Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
RasmusR4

Hur stark är vattenpumpen på en V8'a?

Rekommendera Poster

Hello

Har en plan på att dra en grov slang från motorns vattenpump bak till avgasrören så jag kan köra runt motorn utan problem på land... Problemet är att det blir en hyffsat lång slang, så jag undrar hur mycket man belasta pumpen. Antar att den är rätt stark men jag frågar ändå...

Jag ska alltså köra igenom vattnet som motorn spottar ut igen så det blir lättare vid konservering. Tidigare har jag körd med en öppen behållare och hela tiden fyllt på med vatten från en trädgårdsslang men motorn slukar så mycket vatten när det vore bätte med ett slutet system...

Det handlar väl om ca 3 meter allt som allt!

Senast ändrad av RasmusR4 | 16 september 2009 | 14:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men var ska avgaserna ta vägen, eller har du torra avgaser och separat utlopp för kylvatten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker du ska göra som du gjort tidigare.

Då har du samtidigt koll på att kylvattnet cirkulerar ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sä här gör jag när jag konserverar motorn (glykolblandning)

1. Balja under drevet med glykolblandning.
  2. Dränkbar pump (Biltema)
  3. Slang från pumpen upp till muff för drevets intag.

Glyklblandningen kommer tillsammans med avgaserna ut och ned i baljan. Sedan via pumpen in igen.

Funkar perfekt åtminstone på Mercrusiser med Alpha One II

Dessutom kan man återvinna glykolblandning till nästa år. Besparar även miljön.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som en lösning...

Jag har alltså propelleraxel och inget drev så den tar upp vattnet genom ett hål i skrovet under motorn. Skulle kanske gå att lösa med pump mellan hinken/vad jag nu har för att samla upp  det motorn spottar ut och sen tillbaka till en stor dunk med slanganslutning som jag redan har.

Det skönaste vore om någon vet om det skulle gå att belasta vattenpumpen med en längre slang? Så det blir lite mer som en evighetsmaskin :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pumpen vet ju inte varifrån den får sitt vatten, eller hur långt den ska pumpa, så den klagar inte.

Balja som pumpen suger ifrån, som fylls från utkastet nivåkontroll via trädgårdsslang.svårare/enklare kan det knappast bli ?

Du behöver ett öppet kärl i kedjan så avgaserna kan luftas bort, dom ska ju inte sugas in i vattenpumpen, eller hur ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är precis så jag har tänkt göra. Har en stor dunk som är uppsågad i toppen och med slanganslutning i botten som ska samla upp vattnet.

Var bara rädd att vattenpumpen skulle vara för klen och inte orka i och med att det blir ett längre avstånd den ska suga vattnet...

Har någon tips på var man kan köpa billiga och grova vattenslangar? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...