Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
pa28-pilot

Dieseltillsats - VP MD32a

Rekommendera Poster

Vi har sett och diskuterat lite omkring på senare tid kring vilken eller vilka olika sorter motorolja skulle man kunna välja till sin MD32a (och andra....)mot den dyra 15W-40 från Volvo Penta.

Under sökande kom jag till SWEDOLs hemsida (efter tips här på maringuiden) och kom i kontakt med deras dieseltillsats; RED LINE 85. Nedan lämnar jag en kortfattade information som finns på SWEDOLs.

-- Någon kollega som har erfarenhet om den typ av produkter i marina miljöer?

-- Kan man få lite tips?

-- Obs. vi har att göra med en motor av äldre datum, kan det vara lämpligt?

Utdrag från SWEDOL

DIESELTILLSATS RED LINE 85 PLUS/RL-2

Smörjer injektorer och pumpar. Rengör injektorer. Minskar knackningar i motorn. Förbättrar bränsleekonomin. Minskar rökgaser och diselemisioner. Motverkar rost i bränslesystemet. Lämpliga att använda vid marinapplikationer. Behandlar 1100 liter diesel. 443 ml.

Art.nr

Pris

OF-3230036

142,00

st

Mvhälsningar,

Fernando

PS., om priset på tillsatsen; jag tror att det skall vara moms!

Senast ändrad av pa28-pilot | 25 september 2009 | 23:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till alla som kom förbi...!

Har idag besökte SWEDOL i Malmö (Skåne). Där passade på att drifta motorolja frågan med en kille som var insatt i dessa varierande kvaliteter. Det blev inköp av en 20 L dunk av Q8:s 15W40 mineral olja med deras ref T750, pris 588 sek (inkl moms).

Q8:s T750, matchar bl a krav på Volvos VDS2 med VDS3!

Angående min fråga i inledning kring lämplighet och erfarenheter kring användning av dieseltillsatser RED LINE RL-2 som marknadförs av SWEDOL, har fått på plats en försäkran på att denna RED LINE kan användas även i kombination med den andra tillsatsen som används mot levande organiska bakterier som kan finnas i diesel tanken.

Alltså, spridaren, injektorer ock även själva motorn mår bra av att få en behandling.

Det själva användning:

-En flaska innehållande 443 ml, skal användas till 380 liter diesel (första behandling). Senare skall fortsättningsvis användas samma mängd till mellan 800 och 1100 liter diesel.

Mvhälsningar,

Fernando

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...