Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
crusader

Vilken drevutväxling till min båt?

Rekommendera Poster

hej alla båtfreaks!!

Har en bayliner 2550 med en 260 hk penta bensin V8, Har funderat på att sätta på en duopropunderdel på mitt 280 drev. Har fått korn på en men utväxlinen är ca 2,15 att jämföra med min original på förmodade 1,95, 

Har nyligen köpt en ngt uppskrämd nyrenoverad bensin V8 på 285 hk (25 hk starkare än original)Så frågan är om 2,15 duoproputväxlingen blir för hög och om jag i så fall kan kompensera det med propellrar med lägre stigning?

Återkom i ämnet!

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker nog lite bakvänt när det gäller utväxlingen. Med den utväxling du har nu så snor ju motorn 1,95 varv för att propellern ska sno ett och med 2,15 så snor ju motorn mer för att propellern ska sno ett varv. Då blir det ju lägre utväxling och således blir den starkare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer bra!

Det blev en tankevurpaSkrattande Har botaniserat runt på drevias hemsida och slutligen konstaterat att undre duopropväxelhuset stämmer,,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Om du har en v8 så är den normala utväxlingen 1,61. 1,95 är nog till v6 och 2,15 passar till fyrcylindriga motorer.

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På polarens sea ray bytte vi från bravo one till bravo tre och original utväxling låg på 1,5:1 när vi sedan bytte till bravo tre derevet va vi tvugna att byta till ett med utväxlingen 2,0:1 men då blev åandra sidan propparna större, det sitter en 7,4mpi i polarens båt..

Så det du skriver borde väl stämma ganska bra, annars kan du ringa willhem på värmdö motor han är riktigt kunnig vad det gäller dom olika utväxlingarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...