Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Gäst KriK

Vinterförvara med fulltank

Rekommendera Poster

Gäst KriK

Hej alla!

Har i dag fått motorn, en mercury optimax, vinterkonserverad och den är nu redo för den mörka och kalla årstiden.

Nu undrar jag hur man skall göra med bensintanken. Firman som fixade konserveringen av min motor tyckte att man eventuellt kan hälla i K-sprit o lite 2-taktsolja i tanken. I instruktionsboken står det något om en fuel stabilizer man kan använda.

Hur brukar ni andra båtägare göra med era bensindrivna båtar.

/KriK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Full tank betyder mindre luftvolym som det kan bildas kondens i.

Å andra sidan så dunstar de lättstartade delarna av bensinen under långtidsförvaring av en full tank.

Har du redan en full tank så är det nog redan K-sprit i den, all 95 oktan bensin innehåller ett antal procent sprit, kolla med macken där du tankar. Så då kan man bara låta den stå över vintern.

En tom tank man väl också bara stå, fyll på färsk bensin i vår och kolla vattenavskiljaren när motorn gått några minuter första gången.



Senast ändrad av Anders_St | 15 september 2009 | 22:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst KriK

Tack för det Anders!

Hur gör alla andra då?

/KriK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom flesta har väl inte läst artiklarna om hur jävligt det bara måste bli om man inte häller i svindyra dundermedlet X, så dom gör ingenting alls...och flertalet har inte heller några problem.

Själv tänker jag: typ gräsklippare, vem bränsle-stabiliserar rutinmässigt en sådan inför vintern ? 

Otroligt nog brukar de flesta motorer sparka igång utan problem 6 månader senare, oavsett om man *glömt* att göra något alls Förvånad



Senast ändrad av Gunnar_ | 16 september 2009 | 22:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig gjort något speciellt. Brukar bli en 1/4 tank kvar och båten står utomhus inplastad.

Båten startar som vanligt til våren utan dundermedel och hittills inte märkt något av extra kondens.

Givetvis ryker den som attans men beror på ca 1 dl olja som den får via förgasaren varje höst precis före jag stänger av motorn.

Får mala lite på nyckeln innan den tänder men är väll lite trött efter en lång vintersömn. Sedan spinner den som en katt, Gött.

Inga problem.

Men kanske beror på att jänkarna kan bygga riktiga motorer.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klipper in ett svar jag skrev i en annan tråd... Hade kanske fyrtakt mer i tankarna där...

Jag jobbar som mc-mek och det är inte helt ovanligt att vi får in (förgasar)hojar som inte startar på våren men oftast räcker det med att byta stift och dränera förgasarna. Detta är endast förgasar maskiner och aldrig på insprutare... Hade jag haft en förgasar motor på båten så hade jag bara strypt soppan (kopplat loss slangen/klämt den) och låtit motorn gå på tomgång tills den stannar med spolmuff. Efter det så blir det konservering genom stifthålen och byte olja/filter växelhusolja. Och sedan efter det tilta ner motorn så att vattnet rinner ur. På en insprutare så är det Fuel treatment and stabilizer som gäller till bensinen.

Ps. jag har haft tre Optimaxer (90,115 och 150) på dem gjorde jag inget när jag ställde undan dem men jag hade kanske bara tur?  Nu i år slog jag på en flaska Fuel treatment and stabilizer när jag tankade sistagången för iår mest för att jag tänkte att det skadar väl iaf inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst KriK

Gött o höra!

Jag har precis köpt båten, så nästa säsong får jag väl också slänga i en stabilizer innan det blir vinter. Jag undrar bara om vi överdriver eller inte. Tar något skada om man struntar i detta, eller ökar risken för problem när man är ute på de sju haven nästa säsong.

Har någon haft problem pga att ni har struntat i att göra något inför vinterförvaringen?

/KriK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den soppa som ligger kvar i flotören ligger mer skyddad än den i tanken. Om den soppa man har i tanken klarar vintern utan att åldras så klarar sig soppan i förgasaren.

Största risken är att man tankar soppa på sjömackar där vissa har dålig bensin och kan både innehålla skit och vatten.

Själv tankar jag alltid via dunk från landmacken där soppan är färsk och ren.

Alltså bedömmer jag det som viktigast att se till att man inte får med vatten och skit samt att man ser till att cylindrarna smörjs lite extra inför stillestånd på vinten.

Risk finns att kolvringar rostar fast i cylindrar och då blir det inte kul.

Därför anser jag att massa extra att hälla i besninen är onödigt och kostar enbart extra pengar. Har ju fungerat utan detta sedan 2002.

Endast behövs en flaska tvåtaktsolja att smörja extra med (givetvis miljövänligare modellen) för ca 150 kr och med 1 dl/år så blir extrakostnaden 15 kr/år.

Vill man inte hälla oljan genom förgasaren så sprutar in via tändstiftshålen (oljekanna) och drar runt motorn ett par varv men föredrar att göra det via förgasaren då ventiler får lite extra smörjning.

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkohol är inte bra i bensin, suger vatten åt sig och skapar problem.. Använd fuel stabilizer som rekommenderas av tillverkaren och ha full tank över vintern..

Förstår int folk som skall spara några kronor och inte gör som tillverkaren rekommenderar, det kan bli mycket dyrt i längden.. Men snålheten bedrar visheten, som det heter..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tät tank!

Då spelar det inte nån roll om temperaturen varierar. Tanken kommer inte att pysa in eller ut luft eller bensinångor.

Ingen risk för att tappa lättflyktiga bensinångorna. Tillsatser säljs gärna av intresserade leverantörer. De som sover bättre med tillsatser köper sådana givetvis.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Mitt tips är inför vintern:

- Tanken: full tank så att du har minimal luftvolym som kondenserar ut minimal mängd vatten under den kalla årstiden.

- Motorn: stanna motorn med choken om du kan (går endast på förgasarmotorer) alternativt häll in någon matsked olja i vardera förbränningsrum ocjh dra runt några varv. Alternativt om motorn står i ett uppvärmt förråd eller garage - gör ingenting. Däremot är det ingen dum idé att spruta nytt fett i smörjnipplarna - fett åldras. Om motorn sitter kvar på båten utomhus - tippa INTE upp motorn, vatten kan bli stående i propellerhuset och orsaka frostsprängning.

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså har jag en tank som är full av vatten och med så dålig bensin att den inte fungerar.

Konstigt att jag aldrig märkt något problem.

Startat på våren som vanligt och finns inget om stabiliserare eller full tank i tillverkaren mannualer.

Har ni köpt för känsliga motorer?

Det jag inte snålar in på är nytt bränslefilter varje år samt tankar riktig och ren bensin varje gång.

De flesta marinor som vinterförvarar båtar ute varken tankar fullt eller tillsätter något i soppan.

 

Men placeboeffekten gör att vissa blir friska även av sockerpiller

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en stor anledning att inte ha full tank.

Det är bra att det blir allmänt känt att det är bäst att förvara så lite bränsle som möjligt i tanken så finns ingen anledning att försöka slanga ur eller bryta sig in för de futtiga lliter som är kvar i tanken.

Så lite bränsle som möjligt betyder så lite förstört bränsle pga av fukt, dieselbakterier, läckage osv.

En full tank kan kosta en månadslön. Vi väntade vid tappen på en norrman med stor motorbåt och det tog en timme för honom att tanka från två dieselpumpar. Det gick löst på 20.000 kr och han fick ett knippe kvitton. Man fick inte tanka mer än en viss kvantitet från automatpumpen. Den stängde av vid 400 liter eller nåt sånt och sen var man tvungen att starta om med kortet på nytt. Vi fick en trevlig pratstund. Familjen hade börjat för ett år sedan med sjölivet. Första båten var en bjässe för kring 20 milj. Två st Caterpillarmotorer av större sort. De tänkte sig till Medelhavet som en framtidsdröm.

Drabbar ingen fattig förstås om dieseln blir stulen men skadegörelse i samband med stöld av den eftertraktade dieseln kan innebära trassel och mer kostnader.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I manualen till Optimax så står det faktiskt att man skall använda Fuel Stabilizer.... Kan dock inte säga om det är bra eller dåligt, bara att det står så.

Själv kör jag med detta men bryr mig inte om jag har halv eller full tank.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv gnider jag tanken med en komocka, men det ska vara en mocka från en ko som fått exakt 7 kalvar, varken mer eller mindre.  Sedan ska man gömma mockan i båten tillhörande den man tycker minst om i båtklubben samt simma ryggsim motsols runt båten tre varv och säga tvi, tvi hela tiden, det tror jag lika mycket på som de däringa hokuspokus-medlen.  Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De nyare motorerna är känsliga typ optimax,HPDI,E-TEC o Fyrtakt med insprutning där är fuel system treatment stabilizer bra i förebyggande syfte för att inte få problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni tänker på tjuvar så spelar det ju inte så stor roll om han stjäl ca 60L bensin jag har, har den där mest för att slippa kondens.

Sen är det säkert skillnad vad som rekommenderbart för diesel vs bensin, insprutning /förgasare. Men som nämnts så är insprutnings systemen känsligare för dålig bensin än förgasare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst KriK

Ok!

Tack för alla svar.

Det blir nog inget i tanken den här vintern, eftersom konserveringen redan är gjord. Jag häller nog i lite K sprit till våren och får kontrollera bränslefiltret och tappa av det efter de första vår vändorna.

Nästa höst blir det konservering by the book med fuel stabilizer och så tom tank som möjligt.

/KriK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst KriK

Det var någon som sa att K sprit på våren löser upp ev kondensvatten i bensinen!

Lät bra liksom!

/KriK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också på k-sprit

Enl Wallas innehåller k-sprit Iso-propyl/Propanol och det ska effektivt lösa vatten och paraffininsättningar i Wallasvärmarnas bränsle och bränslepumpar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkohol i bensin bör undvikas, förstår inte varför folk här är så galna i att hälla K-sprit i tanken?

Fuel stabilizer kan rekommenderas, men ingen etanol, suger fukt som en svamp och orsakar problem iaf om motorn har insprutning. Kanske en förgasar motor gillar det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt dom hålla på med k- sprit då blir de mycke jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Krik!

Kul med ditt inslag. Jag har ganska nyligen börjat att besöka vårt...maringuiden. Har redan gått genom en hel del inslag liknande detta inslag och kollegornas bidragen till det har varit av ganska varierande åsikter dock utan att vara extremt skilda från varandra.

Inför vinter konservering, åsikter går isär (eller ihop) kring:

- Full tank eller icke

- Tillsattser av olika slag

- Insprutningen av konserveringsolja i cylindrar (via tändstifter)

- Etc.

*Visa kollegor säger att de har aldrig sett några kondenser även att de övervintrar deras båtar med lite bränsle.

*Man pratar även om sjömakar med bränsle där kan finnas infektion av vatten (not; infektion är mitt ord).

Listan kunde göras hur långt som helst, men, icke nödvändig. Jag ställer frågan så här:

*Varför inte lära (eller följa) efter flygpiloternas vardag när det gäller hantering av den här typ av frågor?

*Vi piloter som håller med privat flyg eller flygklubar som blir instängda i sina hangarer under de svåra vintermånader p.g.a., att sina gräsfälten blir så insnöade eller vattensjuka att man ofta groundas cirka 4 månader utan att flygplan får lov att starta pga det dåliga underlag, vad görs?

*Fulla tankar (tills att det droppar över (!)).

*Motorer får ej kallstartas undertiden (propellen får ej röras under den tvingade stop). Dessa motorer vinterkonserveras med specialolja.

Notera bör att sjöfolk (vi), skulle enbart tanka på ställen där man visste att de var seriösa nog att föra en protokoll över sina tankinspektioner där kontroll över vatten i bränsle utförs som vi gör inom flyg en gång i veckan på våran tankstationen.

Inför den första flygningen för dagen, ingår i en pilotsprotokoll att kontrollera vatten i bränsle, även efter varje tankning. Detta är A o O i flygsäkerhet. Det går icke att nonchalera det här med vattenkondens, ville ni VETA MERA? här följer det:

- En trevilg höst kväll, QNH strax under std., 1o1o Hpa, met sa att ett låg tryck skulle dyka upp om ca 3-4 timmar vid Bromma. Startar Eslöv 17 gr. cruise flyger på FL 90 (ca 9000 feet, ca 3km.), luft temperatur är ca -2 gr., vad tror ni att jag råkade ut för den kväll?

Mvhälsningar,

Fernando

PS, När det gäller tankningen: antigen fulla tankar till top eller torra såna (passa på och gör dessa rena)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du råkade ut för nedisning under de förhållandena.

Fast, att piloter är ganska maniska när det gäller vatten in bensinen beror på att det inte är så lätt att stanna och jobba med motorn. :-) Man är också ganska noga med daglig kontroll att allting sitter fast, inte glappar eller kärvar. Svårt att gå ur och fixa även sådant.

Båtar är lite enklare ur den synvinkeln, ofta kan man slänga i draggen och fixa lite eller ganska enkelt få lift hem igen.

Föralldel, det finns lägen när det blåser när man INTE ska få stopp och driva på land inom några minuter. Men oftast kan man i lugn och ro svära lite och fixa problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fernando. Vissa hävdar ju att soppan åldras och inte håller samma kvalitet.Varför då tanka fullt?

Vore det inte bättre att tömma tanken helt och ventilera den totalt så det inte finns någon soppa eller kondens kvar?

T.ex. genom att tömma den totalt och inför nästa säsong hälla i lite etanol och på så sätt få bort sista kondensen och sedan tömma bort denna och sedan fylla på med ny frisk soppa.

Givetvis lurigt med tankar och bensinångor och brandrisker.

Men återigen. Varför hålla på och  fixa med något som inte är ett problem.

 

Eller som jänkarna säger If It Works, Don't Fix It!

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips bara.

En sak jag har upptäckt med förgasarmotorer är att om man istället för att stänga av motorn stänger av bränsletitillförseln och sen låter motorna stanna pga soppatorsk så startar de mycket lättare efter en vinter.  

Egentligen är det väl bara enklare motorer typ portabla elverk, gräsklippare och röjsågar jag testat detta på. 10-15 ryck i startsnöret blir 1-3 ryck när jag gjort soppatorskkonservering. Det kan säkert gälla andra förgasarmotorer. Jag gissar att flottörer, små kanaler och nålar i förgasaren lättare beckar igen om soppa får stå och sedimentera eller åldras på något sätt.

Nån som noterat motsvarande på båtmotor? Gissar inte. Soppatorsk på fjärden, driva runt över vintern och sen tanka och starta lätt på våren ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är ett klassiskt och värdefullt knep.

När jag köpte min första MC trodde jag att motorn av nån anledning gått sönder. Det var omöjligt att starta den efter en månads stillestånd. Den var helt ok när jag ställde in den i garaget och sen inte ett livstecken när startmotorn drog runt minut efter minut.

Jag skulle boka tid hos MC-verkstan men han hade fullt upp och undrade om jag dränerat förgasarna. Nej vad är det undrade jag. Jo såna motorer kan vara rätt kinkiga med att få fräsch lättänd bensin. Nya stift kan också hjälpa.

Jag gick ut och kollade på hojen och där fanns skruvar med slang ner mot backen. När jag låtit bensinen rinna ut ur förgasarna och vridit på bensinkranen startade hojen direkt.

Det är detta som händer med otäta tankar också. De tändvilliga gaserna ger sig iväg och man säger allmänt att bensinen inte tål att lagras.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst KriK

OK!

K spriten skiter vi i då alltså! Det blir stabilizer redan i år!

Wanmar verkar ha koll. Vad händer med optimaxen om jag kör i K sprit ?

/KriK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägare på Evinrude E-TEC forumet skyr etanol och alkohol i bränslet som pesten, inte bra för moderna 2 eller 4 taktare.. Optimaxen är ju en 2 takt, vet ej om den är insprutad eller ej??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...