Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
matte69

när kör man "hyfsat" ekonomiskt

Rekommendera Poster

har en väddö 450 med en 40hk och vet någon när man kör den hyfsat ekonomiskt, båten toppar 32knop men när kan man tänka sig att den inte suger i sig så himla mycket sås?

dock vill man ändå ha lite fart..... (kanske ganska knepig fråga, hur långt är ett repFlört)

15-20knop kanske.... vet någon dessutom vad den tar distansen i den farten, mellan tummen o pekfingret! förstår att det är omöjligt att säga men någon hum om det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtarna brukar gå mest ekonomiskt i planingsfart när dom lätt flyter fram och har minimal våt yta. I ditt fall skulle jag tro att det är mest ekonomiskt kring 20 knop. mvh/Nitro

Oj jag glömde skriva att lite över tomgång har med största säkerhet den lägsta förbrukningen/M.

Senast ändrad av Nitro | 17 september 2009 | 19:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo som sagt troligen kring 20 knop.. Så att du är över planingströskeln och motorn är uttrimmad och går oansträngt.. Vad för motor är det??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla dina svall. De ska vara så små som möjligt. Då går inte motoreffekten till att skyffla runt vatten utan driva båten framåt.

En bieffekt är att man slipper sura tankar från omgivningen som slipper skutta runt när man passerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det senare förutsätter att det är en högtrycksinsprutad 2-taktare typ Optimax eller en 4-taktare. Konventionella 2-taktare med EFI såväl som förgasare drar minst enligt det första Nitro skriver ovan.

På en planade båt är svallen alltid minst med gasen i botten, men det är inte då båten går som mest ekonomiskt. Svallen ger dock en indikation vid farter under planing.

0,6 - 0,7 l/nm kanske något lägre, bör vara möjligt att nå även med en konventienell 2-takt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt planar redan vid 14-16knop någonsting och då har jag 3500 varv men jag märker en tydlig skillnad i fart när jag kommer upp i ca 4200 varv, antar att det är den våta ytan som minskar för då gör jag plötsligt 22knop. Vilket jag också tror är den mest ekonomiska farten i min båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

e en 40hk yamaha veo -98.

trevligt att man får så många svar utan att någon e spydig i svaren.

ok, antar att men kan ligga kring 20 knop då, har ingen varvräknare men kan man koppla in en sådan på ett enkelt sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ganaka enkelt att koppla in en varvräknare. De tre anslutningar som behövs, 12 V från t-lås, jord(minus) och puls från motorn brukar vara lätt åtkomliga vid reglaget.

Tillkommer en tåt till 12 V från kretesen för lanternorna, om man vill ha belysning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om båtar oftast inte håller motorvägsfart så får man inte glömma luftmotståndet vilket självklart påverkar förbrukningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...