Hedstrom 0 Postad 17 September , 2009 Köpte autosol waterline, rubbing och wax, körde hela båten under med alla tre men hur ska jag göra på översidan? ska jag enbart köra rubbing och wax? båten är en -06. läste att det kunde repa en hel del? är rädd för att det ska förstöra glansen på den. sedan en fråga till, gelcoat, är det enbart under eller säger man det om plasten på hela båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 17 September , 2009 Hej! Autosol och repor - prova på en liten begränsad yta och se vad du själv tycker. Gelcoat = polystyren med färgpigment i. Se Wikipedia: Gelcoaten består av olika typer av härdplast med pigment och tillsatsmedel för UV-skydd, optisk blockering samt mekaniska egenskaper. Det står även lite mer detaljerat och om du tittar på den engelskspråkiga sidan kan du djupdyka ännu mer. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedstrom 0 Postad 17 September , 2009 men är det den plasten som är i båten, alltså allt man ser uppeifrån? förstår inte riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 17 September , 2009 Vad är det för båt vi pratar om här..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 17 September , 2009 Gelcoat = den plast som täcker glasfiberstommen i båten. Dvs det är gelcoat överallt på en plastbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedstrom 0 Postad 17 September , 2009 det är en yamarin 46 sc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 17 September , 2009 Då är HELA båten Gelcoat. /jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffepuffe 0 Postad 17 September , 2009 Ytan på båten är topcoat, dvs gelcoat med vax. Enligt uppgift från erfaren bilrekonditionerare bör man passa sig för Autosol's polermedel på plastbåtar, det innehåller starka lösningsmedel som inte är bra för plasten. Jag vet dock inte om det även gäller Autosol's övriga produkter. Varför behöver du polera/rubba en båt från -06 ? En så pass ny båt bör ju ha en bra glans i plasten, prova rengöringsmedel och eventuellt polish innan du går på med starkare grejor. Lycka till ! Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Esteve 0 Postad 17 September , 2009 Det är Autosol Kromglans eller polercreme som brukar debateras, bland annat i detta forum, huruvida det repar gelcoaten eller ej. Om jag förstår det du skrivit rätt så har du köpt rubbing, vax och waterline av varumärket Autosol. Alltså helt andra produkter under samma varumärke. Dessa kan du deffinitivt använda på alla båtens plastdetaljer utan fara för repor. Samtidigt kan man ju tycka att en 06:a normalt sett inte ska behöva rubbas. En lite snällare polish eller djuprengörare borde räcka. Ett tips kan ju vara att inte vaxa de ytor som du ska gå på eftersom dessa kan bli ganska halkiga då. Senast ändrad av Esteve | 17 september 2009 | 20:40 Senast ändrad av Esteve | 17 september 2009 | 20:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedstrom 0 Postad 18 September , 2009 det var en hel del märken på båten, ägaren innan hade inte varit så jätte rädd om båten, men gick över den med rubbing i går och det vart lysande resultat. Små repor vet jag ej om det blev svårt att se när det inte är solljus. tänkte att jag kör hela med vax eftersom jag har teak golv även längst fram där man kliver ombord. letar efter nåt bra medel som man kan ha till att rengöra kappellet. Hittade nåt på jula men är rädd att det ska bleka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 18 September , 2009 Ytan är med största sannolikt en gelcoat, i alla dall de ytor som suttit mot formen. Men det är riktigt att topcoat är gelcoat med wax, men det brukar finnas t ex inne i båtar, dvs på de ytor som inte suttit mot formen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser