om säkerhetsaspekten med hänsyn till knallgas. Och då spelar det inte så stor roll även om batteriet kokar för den vätgasmängd som mot förmodan skulle produceras i ett sådant fall, kommer inte att kunna skapa sådana mängder knallgas att ett farligt tillstånd skulle inträffa. Sannolikt inte ens om ett normalt motorrum skulle vara så hermetriskt tillslutet att ingen gas skulle kunna komma ut ur det. Koncentrationerna kommer att vara för låga. Kom ihåg att vätgas är ca 15 gånger lättare än syre och har en förmåga att försvinna ut i de minsta möjliga hål som finns. Och är motorn igång, dvs den laddar batteriet, så sugen den mycket snart rent motorrummet från gaser. Så riskerna för knallgasexplosion är något för att inte säga mycket överdrivna. Sen tror jag inte att ett normalt motorrum, med motorn igång håller så hög temperatur. Det ventileras ganska friskt med uteluft så troligen är det inga höga temperaturer. Själv har jag ett välisolerat motorrum mitt i min båt, och erfarenhetsmässigt skulle jag bedömma att jag max har 10 grader högre temp än utetemperaturen. Om vi antar att det är 25 grader ute så skulle detta praktiskt innebära att gasningsspänning uppnås vid 0,3 V lägre temperatur, dvs vid ca 14,1 V. Men då har vi bara normal småbubblande/gasning, som mest sker inne i batteriet. Frågan är om laddningsregulatorn ens är så exakt. Man räknar normalt med att man ska kompensera med 0,3 V upp eller ner per 10 grader som temperaturen avviker från en beräknad temp av 25 grader Celsius. Dvs så skall man höja spänningen när det är kallt och minska när det är varmt. Nu vet ju alla att praktiskt så har man ett ganska stort tolerans område eftersom batterierna är tillverkade för att klara både kalla vintrar och varma sommrar. Det skulle vara intressant att få lite kunskap om att ett batteris livslängd skulle halveras om det tex används i en omgivningstemp på 35 grader. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 24 September , 2009 Det skulle vara intressant att få lite kunskap om att ett batteris livslängd skulle halveras om det tex används i en omgivningstemp på 35 grader. Bilden till höger är från http://www.dcmarine.se/files/Datasheet-Viktron-Batteries.pdf http://www.mpoweruk.com/life.htm The Arrhenius equation defines the relationship between temperature and the rate at which a chemical action proceeds. It shows that the rate increases exponentially as temperature rises. As a rule of thumb, for every 10 °C increase in temperature the reaction rate doubles. Thus, an hour at 35 °C is equivalent in battery life to two hours at 25 °C. Heat is the enemy of the battery and as Arrhenius shows, even small increases in temperature will have a major influence on battery performance affecting both the desired and undesired chemical reactions. http://www.discover-energy.com/files/shared/Discover_temperature_effects_charging.pdf Mitt motorrum kan bli rätt varmt, särskilt efter att motorn stängts av. Förra sommaren mätte jag (efter c.a 8 timmars motorgång) som högst 51 grader i motorrummet (ute-luft-temperaturen var då 29 grader). Det var i fria luften ungefär en meter från motorn ( mitt motorrum är stort med mycket plats/fri luft runt motorn). Temperaturen mätt på ett av batteriernas pluspol var då 34 grader (batterierna är placerade i ett annat utrymme). Senast ändrad av Gunnar_ | 24 september 2009 | 08:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser