Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
wohlfie

Plastning

Rekommendera Poster

Läst en del på plastning men förstår inte varför skam an ha släpp medel om man plastar i båten? eller är det bara om man ska plasta något i form?

Annars så skam an köra gelcot först sen väv o sen polyster? o sen topgelcot?

Har man gelcot för o få det hårdare eller? eller finare yta?

Kan man plasta direkt på plastad yta i båten? eller måste man rugga ner till fiberväven?

Går inte ta väv direkt o sen plast på detta..

Det är invändigt i båten jag ska bygga.  båten är en Cresent 500 öppen

Vad heter alla dessa ämnen? finns det på biltema?

Senast ändrad av wohlfie | 16 september 2009 | 12:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släppmedel använder man när man vill att det man plastar ska gå ta loss från gjutformen (eller annat som ska bort, t.ex. en plastskiva man satt in tillfälligt för att ha något att plasta emot när man plastar igen hål), inte annars.

Gelcoat är bara färg & skyddande skikt. Används i stort sett bara i gjutform och till vissa lagningar, även om alla regler har undantag. (Syskonet som heter topcoat målas på glasfiberlaminat när man plastat klart för att skydda & se snyggt ut.)

Slipa bort gel/topcoat innan du plastar, finns det ingen sådan så slipar du för att få fram en ren grov yta bara så din lagning(?) fäster ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

a okej så för min del så är det fiberväv o sen något man häller på för o bygga?

tanken var o bygga upp sittsar av trä sen plasta in dem... tagit hem mdf skivor med inprigmering som är tryckt på.. ska visst vara bättre.

själva golvet kommer jag lägga plast skivor o plasta på.

går det o måla på detta rakt av?  heter färgen något special?

Senast ändrad av wohlfie | 16 september 2009 | 17:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bygg din konstruktion i trä, det ska vara rent trä, utan ytskikt, Absolut inte formplyfa, det fastnar inget påCool

Köp väv på biltema. Köp polyester på biltema. Köp Härdare på biltema. Köp engångshandskar. Köp en liter aceton för rengöring av penslar etc.

Slipa rent runt det du ska plasta fast, dvs gör du en träkonstruktion, slipa rent kanten utanför (på själva båten) 5-10 cm. Torka rent med acetonet innan du slipar, så slipper du få ned skit i porerna.

Ta på handskar. Klipp till bitar - allt ska vara klart innan du blandar polyester med härdare. Pensla på polyester på trät, lägg på matta, pensla med polyestern. Väven ska suga upp och liksom se upplöst ut, absolut inte fortfarande vit. Lägg på mer väx, pensla igen. Beroende på temperatur, så har du  ca 20-40 minuter på dig, är det varmare än 20 grader så troligen kortare tid.

Försök lägga i alla fall 2-3 lager första gången, det hänger liksom ihop med den totala ytan.

Låt härda, fortsätt eventuellt med mer. Låte det inte går dagar mellan varven om du ska plasta mer på samma ställe, då måste du slipa imellan.

Slipa när det är härdat, spackla eventuellt. Torka rent.Måla efter ett par dagar men båtfärg, tex biltemas egen 2-komp fungerar bra för penselmålning, undvik den blå färgen, vit blir kanon och håller mycket bra. Än bättre färger hittar du hos Hempel eller International.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara tilllägga:
Om man använder Epoxy (enligt min erfarenhet bästa plasten alltid, ersätter polyester överallt, funkar där polyester fallerar, men *aningen* Kyss dyrare)  så är vanlig ättiksprit (exempelvis Druvans) minst lika bra  som aceton för rengöring av penslar & sprutor.

Dessutom billigare, miljövänligare och brandfara = minimal.

Om ättika funkar med polyester vet jag inte, för jag har alltid använt epoxy i stället..

Senast ändrad av Gunnar_ | 16 september 2009 | 22:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men mdf skiva med tryck inprigmering är itne det ett bra vall menar står väll imot lite fukt.

blir svårt o komma åt invändigt.. eftersom jag ska skippa alla flyt tankar o bygga bra fack iställe.

Så vidare inte flyt tankarna har stabilesering förmåga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar kan jag plasta rakt på  detta.  någon av siffrorna som man bör arbeta på mer innan man gör själv plastning på.

bygga med fiberväv?

post-10008722-1394236098,9534_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slipa bort gelcote/färg på 1:an, du ska ha ren plast på allt som du vill plasta på.

Tänker du låta plasta 10 cm ut på det vita, slipa det plastrent, sen är det inga problem.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...