wanmar 2 Postad 24 September , 2009 Optimaxen är en direktinsprutad motor, varför prova med k-sprit eller annat ? använd det som föreskrivs fuel system treatment stabilizer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 24 September , 2009 Ok, antog att Optimaxen var insprutad. Många tänker inte på att alkohol kan korrodera inre komponenter i bränslesystem och i längden skapa problem.. Så undvik etanol och K-sprit i båtmotorer iaf.. Senast ändrad av Mark77 | 24 september 2009 | 19:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pa28-pilot 0 Postad 26 September , 2009 Hej Mark77! Har hämtat det följande hos SWEDOL, det är en olja tillsats avsedd till bensinmotorer: ....BENSINTILLSATS SI-1 Bensintillsats som effektivt tar bort beläggningar och smörjer hela bränslesystemet. Motverkar knackningar och ryckningar. Motverkar rost i bränslesystemet och beläggingar på ventiler. Behandlar ca 350 liter bensin.... Art.nr Pris OF-3230030 119,00 st Priset är exkl moms. Obs. jag har passat på och köpt deras tillsats Red Line till diesel marina motorer, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pa28-pilot 0 Postad 26 September , 2009 Hej! Obs...bokstavsnisse har lurat mig! Ett fel har jag infört ovanför. Det är fel på den webbadress. Det skall vara: www.swedol.se och leta efter i bilvårdsprodukter. Häls., Fernando PS., snart tror ni att jag har provision på SWEDOL:s produkter...eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst KriK Postad 26 September , 2009 En fråga som kan vara relevant kanske! I instruktionsboken står det att man skall använda mercury stabilizer. Spelar det någon roll om man använder stabilizer av annat fabrikat? Någon som har koll? /KriK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pa28-pilot 0 Postad 27 September , 2009 Hej Anders_St! Tackar för orden. Det stämmer som du påpekar och jag lovar dig att det ingen dans på ros ner en pilot råkar oväntade för isbildning! Har haft under 20 år 3 svåra incidenter pga isbildning och det har alltid varit under...sommartid (dock, en av de var ver i Italien islutet på vår, vi var redan i början av Juni, startade vid Rimini område på väg mot SydTyskland, så hamnade i Hungern istället, tung med is på vingar och motor med ca 50% effekt, det var bara att glida ner mot en f.d. sovietisk militarbas kring den välkända insjön Balaton och låta det smälta av igen! Anders, jag har varit utan båt under 20 års tid och nu är jag tillbaka igen, saknade doften av havet. Mvhälsningar, Fernando Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 27 September , 2009 Man kan säkert använda stabilizer av annat fabrikat, men vilket ?? Tillverkare rekommenderar sina egna märken för att dom har då koll på vad det innehåller, andra märken kan ju ändra utan att dom har koll på det.. Så varför snåla här, använd det som tillverkaren rekommenderar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 27 September , 2009 Tro katten att vissa tillverkare rekomenderar att använda stibilisator eftersom de säljer sådant. Så här skriver en firma som marknadsför stabilizer Removes water to prevent corrosion and cleans carburetors and fuel injectors Protects engine from gum, varnish, rust, and corrosion Prolongs engine life Eliminates the need to drain fuel before storage For all 2-cycle and 4-cycle gasoline engines http://www.goldeagle.com/brands/stabil/default.aspx Rengör förgasare, från vadå? De flesta har väl bränslefileter och om man tankar riktig soppa inget problem Skyddar mot korrosion. Min tank är av plast, sedan rostfritt rör och gummislang. Möjligen skyddar mot rost i cylindrar men då krävs det att man kört en stund med medlet i tanken. Denna firma rekomenderar att man använder medlet året runt. Påminner om några piller som man för 30 år sedan försökte lura på folk att man kunde friska upp motorer med genom att lägga i tanken. Eller bantningspiller där det står att effekten förbättras med motion. Är det så att den som använder medlen är lite extra noga med var man tankar mm? Otroligt. Troligen har dessa tillsatsmedel någon effekt men frågan är till er som använder dessa, har ni haft problem tidigare som lösts eller är det enbart placeboeffekt? Lovar att om ni kommer med relavanta bevis så ska jag börja med sådanna tillsatser också. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 September , 2009 Frågan är hur man ska kunna undvika de 5 % alkohol som finns i bensinen. Nåt bra tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 27 September , 2009 Jag tror inte bensinen här i Finland har etanol i sig, hoppas inte iaf, man kan testa, kolla på youtube på ethanol test.. E-TEC motorer kan köras med 10% etanol, men det är inte idealiskt.. Har inte haft några problem själv, men vad man kan och bör göra är att byta och kolla vatten skiljaren/bränslefiltret ofta.. och se till att tanka bensin av bra kvalitet. Tankar allt från bilmackar, eftersom omsättningen är större där och risken för vatten i bensinen är mindre än på sjömackar, billigre dessutom.. Senast ändrad av Mark77 | 27 september 2009 | 19:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvartaMalin 0 Postad 1 November , 2009 Jag använder 98 oktanig bensin i slutet av säsongen. Den innehåller inte etanol vad jag vet. Etanolen är inget problem när man kör båten regelbundet under sommaren. Problemet kan uppkomma under vintern då etanolen delar sig från bensinen när den inte blandas. Då kan man få problem med vatten som etanolen drar åt sig. Jag slår också i en flaska bensinstabilisator i sista tanken för året för säkerhets skull och jag tömmer bränslefiltret både till hösten och till våren. Senast ändrad av SvartaMalin | 01 november 2009 | 13:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 2 November , 2009 Har alltid kört med full tank och inga extra tillsatser under vintern. Har aldrig upplevt några problem. Byter vattenavskiljande filtret innan sjösättning. //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 2 November , 2009 Jo att byta filter både på hösten och kanske en gång under säsongen är en billig försäkring. Dåligt bränsle är nog det största problemet för motorbåtar idag. Och desto mer alkohol som blandas i bensinen, desto mer problem blir det.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvartaMalin 0 Postad 3 November , 2009 En fråga till kriK: vet du hur firman gjorde för att vinterkonservera din Optimax ? vet du om dom t.ex. sprutade dom in olja i cylindrarna ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvartaMalin 0 Postad 3 November , 2009 Nu en ursäkt till kriK. Du har ju redan svarat på min fråga i en annan tråd. Jag ber om ursäkt ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 November , 2009 Ligor åker kring och tar med sig utombordare har man läst om och råkat ut för. En utombordare ska säljas och kunder (hälare) har olika önskemål som stökar till det och sänker förtjänsten. Bränslet har inte den nackdelen för tjuven. Diesel eller bensin behöver alla och risken att bli ertappad med stöldgodset i en extra stor tank är betydligt mindre än med en utombordare med tillv.nr. Gör därför tjuven besviken med att alltid ha tomt i tankarna. Risken är att annat blir stulet när ändå tjuven hälsar på i den fulltankade båten. I alla fall blir det uppbrutet och tillstökat. Tomma tankar lockar minst. Vattnet får man suga ur på våren vilket man ändå bör göra för att vara säker på att slippa bränslestopp under sommaren. Kolla lockets o-ring att den tätar och försök få tankventilationen tillsluten så blir det ingen större luftvandring med risk för kondensutfällning. Ventilationens slang kan kompletteras med en avstängningskran eller nypas ihop med en svetstång och ett par trästickor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 3 November , 2009 Jag jobbar med MC motorer och efter vintern kommer det in många hojar som inte går lika bra till våren som de gjorde innan vintern. Problemet med dagens bensin är att den håller så låg kvalitet på grund av etanol och andra tillsatser. Det är inte ovanligt att man får byta en förgasare eller en hel förgasarbrygga för att soppan har kristalliserats och satt igen munstycken och kanaler i förgasaren. Ibland går det bra med ultraljudstvätt men motorerna går sällan så bra som de gjorde innan. Vårat råd är att alltid dränera förgasarna från bensin och låta motorn gå till den självstannar på grund av soppatorsk, då har man fått ut det som går. Jag skulle aldrig tanka full tank i båten. Den soppan är inte mycket att ha till våren. All bensin som står längre tid tappar sitt oktantal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 3 November , 2009 Hej Jag har lärt mig mig att bensintankar skall vara tomma pga eldfaran på båtklubbar. Min vän som har utvecklar bensinbilmotorer i 20 år hävdar att bensinen åldras på ett otrevlig sätt. Han rekommenderar därför att man inte skall spara modrn bensin långre tider om det kan undvikas. Om jag minns rätt så: - Riskerar man att få bakteritillväxt även i bensinen pss som man kan få i viss disel. - Bensinen åldras så att lättflyktigare beståndsdelar försvinner och man får en soppa som kräver nogrannare blandningsförhållanden att tända/brinna bra. Jämför med Akrylat bensin som egentligen är vanlig bensin men med ett betydligt smalare destilationsspektrum och därmed kräver nogrannare blandningsförhållanden. Personligen: Föredrar jag så tomma tankar som möjligt. Tömma motorn på bensin (kopplar ur slangen och kör torrt). Sprutar in motorkonserveringssluring när den håller på att stanna. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 4 November , 2009 Peter. Det är bra råd på äldre motorer, men på nya motorer med insprutning så skall man inte spruta in nån konserveringsolja.. Följ instruktionsbokens råd år mitt förslag. Och angående brandrisk så är en halvfull eller tom tank troligen det sämsta alternativet. En full tank har ingen luft i sig och det är ångorna som brinner inte vätskan. En full tank som är tillsluten tål ganska mycket brand runtomkring, vätska absorberar värme betydligt bättre än luft med bensinångor i.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BengtC 0 Postad 4 November , 2009 Jag saknar den teoretiska kunskapen men, Jag har haft båten på land i 3 år pga renovering. Hade halv tank 200L som jag fyllde på med några dunkar innan start i våras. Inga problem att få igång motorn. Därefter fulltank och min VP 130 har gått utan problem i sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 5 November , 2009 Hej Ja jag har bara äldre motorer så ditt tillägg att inte fylla nyare insprutade motorer med sluring var bra. Tack för det. Vad gäller bränsle och båtklubbar så lärde brandmannen oss att: - Disel och dess ångor antänder ganska lätt även vid låg temperatur. - Besninångor antänder betydligt svårare vid låga temperaturer. Brandmännen gillade inte båtklubbar på vintern pga av alla fulla diseltankar och dess relativt farliga lättantändlighet. Nästan tomma soppatankar bedömde han vara mindre farliga. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 5 November , 2009 Det är bensinångårna som är explosiva och en halv eller nästan tom tank har mycket ångor men en full takn har inte så mycket ångor och är inte lika explosiv. En full tank som antänds löper mindre risk att explodera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 6 November , 2009 T.ex i flygplan används bränsletankar för att avkyla t.ex luftkonditioneringens kompressorer. En av dom värsta flygolyckorna i historien berodde på en nästan tom tank där ångorna exploderade, hade tanken varit full skulle det aldrig skett nån explosion..Bara ett exempel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 November , 2009 Oavsett tom eller full tank exploderar de inte i en båt utan aktivitet. Det krävs minst att tanklocket öppnas, t.ex för att fylla på. Risken som brandkåren räknar med kan jag tänka mig tankar som flödar över så bensinen rinner ut i skrovet. T.ex med de orangea tankarna som inte tål värme om luftskruven är åtskruvad. Tankar av metall eller stål kan korrodera sönder och bränslet rinner ur. 2-3 liter från en tom tank eller 1000 liter från en full kan ge tråkiga konsekvenser även om det inte skulle börja brinna. Nu packar man båtar så det är en halv meter mellan dem. vid brand brinner kanske flera hundra båtar upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst KriK Postad 6 November , 2009 Det är lugnt svartamalin, du verkar vara go och engagerad gubbe! Nu ligger min lilla båt under en pressenning i ladan och väntar på våren. Vi får väl se när det är dags om jag har gjort de rätta sakerna inför vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser