Businessman 0 Postad 16 September , 2009 Hej Alla glada! Jag är numera båtlös igen. Därmed har jakten på nytt objekt startat. Jag är fast besluten om att köpa en Nimbus 26 DC Epoca. Har hittat ett intressant objekt enligt nedan. *Nimbus 26 DC Epoca (Utan Targa) *1992 års modell *En ägare *Varvskött av samma mekaniker sedan ny. *Motor KAD 42 med ca. 500 gångtimmar totalt. *Utrustning: Bogpropeller, värmare, Varmvattenberedare, toa med septi, samt sedvanlig standardutrustning. *Bra skick! Är detta ett bra köp och i så fall vad ska man betala? Är det ett bra val med KAD 42? Något särskilt att se upp med på båtmodellen och motorn? Tacksam för alla svar snarast då jag avser att köpa en inom kort. Mvh Christoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 17 September , 2009 Dåligt med svar här... En kollega har en Epoca coupe från -92 (ca) med en KAD 42. Efter att fått lägga dryga 50000 att byta topplockspackningen första året är han nu väldigt nöjd med sin båt. Jag har också kört och åkt i den och tycker den går bra och stabilt i sjön. Motorn räcker väl. Ca 33 i toppfart. Den är relativt snål och drar ca1,2-1,3 l/nm i snitt. 500 gångtimmar är ingenting, så om den är välskött borde den vara ett bra köp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 17 September , 2009 Efter att fått lägga dryga 50000 att byta topplockspackningen första året är han nu väldigt nöjd med sin båt. ?????? 50.000:- för att byta topplockspackningen.....skojar du eller???????? Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Businessman 0 Postad 18 September , 2009 Det var som sagt dåligt med svar... Det måste väl ändå finnas fler människor med åsikter och erfaranhet av Nimbus 26 Epoca??? Kom igen nu... Tacksam för alla svar jag kan få Mvh Christoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 18 September , 2009 Tja. typ (som vår tonåring skulle säga). För att få av toppen måste motorn ur båten. Det är för trångt att göra jobbet när den sitter i. För att få ur motorn måste en balk sågas av. Den balken är inte gjord för att sågas av. Så den måste repareras igen när motorn är på plats igen. Allt detta blev inte billigt. Även om det kanske ingick lite annat småfix. Men det tog ganska många timmar. Och tid är inte billigt att köpa. Fick höra idag att topplockpackningen ett generalproblem på tidiga KAD42:or. Så det är bra om den är bytt. Är den bytt har man förhoppningsvis satt dit en kraftigare modell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 18 September , 2009 Ok, då blir det ju en annan sak- även om det fortfarande låter dyrt-. Bra tips om topplockspackningen, kan ju vara ide att kolla detta innan ev.köp av båt med en KAD 42-a. Du fick inte veta till vilket år det ändrades? Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hstrom 2 Postad 18 September , 2009 Hej, Har en 26 DC med bensinare. När jag köpte min så funderade jag på diesel, och vad jag hörde då var väl att ad41:an med 200 HK var i klenaste laget. Och att Kad 42 hade det lilla extra som krädes för att lättare komma upp i planing. Körde dock ingen med KAD 42. Men det med byta av toppen... Man kan ju skruva bort (iafl på min) mittendelen av durken som är ovanför motorn. Men det kanske ändå inte blir tillräckligt mkt plats för att byta toppen? Senast ändrad av Hstrom | 18 september 2009 | 15:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 18 September , 2009 Nej, vet inte när det ändrades. Det vet säkert Volvo Penta.. Jag tycker också att det låter konstigt att man måste lyfta motorn för att få av toppen. Men man får väl hoppas att han inte blev lurad. Han är iaf väldigt nöjd med båten nu. Själv tycker jag att de är lite dyra för sin storlek. Men jag är ju en gammal Baylinerägare så.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Businessman 0 Postad 23 September , 2009 Tack för svaren så långt! Tar dock gärna emot fler kloka råd och åsikter om såväl båt som motor osv. Det finns ju uppenbarligen ganska många aktiva på detta forum och därmed även Nimbus 26 Epoca-ägare?! Ingen annan som nyligen köpt en Epoca eller går i samma tankar som jag???? Som sagt skriv gärna, tas tacksamt emot. Mvh Christoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 23 September , 2009 Har ingen direkt erfarenhet av båten annat än att jag tittat på den några gånger och gillar den. Har dock inte blivit något köp. Dock har jag sett att Nimbus har ett schysst uppgraderingskit till den med nya stripes, dynor, instrumentpanel mm som gör att den ser ut som den fabriksuppgraderade modellen som den såg ut de sista åren på 2000-talet när den tillverkades. Om jag var intresserad skulle jag lätt ta med ett sådant kit i budgeten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Businessman 0 Postad 24 September , 2009 Jag har tagit med uppgraderingskitet från Nimbus i min budgtet. Det ger helt klart nybåtskänsla. Det som dock återstår är att lista ut om båtmodellen och motorbestyckning är bra..... Mvh Christoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 24 September , 2009 Motorn (KAD42) räcker till båten. Det kan jag nästan lova. Och när det gäller AD41 så kan man ju faktiskt uppgradera dem med en bättre turbo som gör att motorn får mer kraft på lägre varv. Men en sådan har jag inte kört. Bara den med KAD42. Det jag vill ha sagt, är att det kan vara värt att provköra även om det sitter en AD41 i båten. Många med KAD42 bygger dessutom in en elektrisk brytare så de kan koppla bort kompressorn eftersom de tycker att den drar för mycket när den går in. Och då har man nästan en AD41... Om båten är rätt för dig däremot, det kan bara du avgöra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johansven 0 Postad 24 Maj , 2010 Hej Christoffer! Hur gick det? Köpte du Epocan med KAD 42? Jag går själv i funderingar på att uppgradera från min Ockelbo dc21 till en nimbus epoca. Något du kan rekommendera? Om du köpte en blev det Diesel eller Bensin? mvh //johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan1967 0 Postad 22 September , 2015 Jag har en Kad44 i min Epoca. Väldigt nöjd med den kombinationen kan varmt rekommendera den kombinationen. Marschar runt 24 knop och då drar den ca 1.2 l/nm lastad med 4 pers. Har någon tips om hur man på bästa sätt demonterar targabågen? Planerar att göra det i vinter. Den blir snyggare då tycker jag. Nytt kapell krävs, jag vet och anser att det är värt det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 22 September , 2015 Jag har en Kad44 i min Epoca. Väldigt nöjd med den kombinationen kan varmt rekommendera den kombinationen. Marschar runt 24 knop och då drar den ca 1.2 l/nm lastad med 4 pers. Har någon tips om hur man på bästa sätt demonterar targabågen? Planerar att göra det i vinter. Den blir snyggare då tycker jag. Nytt kapell krävs, jag vet och anser att det är värt det. Ska också plocka ner targabågen i vinter, men bara för att stärka upp den och snygga till den lite, sen åker den på igen. Håller med om att båten är något snyggare utan, men targabågen har sina fördelar så min får bli kvar. Den sitter väl bara med 4 vagnsbult på varje sida? Och sika i skarvarna. Lossa högtalaren så ser du bultarna på insidan och kommer åt att lossa muttrarna. En eller två bultar kanske sitter i rutramen, kommer inte ihåg riktigt. Tänk på att hålla koll på all el i bågen och tänk igenom vart du ska sätta utrustningen innan du tar några beslut. Kan ta lite bilder och lägga upp ifall jag hinner före dig att skruva ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan1967 0 Postad 23 September , 2015 Hej! Det vore väldigt kul/intressant att få ta del av ditt arbete med Targabågen. Bilder säger ju som bekant mer än 1000 ord Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 21 November , 2015 Tog ner bågen idag, inga foton dock. Men det var inga konstigheter. Bara hålla koll på kablarna och släppa bultarna, sen lyfta rätt av. Va inte ens tung. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser