Piraten_Lilleman 0 Postad 17 September , 2009 Tjenna ja köpte mig en båt förra veckan med en B20 inombodare som har gått i bräck vatten ja undrar om det spelar nån roll om det är bräckvatten eller vanligt sötvattens sjö och i så fall vad är de för skillnad ? hoppas på svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 17 September , 2009 Hej och välkommen! Nej ingen större skillnad. Det som gör skillnad är ifall motorn är sjö- eller färskvattenkyld (men det frågade du inte efter)./Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Piraten_Lilleman 0 Postad 17 September , 2009 vad är skilnaden på det då ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 17 September , 2009 Sjövattenkyld = det passerar sjövatten genom motorn. Färskvattenkyld = det passerar sjövatten genom en värmeväxlare, genom motorblocket passerar det en glykolblandning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rogerhoglund 0 Postad 17 September , 2009 Hej hoppas det går bra med din B20. Köpte själv en Flipper för några år sedan (båten såld sedan länge) med B20. Jag upplevde motorn som rejäl. Den har ju ett slutet kylsystem men motortypen börjar bli riktigt gammal. mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 17 September , 2009 Hej. Som Nitro säger så beror det på om den är kyld med slutet system eller med sjövatten.Är det slutet system så kyls motorn med glykolblandat vatten som cirkulerar bara i motorn och passerar en värmeväxlare som kyls av sjövatten som bara passerar värmeväxlaren och sedan ut i avgaserna. Om motorn aldrig har haft sötvattenskylning så är riskerna större att det finns rostangrepp i kylkanalerna. Det är ju så att när motorn är igång så är motorn vattenfylld men när den stannar sjunker nivån i systemet och luft kommer in som gynnar rostbildning. Hoppas du har blivit klokare av mitt inlägg. Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser