Skogs 0 Postad 18 September , 2009 Hej Någon som vet hur man får tag på en dunk med slangkoppling för att köra igenom glykolen nu på hösten. Nån som tillverkat nån egen variant eller finns det att köpa? Hur gör ni? Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 18 September , 2009 Hoppas du nu inte tycker jag är taskig när jag bara skriver. Skriv in sökordet vinterkonservering eller konservering under rubriken Sök i forumet så har du bärgat ett lektyren för ett antal kvällar. /Nitro Ps. frågorna har varit nästan desamma så länge jag varit med i forumet. Nej, det var inte sant för nu har det dykt upp en tråd som innehåller förslaget att använda en specialkasse runt växelhuset för att på så sätt återanvända glykolblandningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skogs 0 Postad 18 September , 2009 Hej. Ingen fara, självklart ska man söka innan man lägger en ny tråd. Har läst ett 50tal trådar om konservering och dom är jättebra men min fråga är om dunken och det har jag inte hittat ett enda svar på, men du får gärna länka mig. Eller hur gör du Nitro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 18 September , 2009 Jag är säkert dum-i-hövet men vilken *dunk är det du refererar till ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maxum2500SCR 0 Postad 18 September , 2009 Hej! Har du drev? Om du har det koppla på spolmuffen när du varmkört motorn, koppla på en slangbit med gardenakoppling och en tratt i andra änden. Håll den högt, starta motorn och häll på glykolen tills du ser den komma genom kylvattnet. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skogs 0 Postad 18 September , 2009 Tack för svaren. Var lite otydlig i min fråga. Japp har inombordare och drev. Har alltid lånat en dunk med slangkoppling spolmuffen av min granne men nu har jag flyttat och har inte det privilegit längre. Så frågan var om någon hade nån liknande konstruktion med en dunk och en slang och hur kopplingen i dunken är tillverkad. Tackar för engagemanget och svaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 18 September , 2009 HUe svårt kan det vara ? Ta en 25liters dunk, köp en lämplig slangnippel med gänga och en passande mutter till den. Borra sen lagom stort hål i skruvlocket till dunken och montera nippeln i hålet med en gummipackning. Vips har du en egen dunk med slanganslutning. Lycka till. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 September , 2009 Du är väl lika otydlig i din fråga nu när du har förtydligat den, har du drev eller inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 18 September , 2009 Otydlig ? Jag läste i vart fall :Japp har inombordare och drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 September , 2009 Gunnar, du är en man med huvet på skaft! visst skrev han så, eftersom jag inte vill radera mina inlägg så kan jag bara konstatera att jag var inte nog uppmärksam. Hade han haft rak axel och sjövattenfilter så hade jag haft ett svar...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skogs 0 Postad 18 September , 2009 Tack för tipset Bosse, det var något liknande jag sökte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 19 September , 2009 Vart gör ni av glyklen som kommer ut ur drevet? /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 19 September , 2009 Glykolen är bara att släppa ut, för jag utgår från att alla använder propylenglykol och inte etylenglykol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 19 September , 2009 Varför bara släppa ut den i naturen? Är det inte bättre att samla upp den och använda den nästa år igen? Jag använder en balja under drevet för att samla upp. En dunk att förvara den till nästa år och behöver bara spetsa den lite för att kompensera för rester av rent vatten från renkörningen före konservering. Sedan som jag tidigare beskrivit så kan man ha en dränkbar pump med slang till muffen på drevet så kan man köra en stund utan att riskera att dunken blir tom. Enkelt, sparsamt och miljövänligt. Lossar pluggar invändigt vid motorn efteråt så rinner kvarvarande glykol ut via dyvika ner i baljan. Minimalt som kommer ut i vattnet eller i naturen. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 19 September , 2009 Där jag förvarar båten har jag inte tillgång till rinnande vatten eller el. Så jag har en 25 liters dunk med färskvatten, ner i dunken stoppar jag en enkel dränkbar pentrypump (79:- på feltema) från pumpen har jag en trädgårdsslang kopplad till spolmuffen. På kabeln till pumpen har jag en vanlig stömbrytare typ bordslampa och i änden en cigarettkontakt. Pluggar in i båtens 12v uttag startar pumpen och när vattnet börjar cirkulera i motorn startar jag upp den. Enkelt och billigt. Kan tillägga att jag har utombordare så jag kör inte Glykol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 19 September , 2009 Hej. Jag ska prova ett eget patent i år, jag har kapat upp ett avlångt hål där utblåset passar (VP 280) i en 25 liters dunk, kopplar på slang till vattenpumpen från dunken. Det blir då ett slutet system. Ska först köra med rent vatten rätt ut. Sen hänga på dunken med glykolblandning för att köra genom. Sedan spola ur dervet bakifrån dvs. koppla vattenslangen i motorrummet så att vattnet åker ut i insuget på drevet. Tror ni att det funkar? /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 20 September , 2009 Har införskaffat en sådan kasse, har dock inte provat den ännu men jag förutsätter att det är enklare än med 200 liters tunnan jag brukar använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 20 September , 2009 Det finns 2 st mjuka gummislangar på var sin sida om drevet, dom går till avgassystemet för att mottrycket ska bli lägre på tomgången, förmodligen kommer det ut vatten och avgaser där också. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 6 November , 2016 Jag tycker hela diskussionen är intressant... När man tittar på Youtube filmer på vinterkonservering så här jänkarna speciella dunkar med trädgårdslang i, men vi måste alltid göra allt komplicerat och byggs egna konstruktioner. Kanske det som är skillnaden mellan folk som vill åka båt och mecka båt. Lite för få trådar för de som gillar att åka... Fördelen med båtlivet, det finns alltid projekt att ta tag i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 7 November , 2016 Om man vill åka på våren så måste man konservera på hösten. Visst skulle jag föredra att åka, men titta bara ut genom fönstret, snö och minusgrader och blåst (och min stackars Mercruiser fortfarande kvar i sjön ) Fö är tråden mer än 7 år gammal..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 7 November , 2016 De gamla träffarna är ibland de bästa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 6 December , 2016 Jag har en hög hink på kanske 20 liter som jag har stående på marken. En slang med 20 cm diameter i tunnt plastmaterial med spiraltråd i som leder avgaser och kylvatten till hinken. Hinken halvfylld med glykolblandning. Kylvattenslsgen som går in i skölden från drevet tar jag loss och kopplar i en lång slang som går ner i hinken. Relativt enkelt, och då kan jag köra motorn varm så att termostaten öppnar och min råvattenkylda Volvo B20 får sig en glykoldos i hela blocket. Har man sötvattenkylning kan man bara köra tills det som kommer ur den grova slangen blir grönt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 7 December , 2016 Jag har en hög hink på kanske 20 liter som jag har stående på marken. En slang med 20 cm diameter i tunnt plastmaterial med spiraltråd i som leder avgaser och kylvatten till hinken. Hinken halvfylld med glykolblandning. Kylvattenslsgen som går in i skölden från drevet tar jag loss och kopplar i en lång slang som går ner i hinken. Relativt enkelt, och då kan jag köra motorn varm så att termostaten öppnar och min råvattenkylda Volvo B20 får sig en glykoldos i hela blocket. Har man sötvattenkylning kan man bara köra tills det som kommer ur den grova slangen blir grönt. Jag gör som Kronvik, kopplar loss kylvattenslangen från drevet och skarvar ihop den med en lämplig slang som jag leder ner i en dunk med glykolblandning, startar motorn och då sugs alltihop in i kylsystemet, det går ca 15 liter till min motor och drev - vp 280 ock aqad40 Det tar bara några minuter att göra detta, motorn behöver bara startas och gå i ca 30-40 sek innan glykolen börjar komma fram ur drevet, då är det klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser