Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
rogerhoglund

Eberspächer D4L Kabyss vill inte tända

Rekommendera Poster

Ovan nämnda värmare sitter i båten som jag köpt. Förre ägaren säger att den fungerande klanderfritt förra säsongen. När jag slår på aggregatan går fläkten igång men aggregatet tycks inte tända. Andra ägare av eberspächer säger att det kan krångla lite efter till exempel vinteruppläggningen men att det brukar starta efter några försök.

Jag har nu kört igång maskin säkert 15 ggr utan resultat.

I min gamla båt satt en en annan typ av värmare som drevs med lysfotogen. Där kunde man höra ett tickande ljus som jag tror kom ifrån pumpen. I eberspächerfallet här är det helt tyst.

Tips!?

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tickar det inte så går inte bränslepumpen! Men först så en dum fråga? Termostaten står inte för lågt så att det bara är ventilationen som startar?

Annars prova att knacka på pumpen, den sitter väl på slangen från tanken till värmaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom brukar behöva rejält med ström för att starta,kör motorn med förhöjt varv när du startar värmaren.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Då är det verkligen dags att se över både elsystem och värmare, skall starta utan problem även med halvladdat batteri! Och det hjälper ju heller inte bränslepumpen om det har kärvat...Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en D4 och startar ej om inte det finns rejält med ström i batteriet har för mig det står i manualen minst 13,2 v för start dessutom finns en spärr vid för många startförsök som beror på felindiktion så spärras styrdonet.Fick problem själv efte rnågra år gick perfekt på hösten men året efter villkorlig vid start beställde service och problemet var tydligen att värmaren gick mycket sista delen av säsongen på lågfart och då blir inte förbränningen perfekt så det slaggade vid nåt munstycke enligt service killen.Har haft min D4 i 6 år och i övrigt gått perfekt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Haha! Du får nog se efter igen, ett fulladdat normalt batteri håller ca 12,7volt! Det skulle innebära att alla behöver starta sina motorer och DESSUTOM vänta en stund till batterispänningen har kommit upp i 13,2volt innan dom kan få värma sig! Dessutom så slår värmaren på och av hela tiden om det blir för varmt (fläkten fortätter att gå) Menar Du då att Du må upp ur sängen och starta motorn varje gång den skall tända på nytt??

Eberspächer anger 12volt som drivspänning (vilket alltså inkluderar start) Det Du tror är krav på rejält med ström i batteriet är egentligen spänningsfall i kablaget eller annat fel.




Senast ändrad av sdk780 | 17 september 2009 | 23:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om du har luft i bränsle slangen...Har de problemet på min D5Wsc eftersom sugröret sitter högt över botten cirka 1decimeter och har jag en gång fått luft i röret orkar pumpen inte dra upp diesel igen...Då får jag suga fram bränsle och snabbt sätta tillbaka slangen så funkar den igen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan tvekan är detta forum ett trevligt ställe att drifta frågor som dyker upp då och då under utövande av båt/sjöliv. Märker ibland (jag är novis här) en irritation...svaren imellan!

Nåväl, jag tror att kanske man skall icke ta det på riktigt allvar, eller hur?...

Jag köpt nyligen en begagnade båt (fr 1975) och där sitter en ebers mod X2 (eller 2X). Tidigare ägare talade om att den fungerade ...(?), men icke...det som fungerar är en luft ventilation som spottar hur ...kall luft. Den är kopplade till motorns diesel tank.

Frågor:

- Någon som vet hur gammal den ebers är?

- Hur man får bukt med den?

- Kan det finnas i landet någon som gör service på en sådan rackare, bor i skåne.?

- Reservdelar?

Blåst...? det kan ni tro! Tidigare ägare har blåa ögon och pratar felfri svenska!

Uppskattar att även får veta om mina frågor och/eller inslag kan platsa här.

Mvhälsningar,

Fernando

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryckte drog i alla slangar som fanns! Provar med att pumpa fram bsänsle så får vi se.  När det gäller termostaten så sty r den hela aggregatat - det finns så att säga inget annat sätt att koppla. Man ställer in önskad värme och trycker på ON. Fläkten startar men inte själva värmaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...