pepe1 0 Postad 17 September , 2009 Hej! Nu är jag trött på läckande båt och tänker plocka bort gummilisten och täta mellan skrovhalvorna. Har någon erfarenhet av detta? Hälsningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 17 September , 2009 Av läckage, ja och att det är ett rent hum hum att få det tätt. Så ta dig en riktig funderare ifall du vekligen skall ge dig in på att täta. Vattnet har en farlig förmåga att rinna uppåt och det är oftast fruktansvärt svårt att verkligen få bort gammal skit/klet/gör/mos. Nu tycker du möjligen att jag är i överkant negativ men jag vill bara förbereda dig på hur det kan se ut innanför listen. För skall du få tätt gäller det först att göra rent och helst renare än rent, laga/spackla/plasta defekter och till sist verkligen trycka in ex sikaflex. Varefter det är dags att sträcka dit gummilisten igen. Till vilket det behövs både styrka och hög smärttröskel för att klara. lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga78 1 Postad 25 September , 2009 Hej, Detta har diskuterats på Winga-forumet, det finns dom som har lyckats t.o.m.!http://www.winga-motorseglare.se/ mvh, sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pepe1 0 Postad 7 Oktober , 2009 Det vore intressant att få växla några ord med dig, som tydligen har gjort detta, på telefon. Kan du höra av dig på o739 77 36 53? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 8 Oktober , 2009 Jag gjorde ett sådant jobb till en kund i våras. Jag lossade en sida i taget fram till stäven, det gick bra att kränga av listen med handkraft, sen lade jag listen på däck. En persom stog på däck med en fast nycken och en person körde en lätt skruvdragare underifrån, många bultar var det.. Skrovet särade på sig något. Vi tvättade rent med högtryck och sen T-sprit. Den största anledningen till läckage var att samtliga hål för dränering var igentäppta med silicon! Någon hade medvetet tätat dränerinshålen av någon anledning vilked medförde att ytan (ser ut som ett U) där skrovhalvorna bultas samlade på sig vatten som sen sipprade mellan skrovhalvorna. Vi kilade isär skrovhalvorna något , rensade gammalt silicon och tätade med sika, vi var mycket noga med att täta genomföringarna, dvs inte proppa igen hålen utan täta så inte vattnet kunde ta sig mellan skrovhalvorna. Vi väntade ett par timmar så att sikan fick lite spänst innan vi drog i hop skrovet igen. Sen satte vi tillbaka listen, vi fäste ett kraftigt spännband i listens akterhörn, (vi ville inta sabba den naturliga hörnböjen på listen), förstärkte fästpunkten med silvertape och spände akterut hårt som attan, värmde försiktigt med värmepistol. Fär att spara fingrarna bockade jag spetsen på en bordskniv i 100graders vinkel så gick det lättare att kränga över listen med kniven. När vi nådde akterhörnet så flyttade vi spännbandet till ändan på listen och drog från hörnet till fästpunkten, värmnde och pressade dit listen. Nämnas kan att vi drog listen lite längre i hörnet, när vi släppte spännbandet så fjädrade listen tillbaka något. Ring eller maila om du undrar om något Mvh Matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser