Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Stefan_Hakansson

Volvo Penta B75 (Honda 7,5hp) Tänspole!

Rekommendera Poster

Hej!

Finns det någon här som möjligvis har någon tändspole till en sån gammal volvo penta modell B75 4 takts motor liggandes? Kollat runt hos olika firmor men ska vara omöjligt att få tag på nytt, har utgått! Tänkte möjligtvis om någon ha något tips på ombyggnad eller någon annan spole som kan tänkas passa?

Mvh Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders Forsström (som tidigare jobbade länge hos Bengt Ahls marin) har förutom spolen du söker flera ton med reservdelar till utombordare sin samling på över 1000 maskiner,, både kompletta och reservdelsmaskiner!!! (imponerande syn kan jag lova:-) )

Hör av dej till honom du så löser de sej nog. 070 3916542

Mvh Carolina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

gasreglaget går tungt på min volvo penta bf 75. Men jag får inte bort gashandtaget. Den lilla skruven i änden går att skruva ut en bit sen är det stopp.

några tipps !?

post-21828-1394236995,6504_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter tändspolen innanför svänghjulet? Annars kan du testa en spole från en bil. På min moppe satte jag en yttre spole när den inre pajade. Lågspänningssidan funkade så den yttre spolen fick fortfarande en strömstöt som klipptes av med brytarspetsen. Det var visst den enda moppen i Sverige av det slaget så reservdelar var dyra att få tag i. Heinkel Perle var namnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 9/26/2009 at 10:26 PM, CarolinaE said:

Anders Forsström (som tidigare jobbade länge hos Bengt Ahls marin) har förutom spolen du söker flera ton med reservdelar till utombordare sin samling på över 1000 maskiner,, både kompletta och reservdelsmaskiner!!! (imponerande syn kan jag lova:-) )

Hör av dej till honom du så löser de sej nog. 070 3916542

Mvh Carolina

Hej Carolina! Ved du om Anders sysslar fortfarande med reservdelar?  Mvh Ff

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...