Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Ricke

Bränslegivare typ hävarm, hur montera, längs eller tvärs kölens riktning?

Rekommendera Poster

Funderar på att montera en bränsletankgivare av modell hävarm. Gissar att det kan ha betydelse hur man monterar den med tanke på skvalp i tanken. Jag vill helst inte ha en mätare där nålen hela tiden slår fram och tillbaka.

Instrumentet (Teleflex Amega) och givaren (Teleflex) är nya och mitt tänkta montage blir ett nytt montage i min båt.

Någon som har erfarenhet och vill dela med sig?

Mvh /Ricke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....eller har det ingen betydelse, mätarnålen kommer att röra sig oavsett hur man monterar tankgivaren?

Mvh /Ricke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en hävarmsgivare och VDO tankmätare minns tyvärr inte modell.

Den har inbyggd dämpning så den rör sig knappt alls.

Iallafall inte av vågrörelserna, den har en tendens att röra sig mot empty varje gång jag är ute med båten men det är ett annat problemCool.

Du kanske också har denna sk dämpning i annat fall känns det spontant som att det blir mindre rörelse om du monterar den i båtens längdriktning.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då tror vi båda på teorin att inverkan från vågor och andra rörelser kan vara något mindre med givaren monterad i längsled. Tanken med min fråga var att om möjligt undvika det uppenbart felaktiga (om något sådan funnits) när jag nu som vinterövning ser fram mot denna utmaning.

Jag tänker mig en ny instrumentbräda där Varv-, fart-, trim- och bränslemätare, alla av modellen Teleflex Amega skall monteras.

Trenden mot empty lider vi väl alla av och den är givetvis en bidragande orsak till min planerade vinterövning.

Mvh /Ricke 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att en givare bäst placeras diagonalt och med flytkroppen så nära tankens mitt som möjligt. Detta för att flytkroppen påverkas minst där då båten och tanken hela tiden ändrar vinkel beroende på gångläge. Mätaren visar mest fel om flytkroppen hamnar nära någon av tankens väggar för/akter-ut då det är där vätskenivån ändrar sig som mest beroende på tankens/båtens vinkel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...