Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
T_M_C

Meningslösa oljebyten

Rekommendera Poster

Nejnej, inte en bluff. Snarare att dagens motorer visserligen utvecklats (liksom oljorna!), och idag har man en enorm materialkunskap, insamlad erfarenhet och datorer som gör att man till stor del kan räkna ut hur länge en kolvring, ett lager, en ventilstyrning eller kamkedja (som förresten tydligen börjat göra återtåg i moderna bilar) håller under givna förutsättningar. Ju mer man lär sig om sånt, desto närmare gränserna kan man lägga sig - men det betyder också att de gånger man gör fel, som VW:n här ovanför, så får det dyra resultat. Dessa 44 mil över gränsen, inte ens 1,5%, det ska verkligen inte vara skillnaden mellan en frisk motor som spinner som en katt och en som havererar. Dessutom ger man genom dessa beräkningar bilen en definitiv livslängd - när bilen gått ungefär sina beräknade 20 000 mil eller vad dom anser är lämpligt kommer så många grejer vara utslitna att bilen helt enkelt är skrot.

Gamla motorer är snarare byggda enligt kvalificerade gissningar och test, och det har oftast lett till att dom i det stora hela är överdimensionerade för att klara det jobb dom ska.

Angående kvalité förr och nu när det gäller mer än bara motorn så åkte jag igår 20 mil i en Peugeot turbodiesel -02, före detta taxibil med 47 000 mil på mätaren. ABS har lagt av, bromsljus, kupéfläkt, en fönsterhiss, och nu bryr jag mig inte ens om att räkna upp det jag anser är garanterat slitage p.g.a. folk som ska in/ut ur bilen ofta när det är taxi. Utöver detta byttes motorn för några tusen mil sedan, och den nuvarande är inte frisk heller. Jag har ingen aning om vad bilen är värd idag och vad dessa fel skulle kosta att reparera, men jag undrar faktiskt om inte skroten är en lämpligare destination än verkstaden.

Som kontrast till den bilen är det inte ovanligt med 20 år gamla Volvo 240/740 som gått närmare 50 000 mil innan dom skrotas p.g.a. rost (och några småfel brukar givetvis ha smugit fram då också). Vid det laget har orginalmotorn börjat dra lite olja, men mycket allvarligare än så brukar det inte vara...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...